جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نقد فیلم

حوزه/ دومین کارگاه نقد مستند اشراق با نقد مستند «الست» با حضور هنرمندان حوزوی برگزار شد.

 به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه» سومین کارگاه نقد مستند اشراق با نقد مستند «الست» با موضوع ابراز ارادت اهل تسنن به امام حسین(ع) با حضور کارگردان، کارشناس مذهبی و ناقد این مستند و هنرمندان حوزوی  در قم برگزار شد.

 در این کارگاه، بنکدار منتقد مستند «الست» اظهار داشت: این کار به لحاظ ساختاری شروع خوبی دارد و از المان های تصویری به خوبی استفاده کرده است و مهم ترین وجه کار، دقت در تدوین مستند است که ریتم منظم و متنوعی دارد و با این که فیلم کوتاه است، اما گیرا بوده و این نشان از تدوین خوب فیلم است.

 وی در ادامه گفت: در این مستند از موسیقی خوبی استفاده شده که اگر بتوانیم در نوع مستندها تقسیم بندی های مرسومی که می شود، می تواند جزو مستندهای مردم شناسی قرار بگیرد که توانسته از ظرفیت های این مستند به خوبی استفاده کند.

 منتقد مستند «الست» ادامه داد: این کار از روال معمولی که در مستندها برای معرفی شخصیت ها وجود دارد، فاصله گرفته است و توانسته با تصویری که از بحث های مردمی و نذرها و موسیقی و خوشنویسی دیده می شود، از فضای کلیشه ای برای معرفی شخصیت فاصله بگیرد از طرفی انتخاب هوشمندانه تیتراژ پایانی سبب شده که مخاطب به زودی فضا را ترک نکند.

بنکدار اظهار داشت: حضور بخشی از شخصیت ها انسجام روایی را از دست داده است. به نظر می رسد در این فیلم بیش از حد از زیر نویس استفاده شده است و وقتی که بخشی از فیلم، مقصود را نشان می دهد، نیازی به وجود زیر نویس نیست و تصویر، گویای مطلب است.

شایان ذکر است: در ادامه این کارگاه، حجت الاسلام  حسن نطنزی، کارشناس حوزوی اظهار داشت: در ابتدای این فیلم خانمی که عنوان روز الست را به کار می برد و توضیحاتی را ارائه می دهد، دیگر تا انتهای فیلم نشان داده نمی شود در صورتی که لازم بود باز هم این کارشناس اهل سنت نشان داده می شد و همچنین بهتر بود که در این فیلم تصاویری از روحانیون اهل سنت و نظراتشان درباره ابراز ارادت اهل سنت به اهل بیت(ع) نمایش داده می شد.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: یکی از موضوعات که به فرهنگ ما نزدیک است، شعری بود که مولوی کُرد در این مستند درباره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیان کرد و جا داشت که بیش از این مقدار به این موضوع پرداخته شود.

 در ادامه این نشست، یزدان پرونده، کارگردان مستند «الست» اظهار داشت: ارتباط نزدیکی با اهل سنت کردستان داشتم و دارم، ارادت اینها را به اهل بیت(ع) می دیدم؛ اگر کسی به کردستان برود، مشاهده می کند مردم کرد برای درگذشت نزدیکان و اقوام خود، سیاه پوش نمی شوند، اما برای شهادت اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) عزاداری می کنند و احساس کردم به تصویر کشیدن این صحنه ها می تواند مؤثر باشد، به ویژه امروزه که برخی به دنبال شکاف بین شیعه و سنی هستند، این شد که طرحی را آماده و مستندی تحت عنوان «الست» تهیه کردیم.

 وی در ادامه گفت: علت این که تا انتهای فیلم سخن مردم گفته می شد، این بود عامه مردم نظرشان را درباره امام حسین(ع) بیان کنند، نه این که از زبان کارشناسی سخنی را بشنویم.

کارگردان مستند «الست» تصریح کرد: از حضور و به تصویر کشیدن ماموستاها ترس داشتم که برخی با دیدن مستند بگویند که در این فیلم ماموستاهای حکومتی را آورده اند که حکومت به اینها پول می دهد تا حرف هایی درباره اهل بیت(ع) بزنند و بیشتر علاقه داشتم که این ابراز علاقه و محبت نسبت به اهل بیت(ع) از زبان عامه مردم بیان گردد.

 پرونده در پایان اظهار داشت: بیش از این امکان پرداختن به موضوع مستند وجود نداشت و معذوراتی بر سر راه بود که به تصویر کشیدن تا به این حد هم مشکلاتی را به وجود می آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha