جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ حال و هوای حرم حضرت معصومه(س) در عاشورای حسینی

حوزه/ همچون دیگر شهرهای ایران اسلامی و بلاد شیعی، مردم ولایی شهر مقدس قم و زایران کریمه اهل بیت(ع) در عاشورای حسینی با اقامه هر چه باشکوهتر عزای سالار شهیدان ، عشق و ارادت بی مثال خویش در دستگاه سیدالشهدا(ع) را به جهانیان نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همزمان با عالم مُلک و ملکوت ، ناسوتیان نیز در عزای اشرف اولاد آدم بر سر و سینه می زنند و عاشورای حسینی به ویژه در قم مقدس این آشیانه ی اهل بیت (ع) ، رنگ و بویی کربلایی به خود گرفته است.

از صبح امروز دسته جات عزاداری شهر مقدس قم و دیگر شهرهای ایران اسلامی با گذر از خیابان های مرکزی شهر، خود را به حرم مطهر فاطمه معصومه(س) رسانده و با سوگواری و اشک ماتم در محضر گرامی دُخت موسی بن جعفر(ع)، مصیبت شهادت مظلومانه جد غریبشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت و تعزیت می گویند.

به راستی که امروز جای جای شهر قم به سان دیگر شهرهای ایران اسلامی و سایر بلاد شیعی ، شور و غوغایی دیگر را نظاره گر است و البته میزان الحراره این عشق و شور وصف ناپذیر کربلای معلی است که تصاویر تلویزیونی گواه آن است که دل هر شیعه و محبی آن جا لانه کرده است.

حرکت منظم دسته جات و هیئات زنجیر زنی و سینه زنی به همراه علائم و پرچم ها و دیگر ادوات عزاداری در خیابان های اطراف حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به خوبی نمایانگر بخشی از عظمت شور و شعور حسینیان در ماتم عُظمای حضرت خون خداست ؛ آن جا که محتشم به زیبایی سرود: " گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست، این رستخیز عام که نامش محرم است"

حقیقتاً نه فقط زایران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س) به عنوان کانون محوری عزاداری ها ، بلکه مسجد مقدس جمکران، امامزادگان و بقاع متبرکه، تکایا و مساجد، دفتر مقام معظم رهبری در قم و دفاتر و بیوت مراجع تقلید نیز میزبان دلسوختگان شهدای کربلا است که با برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم عزاداری عاشورای حسینی ، ندای هل من ناصر امام شهیدشان را لبیک می گویند و با عزاداری خود تسلی خاطر دل مادر سادات حضرت زهرا(س) هستند.

در این روز پر غوغا همچنین مداحان و وعاظ اهل بیت(ع) همچون سنوات قبل به اجرای برنامه سخنرانی و مرثیه سرایی در دفتر مراجع عظام تقلید و نیز دفتر مقام معظم رهبری در قم پرداختند و پس از عزاداری ، نماز جماعت ظهر و عصر با شکوه هر چه بیشتری در این دفاتر و همچنین خیابان های اطراف آن ها برگزار شد.

با این حال باشکوه ترین نماز ظهر عاشورا در قم در حرم کریمه اهل بیت(ع) به امامت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی اقامه شد و پس از انجام این فریضه که در کانون محوری اعتقادات شیعه و تاکیدات سیره حسینی قرار دارد، هیئات عزاداری کماکان به عزاداری خود در صحن های حرم مطهر و خیابان های مرکز شهر قم ادامه می دهند به گونه ای که گویا عزای حسین در عاشورا پایان ناپذیر است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha