پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اربعين

حوزه/ نويسنده و محقق حوزوي گفت: یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که زبان مناسب زمانه را درک نکرده ایم و این مسئله ای بسیار جدی و نیازمند بحث و بررسی است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، اصغر طاهرزاده، استاد دانشگاه، در جمع مبلّغان اعزامی به همایش پیاده روی اربعین در تالار قدس حرم مطهر رضوي با تأکید بر نقش شعارهای به وجود آمده در اوائل انقلاب در پیشبرد اهداف نظام اسلامی، ابراز کرد: یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که زبان مناسب زمانه را درک نکرده ایم و این مسئله ای بسیار جدی و نیازمند بحث و بررسی است.

وی با اشاره به آیه «بالبیّنات و الزّبر و انزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس ما نزّل الیهم و لعلّهم یتفکّرون»(نحل/ 44)، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران، آمادگی لازم برای درک حقیقت ها در جامعه بوجود آمده و بر این اساس روحانیان وظیفه دارند این نور حقیقتی که بر جان های مردم تابیده است را متذکر شده و تبیین کنند.

طاهرزاده با بیان این که آینده جهان را مکالمات و مناسبات فرهنگی مشخص می کند، اظهار کرد: ما اگر قبول داشته کنیم که ایده آل های معنوی، واقعی ترین و حقیقی ترین ابعاد زندگی انسان ها به شمار می آید، آن گاه دلبسته حکمت الهی شده و به چیز دیگری دل نخواهیم بست.

استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در محیط فکری، فرهنگی و دینی ما وجود دارد این است که روی حس حضور تاریخی خودمان حساس نیستیم و این خلأ را می توان از طریق اربعین و درک صحیح آن جبران کرد.

وی تأکید کرد: در  رخدادها و حادثه هایی مانند پیاده روی اربعین باید افق جریان را ببینیم تا دریابیم که ما در کجای تاریخ هستیم و چه چیزی ما را در بر گرفته است؟

این نویسنده و پژوهشگر در مورد اهمیت درک وقایع تاریخ ساز بشری با اشاره به جریان انذار نزدیکان توسط پیامبر (ص) و اعلام آمادگی امیرالمؤمنین (ع) در آن رخداد، گفت: حساسیت در مورد وقایع تاریخی به اين معني است كه اگر ما در آن زمان حضور داشتیم، آیا نسبت به در حال وقوع بودن یک حادثه باور می کردیم يا آن را نمي پذيرفتيم؟

وی با اشاره به روایت هایی از ائمه معصومین (ع) در مورد پیاده روی اربعین، ابراز کرد: توحید هیچ گاه به بن بست نمی رسد و این مسئله را با استفاده از رخداد اربعین می توان برای همیشه تاریخ متذکر شد.

طاهرزاده با تأکید بر این که آینده دنیا را تفکر فکری و فرهنگی رقم می زند و نه تسلیحات نظامی، اظهار کرد: در این مقطع مهم تاریخی باید از خودمان بپرسیم که آیا سلطه چهارصد ساله سکولاریته با نشانه و رخدادی چون پیاده روی اربعین در حال تغییر هست يا چنين نيست؟

وی ضمن ارائه توضیحاتی در موردحضور سنن الهی در زندگی بشر، افزود: سنت های الهی هم چون نور ما را در بر گرفته اند، اما ما نيز باید به سمت این سنت ها حرکت کنیم تا در کارهایمان گشایش حاصل شود.

این نویسنده و پژوهشگر علوم دینی با اشاره به روایت «... حتی اذا صار فی الحائر کتبه الله من المصلحین المنتجبین...» از امام صادق (ع) در مورد زیارت امام حسین (ع)، اظهار کرد: فرد از طریق این حضور برای تاریخ سازی برگزیده می شود.

وی با تأکید بر اهمیت زمان شناسی و شناخت ظرفیت های ادوار مختلف تاریخ در کلام معصومین(ع) تصریح کرد: اگر زمانه ای ظرفیت خاص و ویژه ای داشته باشد و ما حساسیت کافی در مورد این ظرفیت نداشته باشیم، از تاریخ بیرون رفته ایم.

طاهرزاده با استناد به روایت «علی العاقل ان یکون عارفا بزمانه، مقبلا علی شأنه، حافظا بلسانه» (بحارالانوار، ج71، ص307)، خاطرنشان کرد: عاقل کسی است که زمانه را درک کند و اقتضائات آن را بشناسد و بر این اساس با مسائل و رویدادها روبرو شود.

وی با اشاره به سخن امام(ره) که فرمودند «این قرن، قرن نابودی ابرقدرت هاست»، گفت: دیدگاه شخص زمان شناس نسبت به نظام استکباری و آینده جهان متفاوت از سایرین است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha