سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) هیأت ثارالله در مدرسه فیضیه

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: حضرت عباس(ع) ذره ای در این مساله شک نکرد که اقدام امام حسین(ع) برابر بر بندگی خداست و این مسیر حق محض است؛ ایشان در سخت ترین درگیری عالم امام خود را تصدیق کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری در مراسم شب تاسوعای حسینی در مدرسه علمیه فیضیه گفت: جریان کفر  و نفاق دستگاهی پیچیده با تدبیری همه جانبه است که رو به پیش بوده است تا امروزه به سازمان های بین المللی جدید ختم شده است که سعی دارند که همه زندگی بشر را به فرهنگ مادی ملحق کنند.

وی افزود: در ادامه پیامبران الهی با این جریان استکباری درگیر می شوند؛ عمق کفر و نفاق و شرک آن جبهه برای ما آشکار نیست و زمانی که کفر و نفاق کناره رفت، عمق این درگیری روشن می شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهارکرد: شیطان به دنبال مسخر کردن انسان است و پیامبران نیز می خواهند انسان را رها کنند که به سمت خداوند سوق پیدا می کند؛ در این میانه انسان مخیر است که به قوای ابلیس محلق شود یا به قوای پیامبران بپیوندند و در واقع وارد جهاد اکبر شود.

وی گفت: این فتنه بزرگ قلوب را متمایل به کفر می کند و به دنیاپرستی دعوت می کند؛ در قرآن کریم پیروی نکردن و ملحق نشدن به دایره نظام شیطانی از صفات مومنین ذکر شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: دشمن، برنامه ریزی گسترده ای انجام داده است که در ظاهر اقتدار و امنیت و رفاه ظاهری ایجاد کرده است؛ ولی مهم این است که انسان تسلیم برنامه ریزی و نظام کفر نشود.

وی گفت: در این میانه کار گاهی به قدری سخت می شود و این درگیری به قدری قوی و لطیف می شود که انسان نمی داند که این درگیری چگونه رخ می دهد.

رئیس آکادمی علوم اسلامی بیان کرد: تسلیم بودن همیشه پرهزینه است، زیرا انسان وارد جنگی می شود که پیامدهای عظیمی او را در بر می گیرد و تسلیم بودن برای جلوگیری از حرکت شیطانی بسیار مشکل است.

وی گفت: امام راحل در ابتدای حرکت و قیام خود می دانستند که دشواری های خاصی دارد و مردم و انقلابیون با تسلیم در مقابل این رهبری توانستند بر دشمنان پیروز شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: حضرت ابوالفضل(ع) در عظیم ترین درگیری های تاریخ وارد شده و تسلیم محض شدند و این گونه جاودانه شدند؛ امروزه بسیاری از مردم مساله تسلیم امام را درک کرده اند ولی در آن زمان بسیاری از خواص و صحابه خود را تسلیم امر امام نکردند.

وی گفت: پس از تسلیم، مقام تصدیق است که در این جایگاه انسان هیچگونه تردیدی نسبت به حقانیت امام (ع)نخواهد داشت؛ در جریان کربلا بسیاری از مردم و خواص در جایگاه تصدیق کم آوردند و راه دیگری طی کردند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: اگر انسان در حقانیت جبهه انبیا و اولیای الهی تردید کرد، شیطان انسان را به مقام ریب برده و بعد او را در دام تکذیب گرفتار می کند؛ تصدیق و شک نکردن در سختی ها از جمله ظرفیت هایی است که انسان را به سمت توفیق در همراهی امام سوق می دهد.

وی گفت: بسیاری از احکامی که از مسلمات اسلام است در عقلانیت مدرن قابل تصدیق و تصور نیست؛ مثلا ربا که در اسلام از بدترین گناهان است، ولی محاسبات عقل مدرن ربا را مدار رشد اقتصادی می داند.

رئیس آکادمی علوم اسلامی اظهارکرد: تصدیق کردن، یعنی اینکه قوه فهم انسان به دنبال معصوم حرکت کرده و محاسبات وی محاسبات دقیقی باشد؛ در این جا انسان باید با ترازوی خود شرایط را ارزیابی کرده و به تصدیق روی بیاورد.

وی افزود: وقتی انسان در صحنه امتحان های سنگین قرار می گیرد نمی تواند تصمیم درستی بگیرد؛ حجت و اولیای الهی با ترازوی الهی ارزیابی می کنند و می دانند که چه کاری باید انجام شود و به همین خاطر است که دیگران باید پشت سر امام حرکت کنند.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: در جریان کربلا عده ای پس از اینکه امام قصد سفر به کربلا کردند، ایشان را از این کار منع کردند، زیرا ترازوی آنها با ترازوی امام متفاوت بود و به همین خاطر از دایره یاران بهشتی امام خارج شدند.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از راهکارهای دستگاه شیطان، دست کاری کردن ترازوهای انسان است و وقتی که مدار این ترازوها به هم می ریزد، انسان ها همیشه دچار خطای محاسباتی می شوند و از دایره نظام الهی خارج می شوند.

وی گفت: اگر تعلقات انسان با امام یکی شد نورانی می شود و کم کم ترازوی او نیز تنظیم می شود؛ حب و بغض امام بر مدار حضرت حق است و انسان اگر خود را با این ترازو تنظیم کند خود را در این مسیر قرار می دهد.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: اگر دستگاه محاسباتی انسان به حد و جهتی رفت که در مقابل ترازوی امام قرار گرفت قطعا مسیر او به شک و ریب و تکذیب امام ختم می شد.

رئیس آکادمی علوم اسلامی بیان کرد: حضرت عباس(ع) ذره ای در این مساله شک نکرد که اقدام امام حسین(ع) برابر بر بندگی خداست و این مسیر حق محض است؛ ایشان در سخت ترین درگیری عالم امام خود را تصدیق کردند.

وی افزود: بسیاری از مردم وقتی با امام حرکت کردند در ادامه حس کردند که دنبال مسیر دیگری بودند و همراه امام بودن هزینه های زیادی دارد به همین میزان سعی کردند که مسیر خود را تغییر دهند و در اولین مرتبه امام را تکذیب می کنند.

حجت‎الاسلام والمسلمین میرباقری یادآورشد: کسانی که شب عاشورا در خیمه امام باقی ماندند اجازه ندادند که فضا برای آنها آلوده شود؛ این افراد محاسبه درستی داشتند و ترازوی خود را با امام تنظیم کردند؛ حتی وقتی امام بیعت را از آنها برداشتند به امام گفتند که ما غیر از شما جایی نداریم برویم.

استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: در حادثه عاشورا هرچه ساعت به سمت ظهر می رفت به اوج این امتحان نزدیک می شدند و به همین خاطر است که امام لحظه به لحظه برافروخته‌تر میشدند؛ شیطان در این صحنه تلاش می کرد که ترازوی یاران امام را بهم بریزد.

وی گفت: هر عملی که در مسیر امام قرار می گیرد وجهه الله می شود و جان و مالی که در مسیر امام قرار می گیرد الهی می شود؛ در این میان در کربلا یاران امام حسین(ع) جان و مال و آبروی خود را دادند، زیرا به آنها خارجی گفتند ولی امام آنها را به صبر دعوت کردند و همه آنها تسلیم شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha