پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ اگر عزاداری ما بي‌محتوا باشد و حرف‌هاي سُست و بي‌مغز و بي‌سند اختلاف‌انگيز مطرح کنیم مردم را به عوامی سوق می‏ دهد که با فرهنگ کربلا هماهنگ نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیتالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز 8مهرماه در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور معاون وزیر علوم و دانشجویان برتر قرآنی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور برگزار شد با اشاره به فرارسیدن ایام الله محرم گفتند: در فرهنگ ما، محرم همچون رمضان ماه عبادت است.

ایشان افزودند: حرمت این ماه باعث شده است که سينه زدن‌ها و گريه‌ها و ناله‌های عبادت باشد؛ همین ناله ها و گریه ها نظام ما را حفظ کرده است؛  بخش وسيعي از فداكاري‌هاي اين شهدا هم به وسيله همين مرثيه بود؛ وقتي اين مرثيهها و اين عزاداريها مي‌تواند يك كشور را حفظ كند، چرا ما آن را با عظمت و جلال حفظ نكنيم؟! چرا معاذ الله آن را با بعضي از امور ديگر مخلوط كنیم؟!

این مرجع تقلید بیان کردند: چرا حرف‌هاي ضعيف نقل كنيم و اين گوهر گرانبها را ارج ننهيم، اگر عزاداری ما بي‌محتوا باشد و حرف‌هاي سُست و بي‌مغز و بي‌سند اختلاف‌انگيز مطرح کنیم مردم را به عوامی سوق می‏دهد که با فرهنگ کربلا هماهنگ نیست.

ایشان با ذکر این مطلب که کسانی که به دنبال رشد روح‌ به جای تربيت بدن هستند، اولین ماه  سال آنها ماه رمضان است گفت: ماه آخر که ماه حساب رسی به اعمال مردم است در واقع ماه مبارک شعبان است.

این مرجع تقلید بیان کردند: حزن و غمگینی انسان در ماه محرم، عبادت است، در محرم فرمودهاند که اين كسي كه در ماه محرّم آهي مي‌كشد اين آه عبادت است؛اين دين مي‌خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان ماه عبادت قرار دهد؛ اهتمام ورزيدن به احیای نام حسين‌بن‌علي(سلام الله عليهما) عبادت است.

معظم له یادآورشدند: کسانی که ماه اول آنها محرم است، آخر سال را كه ذي الحجه است مي‌كوشند كه دريابند؛به همین خاطر  24 اين ماه كه مباهله است براي آن حرمت خاصی قائل‌اند؛ 25 اين ماه كه روز نزول هل اتي است روزه خاصی مي‌گيرند و در پايان ماه ذيحجه يا روزه مي‌گيرند يا تلاش و كوشش مي‌كنند اعمالشان را بررسي مي‌كنند كه با حساب پاك وارد سال بعد شوند.

ایشان گفتند: این افراد به همین دلیل است که در صلوات و مناجات شعبانیه مراقبت خاصی انجام میدهند؛ دلیل این امر هم آن است که هر تاجر و کاسبی در ماه آخر به سراغ حساب و کتاب سال خود میرود و سود و زیانش را برررسی می‏کند و شب عيد رمضان كه ليلهٴ فطر است ليلةالجوائز و عید فطر روز تقسیم جوایز است.

این مرجع تقلید یادآورشدند:  قرآن بیان میکند که عالَم این عالم را از حق خلق كرديم، مصالح ساختماني اين عالم حقيقت است يعني اينجا جاي باطل نيست؛ همان‌طوري كه ساختار بدنيِ ما را به حق و به سلامت خلق كردند و دستگاه گوارش انسانی فقط غذاي سالم را مي‌پذيرد ، غذاي باطل را بالا میآورد، نظام خلقت هم همين‌طور است و ممكن نيست كسي يك غذاي مسموم را بخورد و بالا نياورد.

حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کردند: جریاناتی از جمله جنایات مغول از حیث جنایت به مراتب سنگين‌تر از كربلا بود اما در كتاب‌هاي تاريخ دفن شد و نامي از اينها نيست، آن كسي كه همتاي قرآن و قرآن ناطق است و آنكه برابر نظام هستي حركت مي‌كند باقی خواهند ماند.

این مرجع تقلید اظهارکردند: پانصد سال عباسيان با نام و قبر و تمامی شئون امام حسین علیه السلام مبارزه کردند و پیش از آن امویان و مروانیان مبارزه کردند، اما امروزه در اربعين حدود بيست ميليون نفر در كنار مضجع شریف آن حضرت جمع شده و عرض ادب می‌كنند؛ این مسئله به این دلیل است که اگر كسی که در مسير نظام عالَم حركت كند حق است،  و حق نیز ماندنی است.

ایشان با اشاره به تجمع میلیونی عزاداران حسینی در روز اربعین و تلاش ناموفق دشمنان اهل بیت در طول تاریخ جهت به فراموشی سپردن این نهضت، گفتند: مرحوم شيخ طوسي در امالي نقل مي‌كند، يك پيرمردي در دربار متوكل عباسي نشسته بود گزارشگر كربلا آمد و گفت آن درخت سدر را هم قطع كردند، اين پيرمرد گفت: «لا حول و لا قوة الا بالله» متوكل عباسي گفت چرا تعجب كردي؟ اين پيرمرد گفت ما حديثي از وجود مبارك پيغمبر(ص) شنیديم كه حضرت فرمود هر كه درخت سدر را قطع كند ملعون است، ما تعجب مي‌كرديم اين درخت سدر كه ميوه ندارد، چرا كسي كه درخت سدر را قطع مي‌كند آن طور پيغمبر لعنت خدا را بر او روا داشت؛ اما حال که می بینیم در كربلا هيچ علامتی براي قبر سالار شهيدان نبود فقط يك درخت سدري در يك گوشه بود که زائران از طریق آن در اين دشت وسيع قبر مطهر حسين‌بن‌علي را پیدا می کردند، معنای لعن پیامبر را فهمیدم!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha