شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار مسئولین کمیته فرهنگی ستاد   اربعین

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه: زیارت نزد شیعه فقط شأن عبادی و اختصاص به خود شخص ندارد؛ بلکه شأن اجتماعی دارد و جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: زیارت، مکتبی تربیتی و جامع است که غیر از آنکه زائر را در شعاع زیارت قرار می دهد؛ دیگران را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولین کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت أباعبدالله الحسین(ع) و تقدیر از فعالیت های مناسب ستاد اربعین، به جایگاه زیارت در نگاه مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که زیارت اولا اصل الهی و دینی مشترکی میان ادیان داشته و مقوله تعریف شده ای است.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگر درباره زیارت، آن است که زیارت مختص به شیعه نبوده و در مذاهب دیگر نیز جایگاه دارد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: زیارت در ادیان غیرالهی نیز جایگاه داشته که در این صورت، سه بعد فرامذهبی می توان برای زیارت در نظر گرفت.

*زیارت مقوله ای فرامذهبی و فراشیعی است

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که زیارت، مقوله ای فرامذهبی و فراشیعی است، خاطرنشان ساخت:  زیارت در نگاه و معارف اهل بیت(ع) از جایگاه مهمی برخوردار بوده و چند نکته کلیدی، آن را از سایر ادیان متمایز می سازد.

*تمایزات زیارت شیعی

عضو  جامعه مدرسین با اشاره به تمایزات زیارت شیعی، تصریح کرد: در زیارت شیعی، معنا و مفهوم عمیقی وجود دارد که در ادیان دیگر به این شکل نیست؛ چراکه شیعه به زیارت به معنای برقراری ارتباط میان زائر و مزور زنده و ارتباط آنان با یکدیگر اعتقاد دارد.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه زیارت عرض سلام و ادب حاضرانه است، یادآور شد: مقوله زیارت اموات و بزرگان در ادیان و مذاهب دیگر پذیرفته شده است؛ اما عمق معارفی ما را ندارد و توصیه به اذن دخول در معارف شیعی، دلیل بر این سلام و ادب حاضرانه می باشد.

این استاد حوزه با اشاره به ویژگی دوم زیارت نزد شیعه بیان داشت: زیارت در منطق ما دارای دامنه وسیعی است که اهل بیت(ع)، امامزاده ها، علما، اوصیاء و ... را در بر خواهد گرفت.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: ویژگی دیگر زیارت نزد شیعه، برجستگی زیارت سالار شهیدان است که زیارت خاصه می باشد؛ لذا ادبیات زیارت امام حسین(ع) غنی تر از دیگر ائمه معصوم(ع) می باشد.

*زیارت در منطق شیعی دارای ابعاد اجتماعی است

وی ابراز داشت:  زیارت در منطق ما علاوه بر ابعاد فردی، دارای ابعاد اجتماعی همانند نماز جمعه و جماعت می باشد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: زیارت نزد شیعه فقط شأن عبادی و اختصاص به خود شخص ندارد؛ بلکه شأن اجتماعی دارد و  جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: زیارت مکتبی تربیتی و جامع است که غیر از آنکه زائر را در شعاع زیارت قرار می دهد؛ دیگران را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: زیارت در این منطق، هم عاطفی است و هم عقلی و معرفتی که اجتماع آنان، زیارت را به اوج می رساند.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که بنابر مطالب مذکور، زیارت هم یک گفتمان مشترک بین الادیانی است و هم گفتمانی ویژه برای شیعه، اظهار داشت: باید این دو منطق از زیارت را به صورت مناسب استکشاف کرده و به درستی تبیین نماییم.

*منطق مشترک زیارت می تواند امت اسلام را به وحدت برساند

این استاد حوزه ابراز داشت: منطق مشترک زیارت می تواند امت اسلام را یک جا جمع نماید؛ چراکه امروز جهان اسلام مبتلا به ویروس های مخربی است که دیگران این ویروس ها را در دنیای اسلام فعال کرده اند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: امسال 10 کشور در تاسوعا و عاشورای حسینی با تعرض مواجه بوده و متأسفانه جنایت های بدی انجام شده است که نتیجه همان ویروسی است که دشمنان، آن را برای اختلاف در میان امت اسلام، زنده و فعال نگاه داشته اند.

وی تصریح کرد: مانور بر روی گفتمان مشترک زیارت از جمله نکات مهم است تا مذاهب دیگر نیز متوجه شوند که اربعین چیست و برای چه انجام می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، گفتمان ویژه مختص به شیعیان است که باید به صورت عمیق به آن پرداخته شده تا بینش ها بیشتر گردد.

*ضرورت راه اندازی درس خارج زیارت در حوزه

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: فعالیت بر روی موضوعاتی همچون: فلسفه زیارت، فقه زیارت، تاریخ زیارت و اخلاق زیارت از جمله مباحثی است که حوزه علمیه باید کارهای ویژه ای برای آن داشته و در سطح اجتهاد، درس خارج زیارت را برگزار نماید.

وی ابراز داشت: حضور پرشور مردم در اربعین، ظرفیت بسیار مناسبی است که می توان به وسیله آن تحول های زیادی را به وجود آورد؛ چراکه میلیون ها جوان از سراسر دنیا در این اجتماع بزرگ حضور پیدا کرده و انسان های لحظه ساز می توانند تحولات بالایی در این جوانان ایجاد نمایند.

*تأکید بر لحظه سازی برای زائران غیرایرانی

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: اشخاصی که از کشورهای دیگر به این سفر می آیند، برخلاف ایرانیان، لبریز از منابر، مداحی ها، هیئت ها و ... نبوده و می توان برنامه های مناسبی برای آنان داشت و لحظه سازی کرد.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه باید کلیّت عاشورا در اربعین تجلی پیدا کند، تصریح کرد: عاشورا گفتمان جامع دینی و منظومه و مجموعه ای از تمام معارف الهی است که باید به صورت صحیح و درست در اربعین متجلی شود.

*توجه به مرجعیت، دولت و ملت عراق از ضروریات است

آیت الله اعرافی توجه زیاد به مرجعیت، دولت و ملت عراق را از نکات بسیار مهم دانست و گفت: عراق جزو اولین مطامع استعمارگران است که در این راستا باید کاری کنیم که عراقی آبرومند و سربلند متشکل از شیعه، سنی، کرد و ... داشته باشیم.

وی با بیان این سوال که چرا باید مردم عراق فقیر بوده و ادعای تجزیه در این کشور باشد، اظهار داشت: مردم عراق، ملتی بزرگ؛ اما مظلوم هستند و باید کمک کنیم که این کشور روی پای خود ایستاده و رشد کند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان ابراز داشت: عزت، آبرو و عظمت عراق باید از سیاست های ما بوده و فعالیت های خود را با نظر مرجعیت این کشور به پیش ببریم.

گفتنی است در پایان این دیدار از مجموعه «روایت براده ها» که متشکل از سه جلد کتاب: «او یافت مرا»، «سید من حسینی» و «این است. آن نیست» و همچنین نثر ادبی سوگواره حسینی متعلق به مؤسسه اسلامی سالکان تمدن ساز به دست آیت الله اعرافی رونمایی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha