جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 هیئت عزاداری

حوزه / از آسیب هایی که به خصوص در قرن های اخیر، عزاداری امام حسین(ع) را تهدید می کند، استناد بعضی از اهل منبر و مرثیه سرایان به منابع غیر معتبر است. این روزها از زبان امام حسین(ع) یا حضرت زینب سخنانی در قالب روضه بیان می شود که در منابع معتبر نیامده است. بدیهی است، این کار پیامدهای زیان باری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین محمد سبحانی نیا با بررسی آسیب های محتوایی عزاداری به ترفندهای دشمنان در به انحراف کشیدن حقیقت عزاداری سید الشهداء پرداخته است .

وی در این باره آورده است: به طور کلی آسیب های عزاداری به دو دسته تقسیم می شوند:

 *تحریف هدف عزاداری

تامل در روایاتی که بر تداوم اقامه ماتم بر سیدالشهدا(ع) توصیه و تاکید دارند، بیانگر آن است که عزاداری برای ایشان دلیلی بسیار فراتر از اظهار محبت به اهل بیت دارد. حکمت شهادت حضرت هر چه باشد حکمت عزاداری برای ایشان نیز هست. اصلی ترین علت قیام و شهادت امام حسین(ع) مبارزه با گمراهی و نادانی است: « بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الظلاله الجهاله» و خونش را برای تو نثار کرد تا بندگات را از گمراهی و نادانی نجات دهد.» در حقیقت ، جهل ریشه همه مصائب و مفاسد جامعه بشری است. بر این اساس اصلی ترین کار انبیا و اولیای الهی ریشه کردن بیماری در جهل جامعه است.

تحریف هدف عزاداری به چند شکل انجام شده است:

*نگاه تجزیه ای به اصل قیام عاشورا:

در نگاه شرع مقدس، عزاداری به منظور تداوم راه امام حسین در همه زمان ها و مقابله و مبارزه با ظلم و جور و فساد زمانه می باشد. محدود کردن این نهضت بزرگ به آمرزش گناهان و معرفی امام حسین(ع) به فدایی امت گنهکار، تحریف حسینی است. البته این سخن بدان معنا نیست که پاک سازی معنوی، از نتایج و فواید عزاداری نیست؛ بلکه غرض پرهیز از نگاه تجزیه ای به هدف عاشوراست.

*جدایی عزاداری از سیاست

«تشیع انگلیسی» یا «شیعه لندنی» اصطلاحی است که مدتی بر سر زبان ها افتاده است. پس از اسلام آمریکایی که امام خمینی در برابر اسلام ناب محمدی تبیین کردند، رهبر انقلاب و نخبگان کشور از تهدیدی به نام تشیع انگلیسی پرده برداشتند. درباره چرایی اطلاق تشیع انگلیسی به این جریان باید گفت: اولاً مرکزیت رسانه ای و فعالیت های تبلیغی و تخریبی این جریان، در لندن قرار دارد. ثانیا استعمار پیر انگلستان که مهارت خاصی در ایجاد فرقه هایی همچون: وهابیت و بهائیت دارد، از این جریان حمایت می کند.

رهبر معظم انقلاب ، در موارد و مناسبت های مختلف نیز بر کلید واژه های « تسنن آمریکایی» و « تشیع آمریکایی» تاکید داشته اند. در آخرین مورد نیز ایشان در سالگرد رحلت امام خمینی در حرم مطره امم، بار دیگر ضمن تبیین اختلاف افکنی آمریکا در میان شیعه و سنّی، تصریح کردند:

به این مسئله باید هم شیعه توجه کند هم سنّی؛ بازی دشمن را نخورند. آن تسنّنی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن به دنیا صادر شود اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند.»

 تشیع انگلیسی، شاخصه هایی دارد؛ اولیّن ویژگی آن، جدا کردن عزاداری از مفاهیم سیاسی است. این گروه با القای سکولاریزم پنهان در هیئت های مذهبی، معتقدند: جلسات اهل بیت نباید سیاسی باشد؛ این در حالی است که واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) سیاسی ترین فعل امامان معصوم در طول تاریخ بوده و انقلاب اسلامی ما نیز ادامه همان قیام است.

سکولار شدن هیئت ها   

مقام معظم رهبری در این باره فرمودند:« هیئت ها نمی توانند سکولار باشند، هیئت امام حسین سکولار، نداریم! هر کسی علاقه مند به امام حسین(ع) است، یعنی علاقه مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(ع)، این است.»

افراط در مسائل فرعی و تحت الشعاع قراردادن مسائل اصلی و اصرار برعاطفه، بدون فکر و محتوا، از ویژگی های تشیع انگلیسی است. آنان می خواهند تصویری از عاشورا در زهن مردم بسازند که فقط برای اشک و آه و ناله صرف باشد و بهره برداری دیگری از این قیام انسان ساز به منظور مقابله با ظالم و اصلاح مفاسد و ناهنجاری ها صورت نگیرد. از این رو سکولارمنشانه می کوشند عاشورا را از مسائل سیاسی جدا کنند. این در حالی است که خطبه ها  و سخنان امام حسین(ع) از آغاز حرکت از مدینه به سوی مکه و کربلا به خصوص سخنان ایشان در روز عاشورا از جمله شعار جاودان«هیهات منا الذله» نشان می دهد که قیام حسینی یک حرکت سیاسی بر ضد ظلم فاسق و فاسدی به نام «یزید» بوده است. امام حسین در منزلگاه«بیضه» فرمودند: « ای مردم ! پیامبر خدا فرمودند: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهی را شکسته، با سنت رسول خدا مخالفت ورزیده و در میان بندگان خدا به ستم رفتار می کند، چناچه با زبان و کردارش با وی به مخالفت برنخیزید، سزاور است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر(دوزخ) بیندازد.»

امام خمینی فرموده اند: « جنبه سیاسی این مجالس ، بالاتر از همه جنبه های دیگر هست. بی خود برخی از ائمه ما نمی فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند. بی خود نمی گویند ائمه ما به اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش(بگیرد) ، اجرش فلان فلان است. مسئله ، مسئله گریه نیست و مسئله تباکی نیست. مسئله ، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می خواستند که این ملت را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راه های مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.»

*استناد به منابع غیر معتبر

از آسیب هایی که به خصوص در قرن های اخیر، عزاداری امام حسین(ع) را تهدید می کند، استناد بعضی از اهل منبر و مرثیه سرایان به منابع غیر معتبر است. این روزها از زبان امام حسین(ع) یا حضرت زینب سخنانی در قالب روضه بیان می شود که در منابع معتبر نیامده است. بدیهی است، این کار پیامدهای زیان باری به دنبال خواهد داشت.

 *غلو و افراطی گری

گزارش های ذلت بار و پایین آور اهل بیت(ع) از جایگاه واقعی آنها و نیز غلو یا بالاتر بردن از جایگاه حقیقی شان، متاسفانه دو آفتی است که در برخی مجالس مرثیه سرایی مشاهده می شود. امام رضا فرموده است« مخالفان ما سه نوع حدیث در فضایل ما جعل کرده اند: اول ؛ غلو، دوم؛ کوتاهی کردن در حق ما ، سوم؛ تصریح به بدیهای دشمنان ما و دشنام دادن به آنان. مردم وقتی احادیث غلو آمیز آن دسته را می شنوند، شیعیان ما را تکفیر می کنند و چون کوتاهی در حق ما را می شنوند و اهل بیت را در حد علمای دین می بینند، در همین اندازه به آنها معتقد می شوند، و زمانی که دشنام به دشمنان ما را می شنوند، ما را دشنام می دهند.»

جریان شیعه انگلیسی با ادعای دفاع از اسلام اهل بیت(ع) ، برخلاف مشی اهل بیت(ع) افراطی گری و غلو می کنند. در برخی مجامع و هیئت های مذهبی کشور، اشعاری خوانده می شود که در ضمن آن لفظ جلاله الله را به معصومان و غیر آنان نسبت می دهند، مثلا گفته می شود: « من، علیّ اللهی ام»، «من حسین اللهی ام»، « من زینب اللهی ام». این افراد آگاهانه یا ناخود آگاه در خدمت اهداف دشمنان اهل بیت قرار گرفته اند. مقام معظم رهبری این گونه تعابیر را مناسب افراد معتقد به مکتب معصومین نمی داند و می فرماید: لازم است به این اشخاص تذکر داده شود و انها را از این کار نهی کرد. برای بزرگداشت مقام آن بزرگوران، راه های خوب، سنجیده و معقولی وجود دارد که به این گونه سخنان نیازی نیست.

 در حال حاضر، افراطی گری به شکل دیگری ظهور و بروز کرده است. تشیع لندنی، در شبکه های ماهواره ای خود مقدسات اهل تسنن را به باد فحش و لعنت می گیرند. این کارها بزرگترین بهانه را به تکفیری ها برای شیعه کشی داده است. از این رهگذر می گوییم: شیعه لندنی و اندیشه تکفیر دو روی یک سکه اند. جریان تشیع انگلیسی به صورت گسترده ای با دلایل واهی به تکفیر سایر فرق مسلمان می پردازند؛ در حالی که تکفیر در اسلام دارای شرایط و ضوابط دقیق فقهی و حقوقی است و به همین سادگی به هر کسی نمی توان تهمت کفر زد. مهترین اقدام سوء شبکه های ماهواره ای که بسته به تشیع انگلیسی هستند، تاکید بر چسن موسوم به عیدالزهرا به مناسبت مرگ خلیفه دوم و نیز اهانت مکرر به همسر پیامبر اسلام می باشد.

منبع: ره توشه راهیان نور

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha