چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تاکید رهبران مذهبی پاکستان بر اهمیت صلح و همدلی در محرم

حوزه/ علما و روحانیون شاخه‌های مذهبی مختلف پاکستان با حضور در یک کنفرانس خبری در پیشاور بر اهمیت صلح، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز تاکید کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از دیلی تایمز، روز دوشنبه روحانیون گروه‌ها و شاخه‌های مختلف مذهبی در پاکستان با حضور در یک کنفرانس خبری در پیشاور، به اهمیت ایجاد همدلی و هماهنگی میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف تاکید کرده و متعهد به ترویج فرهنگ مدارا، صلح و همزیستی مسالمت آمیز شدند.

علامه حمید امامی، رهبر شورای علمای شیعه، علامه حسن کراروی، علامه ارشاد حسین خلیل، علامه نضیر حسین، مولانا اقبال حیدری از جماعت علمای پاکستان، سرافراز هامفری پیتر اسقف پیشاور، سرابدیال از گروه‌ هندوها و رادیش تونی از جامعه سیک‌های پاکستان در این کنفرانس خبری حضور داشتند.

علامه جواد هادی، از جامعه شیعیان در سخنانش با تاکید بر اهمیت ماه محرم الحرام، امام حسین (ع) را پیام‌آور اتحاد، صلح و مدارا دانسته، پیروان مذاهب و شاخه‌های مختلف را در پاکستان به اتحاد و برادری در ماه محرم ترغیب کرد، تا نقشه‌های پلید دشمنان مردم خنثی شوند.

هارون سرابدیال نیز از ترتیبات امنیتی ضعیف در استان پیشاور در ماه محرم ابراز نگرانی کرده و از مقامات دولتی خواست گام ملموس‌تری برای حمایت از اقلیت‌های مذهبی بردارند.

محدود کردن عزاداری امام حسین پذیرفتنی نیست.

علامه حمید امامی نیز از ترتیبات امنیتی هیات‌های عزاداری در ماه محرم ابراز رضایت کرده، با این حال اعلام کرد: هیچ گونه اقدام و حرکت محدود کننده‌ای برای دسته جات عزاداری امام حسین (ع) قابل پذیرش نیست. عزاداری عبادت است و نبایستی به هیچ عنوان محدود شود، مردم نیز باید اجازه شرکت در اجتماعات مذهبی در ماه محرم را داشته باشند.

مولانا اقبال حیدری نیز از اقدامات امنیتی بی‌سابقه دولت و ممنوعیت ورود علمای شیعه و پیروان ادیان دیگر برای شرکت در برنامه‌های مرتبط با محرم ابراز نگرانی کرد.

او همچنین خواستار هماهنگی فرقه‌ای و همزیستی مسالمت آمیز در میان مذهبیون شد و از مردم خواست تا از هر قدمی که سبب ایجاد اختلاف میان آنان می‌شود دوری بجویند.

مولانا حیدری همچنین گفت: حفظ صلح در سرتاسر پاکستان مسئولیتی است که برعهده تک تک شهروندان قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha