پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام محمد رضا صالحیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صالحیان با تاکید بر این که مردم دین و اعتقادات خود را از اهل منبر می گیرند، گفت: گوش وعاظ و خطبا باید به دهان رهبری و مراجع باشد و از اظهار نظرهای شخصی در حوزه دین بپرهیزند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون چرایی هجمه دشمن به ارزش های دینی و راهکار مناسب مقابله با آن، اظهار کرد: امروز در دنیا هجمه عظیمی علیه شیعه در حال جریان است و تحریف‌های مختلفی چون قمه زنی به شیعه نسبت داده شده است.

وی بیان کرد: برای مبارزه با تحریف‌ها و شناساندن درست شیعه به جهان باید چند وظیفه را تعریف کنیم، شاخه اول علما و اهل قلم و اندیشمندان هستند، وظایف علمای تراز اول، اهل قلم و اندیشمندان در این است که  همه مثل شهید مطهری عمل کنند، یعنی باید واقعیت دین را بدون هراس و ملاحظه به قلم بیاورند؛ شهید مطهری با تالیف حماسه حسینی به تبیین تحریف ها پرداختند.

وی در ادامه افزود: مراجع در بحث فتوایشان، اهل قلم در قلم زدن، و اندیشمندان و دانشمندان شیعی مثل شهید مطهری که کتابش به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است، وارد شوند و عمل کنند، در این بخش باید حق مطلب ادعا شود، که گاهی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحیان با تاکید بر سلیقه‌ای عمل نکردن خطبا در منبر‌ها، گفت: شاخه دوم کار یعنی خطبا، باید به استناد علوم شاخه اول سخن بگویند، مشکل امروز ما این است که برخی به سلیقه خود منبر می‌رود و صحبت می‌کند، در این شرایط باید بررسی کنیم که شیعه می بایست چه کاری بکند و تحریفات چیست و چگونه باید دفاع کرد، لذا باید یکسان سازی صورت بگیرد و سلایق شخصی کنار گذاشته شود.

استاد حوزه اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز شیعه اظهار نظر های شخصی پیرامون دین و اعتقادات است که افراد بر اساس سلیقه خودشان مباحث روز را تحلیل می‌کنند و مردم به سرگردانی می‌افتند. ما باید از اظهار نظر شخصی در حوزه دین بپرهیزیم.

حجت الاسلام والمسلمین صالحیان در ادامه اظهار داشت: دسته دوم باید خودشان را حلقه ارتباطی بین شاخه اول و مردم بدانند نه اینکه خودشان اهل تشخیص باشند و سلیقه‌ای عمل کنند.

وی، مردم را شاخه سوم معرفی کرد و افزود: مردم، فتاوا، بحث‌ها وحرف‌ها را می‌شوند، وظایف مهم آنان این است که بدانند دینداری فقط به نماز و روزه نیست، لذا باید دین را خوب و صحیح بفهمند و عمل کنند، شناسنامه شیعه همین عملی است که در سبک زندگی مردم دیده می‌شود.

مسئول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اصفهان ادامه داد: شیعیان باید بدانند همه کردار و رفتارشان زیر ذره بین است و درست عمل کردن بهترین نوع تبلیغ تشیع است .

وی در خصوص برخورد با تحریفات در دنیای مجازی به خصوص قمه زنی و وظیفه اهل منبر گفت: اهل منبر باید بر اساس تشخیص دسته اول عمل کند، باید گفت نظر مراجع و رهبری و انعکاس این عمل در فضای مجازی چیست، بنابراین رسالت دسته دوم خیلی سنگین است، باید بگویند دنیا انعکاس این عمل را می بیند و قضاوت می کند، آیت الله العظمی گلپایگانی فرمودند «مردم همه چیزشان را از اهل منبر می‌گیرند»، چون مردم از آنان اعتقادات و دینشان را دریافت می کنند، کار آنها احساس است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحیان در پایان تاکید کرد: باید مشاهده کرد رهبر معظم انقلاب چه استنباطی از احوال شیعه و مسائلی چون قمه زنی کرده اند و باید از آن اطاعت کنیم.

۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha