پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اقتصاد اسلامی

حوزه / اولین شماره دوفصلانه «پژوهش های اقتصاد مقاومتی» به صاحب امتیازی انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه در بهار و تابستان سال ۹۵ به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ؛  اين فصلنامه به صاحب امتيازي انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه و با همکاری مرکز راهبری مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی، و با مدير مسئولي حجت الاسلام والمسلمين سید حسین میرمعزی  و سردبيري حجت الاسلام والمسلمين سعید فرهانی فرد منتشر مي شود.  

در معرفی اولین شماره آن چکیده برخی از مقالات و مطالب منتشر شده را تقدیم مخاطبان می کنیم.

 اقتصاد مقاومتي به عنوان يك انديشه اسلامي  

چکیده مقاله:

تفسيرهاي متفاوتي از ماهيت اقتصاد مقاومتي در پيشينه رو به رشد آن شده است. يكي از نقاط ضعف اين تفسيرها، عدم تمركز بر مفهوم محوري در اقتصاد مقاومتي و همچنين عدم تبيين وجه اسلاميت آن است. در اين مقاله با استفاده از روش تحليلي، ماهيت اقتصاد مقاومتي در رويكرد اسلامي بررسي مي­شود. فرضيه تحقيق آن است كه اقتصاد مقاومتي در بررسي چگونگي ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی در كنار رشد اقتصادی و عدالت، از رهيافت‌هاي اسلامي در تعيين آسيب‌پذيري‌هاي اقتصادي، رتبه‌بندي آنها و همچنين راهبردهاي ايمن‌ساز بهره‌ مي‌برد.

نتايج نشان مي‌دهد كه تحليل اقتصاد مقاومتي از آسيب‌هاي اقتصادي دروني/بيروني، رفتاري/ساختاري و كلان/بخشي متفاوت از آسيب‌شناسي ارائه شده در پيشينه اقتصاد تاب‌آوري است.راهبردهاي اقتصاد مقاومتي جهت مقابله با اين آسيب‌ها نيز متمايز از راهبردهاي تاب‌آوري اقتصادي است. توجه به آسيب‌هاي نظام مالي ربوي، فرهنگ مصرف‌گرايي و نظام تأمين اجتماعي متمركز از جمله مختصات اقتصاد مقاومتي است. تأمين مالي مشاركتي، فرهنگ مصرف اعتدالي و نظام تأمين اجتماعي غير متمركز نيز از جمله راهبردهاي ايمن‌ساز برخاسته از انديشه‌هاي اسلامي است.

اصول و معیارهای اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید

اصول و معیارهای اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید، توزیع و مصرف با نگاهی به آموزه‌های قرآنی(با تأکید بر سوره توبه) از دیگر مطالب این شماره است .

چکیده مقاله

باتوجه به جایگاه راهبردی و سیاسی ایران در منطقه، کشورمان همواره در معرض انواع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از سوی دیگر کشورها بوده است.  لذا تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور در مواجهه با این نوسانات و چالش‌های گوناگون، به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیرمطرح می‌شود. در این راستا، درسال 1389 مقام معظم رهبری، اصطلاح «اقتصادمقاومتی»را به عنوان یک الگوی اسلامی مطرح کردند. این الگو، ضمن تعیین کیفیت تعامل و ارتباط اقتصادی با کشورهای خارجی، زمینه واکنش به فشارها و تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان را نیز بیان می­كند و از آنجا که آموزه‌های اسلامی تبیین­کننده آرمان‌های الهی هستند و همه حوزه‌های اقتصاد را دربر می‌گیرد، توجه به آیات قرآن، امری ضروری است.

 

اين مقاله باروش تحلیلی –توصیفی ،به دنبال اثبات این فرضیه است که اصول اقتصاد مقاومتی از آیات قرآن مجید قابل استخراج است. بنابراین ضمن استخراج و تبیین اصول اقتصاد مقاومتی برگرفته از سوره‌توبه، به ‌دلیل در برداشتن آیات جهاد در عرصه تولید، توزیع و مصرف، به بررسی و دسته‌بندی این اصول پرداخته و سپس این اصول استخراجی را با اصول اقتصاد مقاومتی استخراج شده از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در این سه عرصه، مطابقت داده است.

نقش مردم دراقتصادمقاومتی (باتأکیدبربیانات رهبرمعظم انقلاب)

چکیده مقاله:

مشارکت مردم در همه عرصه­ها به ویژه اقتصاد، یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران است. بنابراین یکی از مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی، مشارکت مردم در اقتصاد و یا به تعبیری مردمی کردن اقتصاد است. تاکنون سیاست‌های ویژه‌ای نیز برای این منظور ابلاغ شده است؛ ولی نتایج و بیانات رهبری نشان از عدم تحقق اقتصاد مردمی دارد. این مقاله درصدد است تا این موضوع را از ابعاد و زوایای مختلف از جمله ضرورت‌ها، آسیب‌ها، سیاست‌ها تبیین کند و همچنین وظایف مردم و مسئولان در قبال این موضوع را در بیانات رهبر معظم انقلاب بررسی و از این رهگذر نظر ایشان را استخراج و راهکاری ارائه کند.

نتایج نشان می‌دهد نه تنها رهبری معتقد به مشارکت واقعی مردم در اقتصاد است؛ بلکه ایشان در بیانات خود زوایای مختلفی از این موضوع را نیز تبیین کرده‌اند. از نظر ایشان نظام جمهوری اسلامی دارای یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی است. برای نظام اقتصادی هم که در واقع یکی از زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی است، می‌توان یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی در نظر گرفت. در این مقاله نقش این دو ساخت در مشارکت مردم در اقتصاد تبیین شده است.

اقتصادمقاومتی؛تضمین کننده امنیت اقتصادی کشور

چکیده مقاله :

امنیت اقتصادی یکی از شرایط اساسی رشد و توسعه هر کشور است؛ به­طوری­که بدون آن سرمایه­گذاری و فعالیت اقتصادی شکل نمی­گیرد. برای یک فرد نیز امنیت اقتصادی به معنای اطمینان از وجود شرایط مناسبی است که او بتواند نیازهای حیاتی و ضروری خود را به راحتی تهیه کند و نسبت به تأمین آنها نگرانی نداشته باشد. بدیهی است تنها در چنین وضعیتی یک فرد می­تواند رفاه نسبی همراه  با آرامش داشته باشد.

پرسش اصلی مقاله این است که در شرایط کنونی کشور ایران چگونه می­توان به هدف امنیت اقتصادی دست یافت؟ پاسخ آن است که تنها اقتصاد مقاومتی می­تواند تأمین­کننده امنیت اقتصادی کشور باشد؛ زیرا اقتصاد مقاومتی، درون­زا و برون­نگر است و با بها دادن و استفاده از نیروها، منابع و استعدادهای داخلی مسیر رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه را طی می‌کند؛ از این رو می­تواند  امنیت اقتصادی جامعه را در بالاترین سطح تأمین کند.

در این مقاله رابطه دو مؤلفه یاد شده با توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی در بخش­های دولتی و مردمی تبیین می­شود. البته تبیین همه الزامات امکان­پذیر نیست؛ بلکه در مورد آن دسته از الزامات موثر بر امنیت اقتصادی، بحث خواهد شد.

الگوی رفتار تولیدکننده در اقتصاد مقاومتی نوشته سید حسین میرمعزی

چکیده مقاله :

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مردم بنیاد است. یکی از عرصه­های اقتصادی که مردم باید در آن نقش اصلی را بازی کنند، عرصة تولید است. این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که در اقتصاد مقاومتی نقش مردم در عرصة تولید چگونه است؟ و تولیدکننده در این اقتصاد چه چیزی را و چگونه تولید می­کند؟ اين تحقيق درصدد اثبات آن است که تولیدکننده در اقتصاد مقاومتی تولیدکنندة جهادگر است. تولیدکنندة جهادگر برای خدا و در راه او تمام توان فکری، بدنی و مالی خود را برای بيشينه كردن تولید مورد نیاز جامعه به کار می­برد.

در این پ‍ژوهش در چارچوب نظام علت و معلول مادی و در مدلی ساده با فرض سرمایة ثابت نشان داده مي­شود که چنین تولیدکننده­ای بهتر است برای استخدام عوامل تولید از روش مشارکت در سود استفاده كند تا حداکثر تولید را با بيشترين سود به دست آورد. در این صورت او سود مازاد بر حداقل میزان مورد نیاز خود را برای افزایش سرمایه گذاری و تولید بیشتر به کار مي­برد. در صورتی که استفاده از روش مشارکت در سود به هر دلیلی ممکن نباشد، تولیدکنندة جهادگر تولید خود را با قید دستیابی به حداقل سود مورد نیاز به حداکثر می­رساند.

در پایان نیز متذکر شدیم که اگر تولید کننده در عرصة تولید جهاد نماید هدایت و نصرت الهی را به همراه خواهد داشت و نتایجی که به آن دست می یابد مضاعف خواهد شد.

شاخص عدالت در سهم‌بری عوامل تولید با نگرش اسلامی[8]

 علاقه مندان به تهیه این نشریه ویا جهت ارسال مقالات می توانند از طريق:آدرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2 ، ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه مراجعه ویا با تلفن: 32923288-025

نمابر: 32916402-025

کد پستی: 2161130191

 www. Islamicec.ir

 Email: m.e.moghavemati@chmail.ir

تماس حاصل نمایند.                      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha