پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حوزه/ استاد فقه رسانه بیان کرد: احیای مردم از گمراهی به سوی نور اصلی ترین وظیفه یک حکومت اسلامی است و همین اصل موجب می شود، رسانه آن نیز احیاگر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی عصر دوشنبه در درس خارج فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مهمترین هدف رسانه دینی، هدایت انسان است؛ ولی اهداف جزئی تر نیز اهداف رسانه دینی است، اما به هدف اصلی بازگشت می کند.

وی افزود: مراد از هدایت، ایصال الی المطلوب و یا حداقل ارایه طریق به سوی مطلوب است؛ این مساله به ادله اربعه ثابت می شود که یک رسانه دینی باید دنبال این هدف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: اولین دلیل، آیات الهی است که تعداد فراوانی از آیات الهی ناظر به این مساله است؛ مهمترین رسانه مکتوبی که پیامبر اکرم(ص) در اختیار داشتند، قرآن کریم بود  که قرآن هدف  از انزال کتب آسمانی را هدایت بشر  معرفی می کند،آنجا که در سوره اسرا آیه ۹ می فرماید: انَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً کَبيراً ، خداوند انسان را به قوی ترین و محکم ترین مسیر هدایت می کند که بشر به آن نیاز دارد.

استاد فقه رسانه بیان کرد: روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد از جمله آن می توان به روایت امام علی(ع) اشاره کرد که به امام حسن(ع) می فرمایند، هدایت باید شعار شما باشد؛ یعنی آرم حرکت و فعالیت و کار شما باید هدایت انسان باشد.

وی گفت: ائمه اطهار(ع) را به ائمه هدی تعبیر می کنیم که باید هادیان امت باشند؛ پیام رسان به دنبال رساندن پیام است پس مهمترین کار پیامر سان، ارسال پیام است که باید در این پیام هدایت، منتقل شود.

استاد فقه رسانه اظهارکرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه بیان می کنند که بدان! همانا برترین بندگان خدا، امام عادلی است که هدایت یافته باشد و دیگران را نیز به راه راست هدایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیان کرد: هدف اصلی پیام، در رسانه، باید هدایت جامعه باشد به همین خاطر این هدف در پیام رسان نیز می آید؛ این مبحث ناظر به رسانه دینی است که در یک نظام اسلامی فعالیت می کند؛ در حقیقت تاسیس و نگاه داری رسانه دینی وظیفه حاکم دینی است.

وی گفت: در قرآن کریم در آیه 32 سوره مائده، خداوند به این نکته اشاره می کند کسی که یک انسان را احیا کند گویی همه انسان ها را احیا کرده است؛ امام صادق(ع) در پاسخ به سوالی در خصوص این آیه بیان می کنند، این احیا به معنینجات انسان از گمراهی به هدایت است.

وی افزود: احیای مردم از گمراهی به سوی نور اصلی ترین وظیفه یک حکومت اسلامی است و همین اصل موجب می شود، رسانه آن نیز احیاگر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یادآورشد: رسانه باید به دنبال زنده نگاه داشتن و نورانی کردن جامعه باشد؛ اگر این هدف اصلی رسانه باشد، رسانه دینی شکل می گیرد؛ اصلی ترین شعار این رسانه هدایت جامعه است و اگر یک رسانه ای با این هدف تاسیس شود و در این راه گام بردارد، این رسانه، ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: پیامبر(ص) پیش از اعزام تبلیغی امام علی(ع) به یمن فرمودند، به خدا قسم، اگر خداوند به وسیله تو یک انسانی را هدایت کند، برای تو بهتر است از آنچه که خورشید بر آن تابیده است.

این استاد حوزه بیان کرد: حضرت داوود(ع)، حکومت بزرگ الهی تشکیل داد و پس از آن نیز این حکومت توسط فرزند ایشان حضرت سلیمان(ع) توسعه یافت؛ حضرت داوود(ع) در بیابان در حال راز و نیاز بود که خداوند به ایشان فرمود،  چرا تنها به اینجا آمده ای؟ حضرت بیان کرد که به قدری شوق وصل به تو را داشتم که خلق را فراموش کردم؛ در اینجا خداوند به ایشان فرمود، به سمت مردم بازگرد، تو نباید برای دیدار با من به تنهایی بیایی، بلکه اگر بندگان گریزپای را به سمت من هدایت کنی نام تو را به نام یک پیامبر حمید در لوح محفوظ ثبت می کنم.

وی اظهار کرد: اگر عقل به این شناخت رسید که هدف از خلقت عبادت است، اگر هدایتی صورت نگیرد، این خلقت نیز عبث می شود و خلقت عبث خلاف عقل است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha