پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا

حوزه/ دین اسلام برای همه افراد جامعه در هر عرصه ای دستور و برنامه ای خاص دارد که رعایت آن انسان را به کمال خویش نایل می سازد. زنان نمونه شیعی وقتی می تواند رضایت اهل بیت(ع) و در راس ایشان حضرت زهرا (س) را جلب کند که به دستور ایشان عمل کند.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در ادامه بررسی آسیب های عزاداری، اختلاط زنان و مردان و مردم آزاری را دو آسیب جدی عزاداری عنوان کرده است.

اختلاط زنان و مردان در دسته های عزداری و به خصوص در حاشیه مراسم و بی توجهی مسئولان هیئات در برخی موارد، موجب سودجویی برخی دختران و پسران بیمار دل می گردد.

* مردم آزاری

عزاداری نباید به مردم آزاری منتهی شود؛ عده ای به بهانه عزاداری و پخش نذری ، خیابان ها را ملک شخصی خود فرض می کنند و باعث بروز شلوغی و ترافیک آن هم در برخی خیابان های پر رفت و آمد و کم عرض می گردند و در عمل سبب آزار و اذیت مردم و ساکنان این خیابان ها می شوند.

با نگاهی به آموزه های اسلامی و روح احکام و قوانین اسلامی این معنا دانسته می شود اعمال صالح اعمالی اند که به واسطه آنها انسان ها و حتی موجودات دیگر مورد اذیت و آزار قرار نمی گیرند. خداوند حج را به عنوان بزرگترین دستور الهی معرفی می کند اما در انجام این واجب الهی هرگونه اذیت و آزار نسبت به مردمان در سخن گفتن و رفتار و جدل و درگیری کلامی و فیزیکی منع شده و از حجاج خواسته شده تا به دور از هرگونه اعمال زشت و بد و خشونت آمیز کلامی و رفتاری حج را به جا آورند. حتی باید به گونه ای عمل کنند که موجودات دیگر نیز اذیت و آزار نشوند و به محیط زیست گیاهی و جانوری زیانی نرسد وگرنه باید ضرر و زیان آن را با انجام  برخی مناسک و اعمال جبران کنند. وقتی خداوند انجام شعایر الهی واجب مانند حج را به گونه ای قرار می دهد که بدون اذیت و آزار دیگران یا جانوران باشد پس چگونه ممکن است انجام امور مستحب از قبیل عزاداری را با اذیت و آزار موجب تقرب به خود و پیامبر و اهل بیت بداند؟ بنابراین در انجام عزاداری باید مواظبت کرد تا موجبات آزار دیگران فراهم نیاید؛ در غیر این صورت آن کار نه تنها مستحب نخواهد بود بلکه عین گناه و حرام است؛ زیرا عمل واجب ، با گناه جمع نمی شود چه رسد به اینکه عمل مستحب با گناه و حرام قرین شود.

اگر بخواهیم مصادیق مردم آزاری در عزاداری ها بیان کنیم، موجب اطاله کلام خواهد شد، اما ذکر بعضی از آنها می تواند مانع ارتکاب آن از سوی هیئت های عزادرای شود.

برخی هیئت ها، حسینیه های موقتی را در کوچه ها برپا می دارند که نه تنها مخل آرامش همسایگان، بلکه باعث بسته شدن راه می شود و آمد و شد مردم را دچار اختلال می کند. بدتر از آن، اینکه برخی جوانان در این مراکز اجتماع کرده، رفت و آمد زنان را با مشکل جدی مواجه می سازند، بدیهی است که این گونه اجتماع کردن، سبب ضایع شدن حق الناس و اذیت مردم را فراهم می سازد.

عده ای از عزاداران به سبزه ها، گیاهان، گل ها و رخت های حاشیه خیابان و معبر و کوچه ها آسیب جدی می زنند و زحمات چندین ماهه کارگران محیط زیست و شهرداری را از بین می برند. این عمل افزون به اینکه نوعی تعدی به حقوق محیط زیست گیاهی است، به عنوان یک عمل مجرمانه، دارای مجازات دنیوی و ضمان مالی است که بر عهده شخص قرار می گیرد.

به نظر مقام معظم رهبری، اگرچه اقامه مراسم و شعایر دینی در زمان های مناسب در حسینه، از بهترین کارها و جزو مستحبات موکد می باشد، ولی واحب است که برگزار کنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha