جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست تجدید در منبر حسینی

حوزه/ سید محمدعلی بحرالعلوم گفت: ما باید راه های تبلیغ جدیدی متناسب با منبر حسینی بیابیم که بتوانیم از این رسانه مؤثر برای ارتباط با جامعه و حفظ دین و نشر اخلاق اسلامی استفاده کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در راستای سلسله نشست های مشترک آستان مقدس عباسی و مؤسسه خیریه بحرالعلوم با شعار "حوزه علمیه پرچمدار نوآوری"، کمیته برگزار کننده این سری همایش ها آخرین جلسه مقدماتی خود را برای برپای دومین نشست خود برگزار کرد. این نشست قرار است در تاریخ 16 تا 17 ماه مارس مصادف با 25 و 26 اسفند 1395 با عنوان "کنفرانس بین المللی نوآوری در منبر حسینی" برگزار می کند.

این کنفرانس به خاطر اهمیت جایگاه منبر در نشر فرهنگ اهل بیت و با توجه به چالش های معاصر فکری و ظهور شبکه های ارتباط جمعی متعدد برگزار می شود؛ چراکه این عوامل در کنار هم باعث شده جامعه دینی بیش از پیش نیازمند گفتمان حسینی برگرفته از مفاهیمی مانند اعتدال و مهربانی و گذشت و دوری از انحراف و کشتار و تفرقه باشد.

در این زمینه سید محمدعلی بحرالعلوم استاد حوزه علمیه و دبیرکل مؤسسه خیریه بحرالعلوم گفت: برای پرداختن به موضوع منبر حسینی لازم است تمام جزئیات مربوط به منبر حسینی را در مسیر طولانی که پشت سر گذاشته به صورت عمیق مورد بررسی قرار دهیم و راه های تبلیغ جدیدی متناسب با منبر حسینی بیابیم که بتوانیم از این رسانه مؤثر برای ارتباط با جامعه و حفظ دین و نشر اخلاق اسلامی استفاده کنیم.

کمیته برگزار کننده این کنفرانس محور های در نظر گرفته شده برای نویسندگان و محققان را به ترتیب زیر اعلام کرد تا تحقیقات خود را دز این محور ها انجام دهند:

محور اول: منبر حسینی

1. تحول تاریخی منبر حسینی

2. ویژگی های علمی سخنران

3. چالش های معاصر پیش روی منبر حسینی

4. ویژگی های علمی مطالب منبر

5. ویژگی های هنر خطابه حسینی

6. منبر حسینی و اهمیت آن در آگاهی بخشی اجتماعی و دینی

7. تاثیر شنونده در انتخاب مضمون سخنرانی

8. نقش منبر حسینی در استمرار اسلام

9. منبر حسینی میان اصالت و نوآوری

محور دوم:

1. گونه های مرثیه خوانی حسینی

2. نقش مرثیه خوانی در تحکیم عواطف

3. اختلاف مضامین مرثیه ها با اختلاف طبیعت جوامع

4. ادب مرثیه خوانی

5. تحول مرثیه خوانی همگام با شعر مردمی

6. اشک ریختن و عبرت آموزی با هم تناقض دارند با مکمل همدیگر هستند؟

محور سوم: سخنرانان و شاعران حسینی

1. شیخ محمد علی الیعقوبی

2. سید صالح الحلی

3. سید جواد شبر

4. شیخ احمد الوائلی

5. سید رضا الهندی

6. شیخ عبدالمنعم الفرطوسی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha