چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر خاکبان

حوزه/ اولین نشست هم اندیشی گروه فرهنگ و هنر و چشم انداز آینده انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه با موضوع «ارزش های بنیادین، اهداف، ارکان، ساختار و شرح وظایف» پیش از ظهر امروز درسالن انجمن های علمی حوزه درقم برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری«حوزه»، در این هم اندیشی دکتر خاکبان با بیان اینکه تعریف مشخصی از علم و فرهنگ در جامعه وجود ندارد، گفت: مشکل جامعه این است که نتوانستیم  تلقی درستی از فرهنگ در جامعه داشته باشیم.

 این محقق با انتقاد از این مسئله که متاسفانه نوع حساسیت به مقوله فرهنگ در جامعه، حساسیت غیر علمی و کاریکاتوری است، افزود: اگر می خواهیم نگاه درستی به فرهنگ داشته باشیم، باید ابتدا سراغ چیستی فرهنگ و بعد پیدا کردن عناصرکلیدی آن برویم.

 خاکبان بیان داشت: متاسفانه چون درک درستی از فرهنگ  نداریم، رفتارها، مطابق با ادعا نیست؛  یعنی فرهنگ در زمینه حرف گرفتار شده و تنها ادعای داشتن فرهنگ را داریم و  در مقام عمل نتوانستیم ثابت کنیم .

این استاد دانشگاه افزود: مردم جامعه از شنیدن، سخنرانی، برگزاری نشست ها و گرفتن همایش در مورد فرهنگ خسته شده اند، چون می بینند آنها که حرف و سخن از فرهنگ می زنند در عمل چیزی دیگری به نمایش می گذارند.

وی عنوان کرد: توده مردم دنبال این حقیقت هستند؛ آیا آنچه را می گویم عمل هم می کنیم یا صرفا سخنرانی می کنیم.

 خاکبان گفت: اگر می خواهیم فرهنگ در جامعه نهادینه شود باید در سطح کلان رفتارها مطابق با سخن باشد این مسئله ای است که جامعه به دنبال آن است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام شربتیان نیز در سخنانی گفت: هر کاری که قصد داریم آغاز کنیم؛ لازم است اول بدانیم از چه منظری می خوا هیم شروع نماییم.   

این محقق ابراز داشت: مشکل ما در جامعه این است که نگاه درستی به رخداد و مسائل نداریم؛ یعنی نگاه سطحی است نه عمیق.

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ در درجه اول مسئله اجتماعی است اظهارداشت: در مورد فرهنگ باید بدانیم چه کسی نظریه اصلی را بدهد، باید گفت، جامعه شناس؛  چون اصل آن به اجتماع برمی گردد.

حجت الاسلام شربتیان افزود: معتقدیم که فرهنگ چند تباری است، یعنی علاوبر جامعه شناس که باید در درجه اول سخن بگوید و نظر  بدهد در کنار او روان شناس از تبار جامعه شناس باشد.

حجت الاسلام حقی نیز در سخنانی گفت: فرهنگ مسئله کلی و ناشناخته است و حقیقتا نمی دانیم به دنبال چه چیزی هستیم.

این محقق بیان داشت: وقتی اصل فرهنگ ناشناخته باشد به تبع اولویت ها هم ناشناخته می ماند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha