جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایت الله بوشهری

حوزه/ مرحوم حضرت آیت الله علی صافی(ره) هم مرجع دینی مردم و هم مرجع علمی بود و سنگینی کار باعث نشده بود منبرها و خطابه های ارشادی خود را کم کنند و همواره با تشکیل مراسم اهل بیت(ع) و سوگواری برای سالار شهیدان، جز خادمان آن حضرت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گلپایگان، آیت الله سیدهاشم بوشهری حسینی، شب گذشته در مراسم هفتمین سالگرد رحلت عالم بزرگ حضرت آیت الله علی صافی که در مسجد قاضی زاهد گلپایگان با حضور علما  و طلاب و مردم عالم پرور شهرستان برگزار شد اظهار کرد: انسان در نظام خلقت دارای جایگاه والایی است، براین اساس قرآن  کتاب هدایت، انسان این مخلوق را به عنوان گل سرسبد خلقت و متمایز از سایر مخلوقات معرفی می کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور، انسان را طبق آیات قرآن خلیفة الله و مورد احترام ذات کبریایی دانست و افزود: طبق آیات قرآن زمین و آسمان ها به خاطر خلقت انسان آفریده شده اند. این جایگاه زمانی محقق می شود که استعداد های انسان از قوه به فعلیت برساند.

وی، سه عامل مهم و اساسی عقل، انبیای الهی و عالمان دینی را برای رهنمون شدن انسان به هدایت مطرح و بیان کرد: عقل به عنوان گوهری شب چراغ، انسان را  به مسیر صحیح راهنمایی می کند و در پرتو عقل راه را از چاه می شناسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، از عالمان به عنوان گرامی ترین بندگان خداوند متعال یاد کرد و گفت: عالمان شیعه پرچمداران هدايت اند. حضرت آیت‌الله‌ صافی(ره) عالمی فقیه، وارسته و اسوه زهد، تقوا، فضیلت، خدمتگزاری ارزشمند نسبت به مردم و مرجع عالی‌قدر جهان تشیع بود.

امام جمعه موقت قم، خداترسی، نقش آفرینی، فراگیر بودن، اثر گذاری  و تواضع را از شاخصه های اصلی عالم ربانی حضرت آیت الله صافی(ره) دانست و یادآور شد: صراحت لهجه و شجاعت دفاع از دین، در زمانی که به دستورات دینی عمل نمی شد از خصوصیات بارز ایشان بود.

معون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عامل بودن اين عالم در امور دینی، خاطرنشان کرد: آن عالم ربانی در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و در محضر اساتید بنامی چون حضرات آیات حائري، حجت ، خوانساری و بروجردی درس فقه آموختند.

آیت‌الله حسینی بوشهری، مرحوم حضرت آیت الله صافی را از عالمان بزرگ شیعیان خواند و تصریح کرد: ایشان انسانی چند بعدی بودند که نه تنها در مباحث دینی بلکه در تاریخ، سرودن اشعاری در مدح اهل بیت علیهم السلام، ساده زیستی، قناعت، شجاعت و ظلم ستیزی زبانزد بودند.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله علی صافی(ره) همواره مورد مشورت سه عالم بزرگ زمان خود آیت الله العظمی بروجردي، حضرت امام خمینی و آیت الله العظمی گلپایگانی بودند، عنوان کرد: آیت الله العظمی بهجت احتياطاتشان را به ایشان منتقل می کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به مبارزات این عالم فقيد در دوران ستم شاهی، ابراز کرد: در دوران طاغوت، حضرت آيت الله صافی(ره) سال ها تبعید بودند، ولی با تمام سختی ها و مشکلات تبعید، نقش اثر گذاری فوق العاده ای در جریان انقلاب داشتند.

وی افزود: این عالم هم مرجع دینی مردم و هم مرجع علمی بود و سنگینی کار باعث نشده بود منبرها و خطابه های ارشادی خود را کم کنند و همواره با تشکیل مراسم اهل بیت(ع) و سوگواری برای سالار شهیدان جز خادمان آن حضرت بود.

آیت الله حسینی بوشهری، عدم ترک نماز شب، ساده زیستی، قناعت، روحیه مبارزه با استکبار و غم خواری مردم را از دیگر ویژگی های برجسته مرحوم حضرت آیت الله صافی دانست و این موارد را درس بزرگی برای طلاب عنوان کرد.

۳۱۳/۳۸

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha