پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مفتی اعظم کرواسی با مدیر حوزه های علمیه

حوزه / مدیر حوزه های علمیه در جمع اندیشمندان دینی از کشور کرواسی گفت: هیچگاه از قم و جمهوری اسلامی ایران پیام ترور، تکفیر و جنگ مذهبی را شنیده نشده است و دروازه های مراکز و مدارس دینی برای هر نوع گفتگوی دینی و مذهبی باز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار جمعی از اندیشمندان دینی کرواسی که به ایران سفر کرده اند گفت: از دیدار شما خرسندم و از طرف خود، حوزه علمیه و علما به شما میهمانان گرامی خوشامد می گویم؛ من دیدارم از زاگرب و خاطراتی را که با شما داشتم فراموش نمیکنم و در همین جلسه آمادگی حوزه را برای تقویت گفتگوی با ادیان و تمدنها اعلام می نمایم.

وی افزود: در مورد ادیان و مذاهب سه قرائت وجود دارد؛ یک نگاه معتقد است که دین صرفا با زندگی شخصی افراد ارتباط دارد و از دستورات اجتماعی و سیاسی فاصله دارد که این قرائت، دین را از محتوای عدالتخواهی و موضوعات سیاسی و اجتماعی تهی و منحصر در دستورات فردی و مناسک و عبادات می کند و طبعا حضور دین در عرصه های اجتماعی را محدود می نماید که از نظر ما یک نگاه تفریطی است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: قرائت بعدی که از نظر ما یک قرائت افراطی است، رویکردی تعصب امیز به دین دارد و جنگ و نزاع مذهبی را دامن می زند اما قرائت سومی هم وجود دارد که ما در گفتمان انقلاب اسلامی و حوزه علمیه دنبال می کنیم.

وی در توضیح قرائت سوم از دین ابراز داشت: در این قرائت، ما از طرفی اسلام را عدالتخواه و ظلم ستیز می دانیم و در عین حال به اجتهاد و عقلانیت در تفسیر اسلام معتقدیم و با هر نوع جنگ و درگیری مذهبی فاصله داریم.

تبیین شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی

آیت الله اعرافی توجه به مشترکات ادیان، تاکید بر گفتگو، تمرکز بر اندیشه عقلی و فلسفی و نفی خشونت مذهبی را از شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و در توضیح آن گفت: ما معتقدیم که ادیان توحیدی ابراهیمی در مباحث کلامی، اخلاقی، حقوقی و تاریخی مشترکات فراوانی دارند و این مشترکات در حدی است که می تواند یک زندگی دوستانه و مسالمت آمیز را رقم بزند.

وی به سفر دو سال قبل خود به واتیکان و تاکیدش بر استخراج مشترکات ادیان ابراهیمی در یک سمینار اشاره کرد و تاکید کرد: الان هم اعلام می کنیم که به عنوان حوزه و مراکز علمی قم آمادگی داریم تا مباحث مشترک ادیان توحیدی را محورهایی که اشاره شد به بحث بگذاریم. در موضوعات اختلافی نیز می توانیم با یکدیگر گفت و گو نماییم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تاکید بر اندیشه عقلی و فلسفی از شاخصه های گفتمان انقلاب اسلامی است گفت: ما معتقدیم همه انسان ها به رغم تفاوت های دینی و فرهنگی از 2 سرمایه مشترک برخوردارند؛ یکی عقل و تفکر فلسفی و دیگری وجدانهای بیدار و فطرت مشترک از همین رو ما در تفسیر ادیان باید به فهم عقلی و فلسفی توجه کنیم.

قدرتهای زورگو به جنگهای مذهبی دامن می زنند

وی با اشاره به نفی خشونت و تعصب مذهبی در گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: البته قدرتهای زورگو در جهان هستند که برای رهایی خودشان از ستمهایی که می کنند به جنگ های دینی و مذهبی دامن می زنند؛ ما کدهای زیادی داریم که خشونت های کنونی علاوه بر عامل جهالت بین مسلمانان ، ناشی از تحریک قدرتهای ستمگر است.

درهای قم برای هر نوع گفتگوی دینی باز است

این استاد حوزه اعلام کرد: هیچگاه از قم و جمهوری اسلامی ایران پیام ترور، تکفیر و جنگ مذهبی را شنیده نشده است و ما بر اصل گفتگوی بین پیروان ادیان و پرهیز از خشونت مذهبی تاکید داریم. و دروازه های مراکز و مدارس دینی برای هر نوع گفتگوی دینی و مذهبی باز است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه گروه های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم مورد پشتیبانی قدرتهای غربی دارند گفت: در دیدارهای مختلفی که با سفرای برخی کشورهای غربی داشته ام به آنها گفته ام «ما آماده ایم نشان دهیم که خشونت های موجود در منطقه به خاطر سیاستهای شماست».

آمریکا از تروریسم و کشورهای حامی تروریسم پشتیبانی می کند

وی ادامه داد: برخی کشورهای مطقه مطلقا فاقد آزادی و دموکراسی هستند و متاسفانه به نام اسلام، افکار تروریستی و خشونت بار را تولید می کنند و گروه های تروریستی در جاهای مختلف همچون سوریه را مورد حمایت قرار داده اند؛ گروه هایی که نه به مذاهب اسلامی رحم می کنند و نه مسیحیان و پیروان سایر ادیان. و مرکز تولید اندیشه این گروه ها کاملا معلوم است اما همه اینها مورد حمایت کشورهای غربی و مشخصا امریکا قرار دارند. اینجاست که صداقت غربی ها در ادعایشان مبنی بر دموکراسی و حمایت از حقوق بشر زیر سوال می رود. من همه اینها را به سفرای کشورهای غربی گفته ام و پاسخ روشنی دریافت نکرده ام.

اهمیت منطقه بالکان در اتصال شرق و غرب

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه به اهمیت منطقه بالکان اشاره کرد و خطاب به اندیشمندان دینی حاضر در جلسه گفت: سفرهای متعددی به منطقه شما داشته ام ؛ این منطقه به این دلیل که میان شرق و غرب قرار گرفته حائز اهمیت است و گفتگوی دینی می تواند علاوه بر کرواسی و منطقه، بر روی جهان تاثیرگذار باشد.

فعالیت صدها مرکز علمی در شهر مقدس قم

وی قم را یکی از مهمترین مراکز تولید فکر و معرفت در جهان اسلام دانست و بیان داشت: صدها مرکز کوچک و بزرگ علمی در قم فعالیت دارند و از همه جهان برای تحصیل به این شهر می آیند و میزان تولیدات علمی قم که در قالب مقاله، مجله، کتاب و نرم افراز عرضه می شود، بسیار بالاست.

مدیر حوزه های علمیه در پایان ابراز داشت: امیدوارم این رفت و آمدها و گفت و گوها ادامه یابد و خوشحالیم که در ایام یکصدمین سالگرد حضور اسلام در کرواسی با یکدیگر صحبت می کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha