پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام شمس مدیر حوزه یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه یزد گفت: اگر روحیه تقوا در جامعه حاکم باشد ، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی به بهره ‌وری رسیده و اوضاع اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، به نقش تقوا در جامعه اشاره کرد و گفت: تقوا وجدان کاری افراد را بالا می‌برد و باعث می‌شود که در برابر کار و وظیفه‌شان از خود تعهد نشان ‌دهند. وقتی تقوا، وجدان کاری افراد را افزایش داد، افراد کار را گونه‌ای عبادت می‌دانند و به کار و تلاش به همان اندازه ارج می‌نهند که به عبادت؛ امام صادق علیه‌السّلام در این باره به یاران خود فرمود:« از ما نیست کسی که کار و تلاش مربوط به زندگی دنیوی را به‌خاطر پرداختن به امور اخروی رها سازد».

مدیر حوزه علمیه یزد خاطر نشان کرد: تقوا باعث می‌شود که افراد پشتکار و استقامت در عمل داشته باشند. عیب اساسی بسیاری از کارهای ما ناتمام گذاردن کارها و طرح‌های اقتصادی و نیمه تمام رها کردن آن‌ها است، اگر روحیه تقوا در جامعه حاکم باشد و به‌خصوص مسئولان امور، تقوا را رعایت کنند، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی به بهره ‌وری می‌رسند و اوضاع اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.

وی افزود: تقوا به نوعی اقتصاد کشور را نیز رونق خواهد داد همان گونه که خداوند در قرآن می فرماید:«ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ/ و اگر مردم شهرها و آبادی ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهای) برکات آسمان وزمین را برآنان می گشودیم». اگر در جامعه ای تقوا وجود داشته باشد رونق اقتصادی هم در پی آن حاصل خواهد شد، ولی اگر هر فردی نسبت به کارهای خود در جامعه بی تفاوت باشد و چشمانش به دست دیگران باشد و کار و تلاشی انجام ندهد طبیعتا این عملکرد رونقی را هم در پی نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین شمس ادامه داد: برخی عمل به تقوا را به سه مرحله تقسیم می کنند، مرحله اول این که انسان عقاید خود را تصحیح کند تا از آتش جهنم نجات یابد، مرحله دوم آن انجام واجبات است و سومین مرحله دوری از گناه و اجتناب از محرمات می باشد.

وی به یکی از احادیث امام صادق(ع)در خصوص تقوا اشاره کرد و افزود: از امام صادق(ع) پرسیدند که تقوا چیست؟حضرت در پاسخ به این سوال فرمودند: هرکجا امر خداوند است باشید و هر کجا نهی خداوند است نباشید.

مدیر حوزه علمیه یزد در ادامه به آیه ای که پیامبر(ص) برای رفع مشکلات مردم در جامعه بیان کرده اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص)به یکی از یاران خود می فرماید اگر همه انسان ها به آیه 2و3سوره مبارکه طلاق که خداوند در قرآن فرموده است«وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمرِهِ قَد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيءٍ قَدرًا / هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است! عمل کنند تمام مشکلاتشان برطرف خواهد شد (سوره مباركه طلاق، آيه 2و3)»

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha