جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
۱۳محرم در یزد

حوزه/ حسینیه ایران امروز همزمان با ۱۳ محرم برای صدمین سال پیاپی آیین سنتی سوگواری دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در مسجد تاریخی ملااسماعیل یزد را برگزار کردند و طلاب و روحانیون یزدی میزبان سوگواران بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد؛ از ابتدای محرم سراسر دیار دارالعباده و دارالعلم یزد غرق در ماتم و اندوه بود و علاوه بر برپایی مجالس سوگواری در صدها حسینیه، صدها تکیه و صدها بقعه و امامزاده استان یزد، مراسم نخل گردانی به نیّت تشییع نمادین پیکر مطهر امام حسین(ع) همزمان با عاشورای حسینی در جای جای دیار دارالعباده شور مضاعفی به این سوگواری ها می بخشد.

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) علاوه بر برگزاری در طول ایام سال و در مناسبت های مذهبی  و در طول هفته در شهر یزد، در ماه محرم و صفر به صورت مستمر در شهر یزد و برخی شهرستان های استان ادامه دارد و 13 محرم همزمان با سومین روز شهادت امام حسین(ع)، دیار حسینیه ایران شاهد قیام دسته های عزاداری و سوگواران حسینی خواهد بود.

بر اساس رسم دیرین در طول یک قرن گذشته، همزمان با 13 محرم دسته های سینه زن و زنجیر زن براساس قرعه کشی سالیانه بعد از نماز صبح در مسجد ملااسماعیل یزد میعادگاه نماز جمعه این شهر اجتماع می کنند و بر اساس نوبت بندی به سوگواری، نوحه خوانی و سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند و هر هیئت با توجه به کثرت تعداد هیئات هر چند سال یکبار موفق به شرکت در این مراسم می شود.

برپایه این گزارش، طی سالیان گذشته طلاب و روحانیون یزدی با حضور در این مراسم، عهده دار پذیرایی از شرکت کنندگان و سوگواران حسینی بوده و این مراسم تا نماز ظهر و برپایی نماز با حضور شرکت کنندگان ادامه می یابد.

*تشکیل کوچه هیئتی و نخل گردانی برای اولین بار در 13 محرم امسال

این گزارش می افزاید:  دبیرخانه حسینیه ایران بر اساس آرزوی دیرینه شهید آیت الله صدوقی(ره) چهارمین شهید محراب کشورمان، امسال برای اولین بار بعد از آیین سنتی مسجد ملااسماعیل که تا اذان ظهر ادمه یافت و هم اکنون به صورت زنده از شبکه استانی در حال پخش است از تمام هیئات ذهبی سراسر استان دعوت کرده است تا با حضور در میدان امیر چخماق یزد(چهارراه شهدا) شور ایین مراسم را دوچندان کنند.

برپایه این گزارش، هیئات که ابتدا هیئت سادات شروع کننده مراسم بود با صف شدن در دو طرف خیابان قیام از حسینیه امیرچخماق یزد تا حسینیه بعثت یک کوچه هیئتی تشکیل دادند و با یک نوحه و یک مداح به نوحه خوانی و سینه زنی و زنجیرزنی پرداختند.

شایان ذکر است: گرچه در برخی نقاط شهر یزد و استان در 13 محرم به مناسبت سومین روز شهادت امام حسین(ع) و خاکسپاری پیکرهای مطهر به نخل گردانی می پردازند؛ دبیرخانه حسینیه ایران برای مراسم امروز نیز نخل گردانی را تدارک دیده است و از همه اقشار مردم برای شرکت در این مراسم دعوت کرده است که با حضور پرشور و بی نظیر مردم مواجه شد و حرکت دسته ها و نخل گردانی به کندی صورت می گیرد.

اضافه می شود؛ روز گذشته در آیین سوگواری سالروز شهادت امام سجاد(ع) به  میزبانی آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، مدیران هیئات مذهبی و سید حسن حسینی دبیر بنیاد حسینیه ایران اهم برنامه های این مراسم را تشرییح کردند که مورد موافقت آیت الله ناصری قرار گرفت و مقرر شد نواقص و کاستی های احتمالی این مراسم در سال های آینده مرتفع شود.

استقبال بی نظیر مردم، فریادهای یاحسین یاحسین یزدی ها و پخش صوت قرآن قاری شهید منای دارالعباده شهید حاج حسن دانش، قرائت شعر خانم عالیه مهرابی از شعرای برجسته کشور و یزد، تقدیر فرزند مرحوم سعادتمند از مداحان دمشهور یزدی و حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان از دیگر حواشی این مراسم بود.

گفتنی است: این مراسم به صورت زنده از سیمای مرکز یزد در حال پخش است.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha