جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه / استاد دروس عالی حوزه علمیه قم گفت: گناهی چون یأس و ناامیدی از رحمت خداوند، از صفات کافران است و این گونه رفتارها باعث حبس دعا می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی، در ویژه برنامه فرهنگی و مذهبی که با حضور خیل عظیمی از زائران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه یأس و ناامیدی از صفات کافران است، اظهار کرد: در دعای کمیل آمده : اَللّهُمَّ اغْفِرْلىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ، بدین معنا که الهی، گناهی که باعث حبس دعاهای ما می شود را ببخش.

وی ادامه داد: برخی از گناهان مثل یأس و نامیدی از درگاه خدای متعال، باعث حبس دعا می شود، لذا مومنان نباید در تمام روند زندگی خود از رحمت و مغفرت درگاه الهی ناامید و مایوس شوند.

خطیب حرم مطهر رضوی، درباره یأس از رحمت خدا ابراز کرد: اگر کسی هر قدر هم معصیت کرده باشد، نباید از رحمت الهی مأیوس شود و احساس کند که خدا دیگر هرگز او را نخواهد بخشید. هرکس این حالت یأس را داشته باشد، باید بداند که علاوه بر معصیت‌هایی که انجام داده، گرفتار گناه بزرگی چون «یأسِ از خدا» می‌شود.

وی گفت: خدای مهربان هرگز به کسی اجازة مأیوس شدن از رحمتش را نداده است. این حیله و نیرنگ شیطان است که انسان های گرفتار گناه را از آمرزش الهی مایوس می کند، تا آنها هرگز رو به سوی توبه نیاورند. انسان گنهکار، به هر اندازه که بار گناه داشته باشد، باب توبه و بازگشت به سوی خدا برای او باز است.

حجت الاسلام رفیعی، یاس از دعا را مذموم برشمرد و ادامه داد: اصل دعا به خاطر استجابت نیست، بلکه دعا به عنوان مغز عبادت برای عبودیت و نزدیکی به درگاه الهی است، لذا مومنان نبايد از رحمت خدا و استجابت دعا مأيوس باشند. هميشه بايد با حالت اميدواري دعا كنند.

وی ابراز کرد: جوانانی که اکنون به هر دلیلی، زندگی مشترکشان با طلاق مواجه شده یا در تجارتی ورشکسته شده اند، نباید دنیا را تمام شده فرض کنند، بلکه باید به رحمت و مغفرت خدا ایمان داشته و با امید بیشتر به تصحیح مشکلشان بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha