پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب

حوزه/ نشست علمی هویت طلبگی، به همت اداره امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، پیش از ظهر امروز با حضور طلاب جدیدالورود این مجتمع در سالن شهید صدر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی، در این نشست، اظهار داشت: برخی نکات در مسیر طلبگی وجود دارد که لازمه ورود به دنیای طلبگی است و ناآشنایی با این موارد و آماده نشدن برای آنها، ممکن است موجب ریزش و عدم موفقیت در ادامه این مسیر گردد.

وی، با اشاره به این مطلب که در قرآن، علما وارثان انبیاء خوانده شده اند، اذعان داشت: برای درک وظیفه طلبگی، ابتدا باید بدانیم وظیفه اصلی انبیاء چیست؟ در واقع حتما باید به این سوال پاسخ دهیم که چه هدفی از قدم برداشتن در این مسیر داریم زیرا غفلت از هدف اساسی می تواند انسان را به کلی از مسیر اصلی دور نماید.

استاد المصطفی افزود: برخی از طلاب با وجود اینکه بسیار پرشور برای تحصیل به حوزه علمیه می آیند، پس از مدتی ممکن است دچار روزمرگی شوند؛ اما پس از آنکه به شهر و دیار خود بازمی­گردند و با نیازهای مردم منطقه خود مواجه می شوند، مجددا آن شور در وجودشان پدید می آید که همان رسالت و هدف اصلی طلبگی است.

وی، تفکر و تأمل در مسیر حوزوی را یکی از مهم ترین رسالت های طلبگی دانست و یادآور شد: یک ساعت تفکر می تواند مسیر زندگی انسان را به سمت خیر و یا شر تغییر دهد. عمر سعد، وقتی با پیشنهاد حکومت ری در برابرجنگ با امام حسین(ع) مواجه شد، فکرش به او گفت نقد دنیوی بهتر از نسیه اخروی است و مسیر شقاوت خود را انتخاب کرد.

سخنران نشست ادامه داد: در روایات آمده، کسی هدف خود را نداند، هرچه سریع تر پیش رود، بیشتر از مسیر اصلی خود دور می شود. طلاب نیز اگر مهندسی فکری برای حرکت حوزوی خود نداشته باشند، هرگز موفق به ادای رسالت طلبگی خود نخواهند شد.

وی دریافت وحی و حفظ آن و تبلیغ و تبیین دین را چهار وظیفه اصلی انبیاء برشمرد و گفت: دریافت وحی تنها به پیامبران اختصاص دارد اما سه وظیفه دیگر پس از پیامبر(ص)، وظیفه امامان معصوم(علیهم السلام) و علمای دین است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، خاطرنشان کرد: تحصیل، تبیین و تبلیغ اسلام تنها به طلاب اختصاص ندارد اما هویت طلبگی تفاوت اصلی را ایجاد می نماید. در بسیاری از دانشگاه های سراسر جهان، کرسی های اسلام شناسی و تبیین مفاهیم قرآنی و اسلامی وجود دارد که شاید بسیاری از آنان مسلمان نیز نباشند؛ اما میان اسلام شناس بودن و مسلمان بودن تفاوت وجود دارد. اگر هویت طلبگی نداشته باشیم، ممکن است در پایان راه تنها اسلام شناس و کارشناس دینی باشیم نه عالم روحانی.

وی یادآور شد: برهمه مسلمانان واجب است تا حد توان خود، از حدود و ثغور دین الهی حفاظت نمایند اما طلاب رسالت خود را بر این مهم قرار داده اند و باید تمام مسیر زندگی خود را برای ایفای این رسالت تنظیم نماید.

استاد المصطفی، طلبه را علاوه بر هویت فردی دارای هویت اجتماعی و صنفی دانست و ابراز داشت: تحصیل، تهذیب، اخلاق، تلبس، تبلیغ دین، آگاه نمودن مردم و ... هر کدام بخشی از هویت طلبگی است که بدون بخش دیگر ناقص است و مجموعه آن ماهیت طلبه را تعریف می نمایند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha