شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فقه مضاف

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، اهتمام ویژه به فقه مضاف را بایسته ای مهم به منظور پاسخگویی حوزه های علمیه به نیازهای روز جامعه برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ضیاءالدین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که تحول در حوزه مقوله ای بسیار مهم و پردامنه است که باید به همه عرصه های آن به صورت جدی توجه نمود، اظهار داشت: یکی از نقدهایی که به حوزه های علمیه وارد می باشد از این منظر است که گاه احساس می شود حوزه در نگاه رسمی بیشتر بر فقه و اصول متمرکز است و حال آن که نیازهای نو به نو و اقتضائات امروز جامعه و حتی عرصه بین الملل می طلبد که ما به رشته ها و عرصه های دیگر نیز توجه بیش از پیش داشته باشیم.

وی همچنین افزود: البته این سخن بدان معنا نیست که در حوزه به طور کلی نسبت به رشته های دیگر توجهی صورت نمی گیرد ، چه آن که در حال حاضر این مهم در دستور کار مراکز و نهادهای حوزوی است اما از منظر و رویکرد رسمی لازم است که  تغییر نگاهی صورت گیرد که بسیار امیدواریم با توجه به شناختی که از آیت الله اعرافی داریم این مساله در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه کشور حاصل شود.

این استاد و محقق حوزوی بیان داشت: به لطف الهی گام های خوبی در این رابطه برداشته شده اما باید با رفع برخی موانع این زمینه تسهیل شود تا شاهد رونق دیگر رشته های مورد نیاز در حوزه باشیم و این که به هر حال به آن ها بهای لازم داده شود.

وی اضافه کرد: به خصوص اگر می خواهیم که مطالبه به حق مقام معظم رهبری در خصوص تولید علوم انسانیِ اسلامی را محقق سازیم ، نباید صرفاً به فقه و اصول اکتفا کنیم. البته که این ها برای حوزه ، اصل است اما در کنار فقه و اصول  باید به عرصه های دیگر نیز نگاهی دیگربار و کاربردی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی یادآور شد: از سویی دیگر یکی از نیازهای جدی امروز که فراروی نهاد روحانیت قرار دارد، توجه به فقه مضاف است از این حیث که نیازها و شرایط نوین جامعه این ضرورت را متذکر می شود.

وی گفت: در نگاه کلان تر نیز ما اگر می خواهیم که در زمینه فقه تمدنی به رشد و شکوفایی مطلوب برسیم می بایست این مساله را بر اساس نظام سیستماتیک حوزوی و با حمایت نهادهایی چون شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه دنبال کنیم.

این محقق ابراز داشت: در واقع ما باید با تکیه بر فقه مضاف و عرصه های نوین گزاره های دینی را در تولید علوم انسانی دخیل کنیم که این کار از شخصیت های حوزوی و حوزه های علمیه به طور کلی برمی آید و نه دانشگاه ها.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی افزود: البته به طور جدی اعتقاد داریم که مبانی و قواعد فقه مضاف چیزی جز فقه اصیل جواهری نیست، به این خاطر که اساساً فقیه با نگاه به نیازهای روز، شناسایی موضوعات و مسایل جدید، تجمیع مسایل پراکنده در ابواب مختلف بر مبنای تفقه به این مساله ورود پیدا می کند و از این منظر به پاسخگویی به سوالات و نیازهای امروز و حتی فردای جامعه می پردازد.

وی در خاتمه اظهار داشت: به لطف الهی در سالیان اخیر به تدریج شاهد توجه به فقه مضاف هستیم به ویژه پس از آن که رهبر معظم انقلاب بر این مساله در حلقه های درسی حوزه تاکید کردند و امیدواریم که به حول و قوه الهی روز به روز شاهد توسعه این میدان نوین علمی با تحول در نگاه مدیریت جدید حوزه باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha