شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی / بجنورد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: شایسته است انسان مومن از مستی مال، مقام، علم، مدح و تعریف و جوانی دوری گزیند، چرا که هم وقار و هم عقل را کم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از خراسان شمالی، حجت الاسلام و المسلمین  ‌ابوالقاسم یعقوبی، در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق (ع) بجنورد اظهار داشت: پس از شهادت حضرت فاطمه (س) دخترش حضرت زینب (س) در عفت، وقار و علم الگوی زنان عالم است.

وی با تاکید بر اینکه انسان مومن باید متین و باوقار باشد نه متکبر، افزود: انسان مومن با وقار است، یعنی سنگینی در مقابل سبکی،ولی  برخی افراد زود عصبانی می شوند.

رئیس شورای حوزه‌ علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: برخی افراد وقتی می خواهند مجلس را گرم کنند از همه چیز سخن می گویند، کوتاه گفتن خوب است، لیکن اینکه خودش را در جمع سبک کند اشتباه است.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید: چه شده که برای خدا وقار در نظر نمی گیرید؛ یعنی چرا برای خداوند متعال با احترام به پیامبرش، بزرگی و عظمت در نظر نمی گیرید.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه انسان مومن دارای آرامش بوده و  وجودش طوفانی نیست، افزود: آدمها یا مثل دریا طوفانی اند و زود از کوره در می روند که این اشتباه است و یا سنگین و با وقار هستند که این نیکو است. وقار یعنی از لحاظ شخصیتی سنگین باشیم و کاری که ما را در نظر دیگران پایین می آورد انجام ندهیم.

حجت الاسلام و المسلمین  یعقوبی همچنین ادامه داد: وقار یعنی مرز شخصیتت را خودت حفظ کن، این طور نباشد که دیگران انسان را دلقک فرض کنند.

وی اظهار داشت: خداوند در سوره لقمان از زبان لقمان به فرزندش می فرماید: در راه رفتنت معتدل باش نه تند نه خیلی آرام و کسل، هم در راه رفتن و هم در صحبت کردن اعتدال را رعایت کن نه آنقدر بلند که بگویند دعوا دارد و نه آنقدر آرام که نفهمند که چه گفتی.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: خداوند متعال همچنین در قرآن می فرماید: مومن وقتی با جاهل برخورد می کند با سلامت و آرامش و وقار و متانت برخورد می کند.

وی با اشاره به این که چه چیزهایی اگر در انسان باشد، وقار انسان زیاد می شود، افزود: امام علی (ع) می فرمایند: یکی از چیزهایی که به انسان وقار می دهد این است که با حلم و بردبار باشد و دومین چیزی که وقار را بالا می برد، سکوت است. لازم نیست حتما حرف بزنیم و بی خود اظهار نظر کنیم، زیرا گاهی باعث رسوایی انسان می شود.

وی همچنین یکی دیگر از راه های افزایش وقار را هیبت داشتن دانست و بیان داشت: اگر هیبت شکسته شد وقار پایین می آید.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی آثار وقار از دیدگاه امام علی (ع) را برشمرد و گفت: زیبایی انسان به وقار است، نه اینکه انسان به ظاهرش اهمیت ندهد، انسان باید به ظاهرش هم برسد اما زیبایی اصلی وقار انسان بوده و وقار زینت عقل است.

وی همچنین آفات وقار را از منظر امیرالمومنین(ع) مورد اشاره قرار داد و گفت: شوخی زیاد وقار انسان را پایین می آورد.

رئیس شورای حوزه‌ علمیه خراسان شمالی افزود: انسان مومن شایسته است از مستی مال، مقام، علم، مدح و تعریف و جوانی دوری گزیند، چرا که هم وقار و هم عقل را کم می کند.

وی یادآور شد: امام صادق عليه السلام می فرمایند: سزاوار است كه مؤمن، هشت خصلت داشته باشد؛ در تكان ها محكم، در گرفتارى شكيبا، در هنگام برخوردارى سپاسگزار، به آنچه خداوند عز و جل روزىِ او كرده قانع باشد، به دوستان جفا نکند، به دشمنان نیز ستم نكند و به خاطر دوستان مرتكب گناه نشود، بدنش از او در زحمت باشد و مردم از او در آسايش باشند.

امام جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: علم و دانش، دوست مؤمن است و بردبارى، وزير او و شكيبايى فرمانده سپاهش و مدارا برادرش و ملايمت، پدرش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha