پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام حسینخانی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه کشورگفت: امروز جوانان باید برای تشکیل خانواده معیارهای دینی را مد نظر قرار داده و تنها به دنبال مادیات و ظاهر نباشند، چرا که ازدواج صحیح در تامین آخرت انسان تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حسینخانی با اشاره به اهمیت خانواده در جوامع انسانی اظهارداشت: جامعه بزرگ انسانی از واحدهای کوچک‏تری شکل می‏ گیرد که قدیمی ‏ترین و طبیعی‏ ترین آن خانواده است که از آغاز زندگی بشر وجود داشته است.

وی با بیان این مطلب که خانواده هسته مرکزی اجتماع است که کانون حفظ سنن ملی و مرکز رشد عواطف و احساسات است ، افزود: این واحد همانند سنگ بنای اول ساختمان اجتماع است که هر چه از استحکام بیش‏تری برخوردار باشد، به استحکام بیش‏تر جامعه منجر خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در ادامه  انتخاب همسر را از مقدمات تشکیل خانواده و از مباحث مهم در اسلام عنوان کرد و بیان داشت: امروزه ملاک های مختلفی از سوی زوجین برای انتخاب همسر بیان می شود که  در مواردی با مبانی اسلامی بسیار متفاوت بوده و فاصله دارد؛ متاسفانه در بحث مشاوره این بخش نیز، برخی از مشاوران جامعه  به بیان ملاک هایی برای امر ازدواج می پردازند که با آموزه های دینی تطابق ندارد.

وی ، ثروت، موقعیت اجتماعی و جمال را از جمله معیارهایی عنوان کرد که متاسفانه امروز به عنوان ملاک های اصلی ازدواج از سوی برخی جوانان  مورد تاکید قرار گرفته است.

زندگی تنها محدودبه دنیای مادی نیست

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی ادامه داد: این دسته از جوانان و البته مشاورانی که به آنهامشاوره می دهند، زندگی را تنها محدودبه دنیای مادی دانسته و معتقدند زندگی تنها در این دنیا خلاصه و بعد از مرگ همه امور فانی می گردد، که این البته دقیقا نگاه غرب به زندگی بشری است در صورتیکه دیدگاه اسلام به زندگی امری بسیار متفاوت است و همسری که انسان بر می گزیند در سعادت دنیایی و اخروی او نقش آفرین است.

وی با تاکید بر اینکه از دیدگاه اسلام خانواده تنها مرتبط به این دنیا نیست، به آیه 221 سوره بقره اشاره کرد و گفت: با دقت  در آیه «وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّي يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکينَ حَتَّي يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ يَدْعُونَ إِلَي النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَي الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُونَ »«و با زنانِ مشرک ازدواج مکنید ، تا ایمان بیاورند. قطعاً کنیزِ با ایمان بهتر از زنِ مشرک است ، هر چند [ زیبایی ] او شما را به شگفت آوَرَد. و به مردانِ مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند. قطعاً برده با ایمان بهتر از مردِ آزاد مشرک است ، هر چند شما را به شگفت آوَرَد. آنان [ شما را ] به سوی آتش فرا می خوانند ، و خدا به فرمان خود ، [ شما را ] به سوی بهشت و آمرزش می خواند ، و آیات خود را برای مردم روشن می گرداند ، باشد که متذکّر شوند. »(بقره 221)، می توان به نکات بسیار مهم و راهبردی در تشکیل خانواده پی برد که تماما دستورات مستقیم الهی برای داشتن زندگی سعادتمند است.

وی در ادامه با اشاره به بخش های این آیه تصریح کرد: اولین نکته این آیه« وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ» است یعنی ازدواج با همسران غير مؤمن، مى‌تواند تأثير منفى بر تربيت فرزندان و نسل آينده انسان بگذارد؛ ذکر این نکته مهم است که  گرچه آيه درباره‌ى ازدواج با غير مسلمانان است، ولى هر نوع معاشرتى كه ايمان انسان را در معرض خطر قرار دهد ممنوع بوده و باید از آن اجتناب گردد.

این استاد حوزه اظهارداشت: اصل دوم این آیه بر این مهم تاکید دارد که در ازدواج، نباید فريب جمال، ثروت و موقعيّت ديگران را خورد «وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ ... وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ» چرا که مقام و مال و جمال، جاى ايمان را پر نمى‌كند لذا طبق این آیه برای جوانان ملاک اصلی باید ایمان باشد نه جمال و ظاهر و هر چیز دیگری که انسان را به شگفتی بیاندازد.

وی با بیان اینکه «ازدواج» سنت تغییرناپذیر الهی است که در قرآن به آن تاکید شده است در خصوص انتخاب همسر خاطرنشان کرد: طبق این آیه شریفه به صراحت اعلام شده که همسر مشرك، زمينه ساز جهنّم است، « اولئک يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»؛ طبق این دیگاه انسان باید همسری رابرای خود برگزیند که آخرت او را نیز تامین کرده و به عبارتی بهشت را برایش تضمین نماید.

سختی های زندگی راهی برای تعالی انسان است

حجت الاسلام و المسلمین حسین خانی در پایان با تاکید براینکه از دیدگاه الهی سختی های زندگی راهی برای تعالی انسان است، یادآورشد: امروز نباید جوانان از همان ابتدای زندگی به دنبال رفاه همه جانبه در بخش های مختلف زندگی بوده باشند تا تامین آنها باعث ایجاد موانعی در سر راه ازدواج آنان گردد. از سویی دیگر برای رفع مشکلات باید حتما از وجود مشاوران توانمند و مذهبی بهره برد تا خدای نکرده دچار انتخاب مسیر نادرست نگردید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha