سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد

حوزه / رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي گفت: امروز انديشه و منطق انقلاب اسلامي موازنه جهاني را به نفع اسلام در عالم تغيير داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد، در مراسم معارفه رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي، مقوله فرهنگ را موضوعي جامع دانست كه همه آحاد مردم از هر دین، مذهب، قشر، گروه، اقلیم، جنسیت، تحصیلات و گرایش علمی، فکری، فرهنگی و سیاسی و ... در زندگی روزمره شان در ابعاد مختلف با آن مرتبط هستند.

وي با اشاره به حساسيت مقوله فرهنگ، ادامه داد: در عصر کنونی كه به تعبیر دقیق رهبر فرزانه انقلاب اسلامي با نوعي از تهاجم، شبیخون و ناتو فرهنگی رو به رو هستيم، بايد اقتضائات دقیق و مناسبي را براي مقابله با دشمن دنبال كنيم.

رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي با تصريح بر اين مطلب كه به بركت انقلاب اسلامي موازنه جبهه فرهنگي به نفع اسلام در جهان تغيير كرده است، گفت: اگر چه گستره تهاجم فرهنگی در همه ابعاد وسیع و فراگیر شده است، اما به خاطر جامعیت و عقلانیت منطق اسلام و فرصت ایجاد شده در پرتوي نهضت امام راحل و تدابیر مقام معظم رهبری، امروز شاهد تغییر موازنه‌های اصلی و مهم در جهان حتی آمریکا و اروپا به نفع گرایش و تمایلات اسلامي هستیم.

حجت الاسلام گنابادی نژاد در ادامه شواهدي عيني در رابطه با تغيير موازنه جهان به نفع اسلام را متذكر شد و افزود: طي سال‌هاي گذشته تعداد مساجد آمريكا رشد 25 درصدي  داشته و رشد جمعیت مسلمانان در جهان 235 درصد بوده، در حالی که مسیحیت حداکثر 47 درصد رشد داشته است. بر اساس پيش‌بيني‌هاي غرب، طي 10 سال آينده یک سوم جمعیت اتحادیه اروپا مسلمان خواهند بود.

رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي ادامه داد: این علائم و نشانه‌ها نمی‌تواند بی‌ارتباط با تحولات حاصل از انقلاب اسلامی در ایران و رشد و افزایش فرصت‌ها و ظرفیت‌ها مذهبی و فرهنگی در اين کشور باشد.

وي با اشاره به دستاوردهای فرهنگي انقلاب اسلامی، ابراز کرد: به بركت انقلاب اسلامي شرايطي ايجاد شده كه امروز شاهد رشد سالانه حدود 35 درصد بر تعداد معتکفین و حضور حدود 800 هزار معتکف در بیش از 5000 مسجد سراسر كشور هستيم.

حجت الاسلام گنابادي نژاد گسترش فعالیت‌های قرآنی، مراسم‌ دعای کمیل، ندبه، توسل، سمات، مراسم شب‌های قدر، برنامه‌های عزاداری ماه محرم و صفر، افزایش قابل توجه نمازگزاران نماز جمعه، تشرف سالانه بيش از 27 ميليون زائر به بارگاه قدس رضوي و ... را به عنوان جلوه‌هايي از دستاوردهاي فرهنگي انقلاب اسلامي معرفي كرد.

وي گفت: تمام اين موارد حکایت از تحکیم و اعتلای ارزش‌هاي دینی در ايران اسلامی دارد و نمونه‌هایی است که دلبستگی، عشق و علاقه مردم را به دین،‌ قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) نشان مي‌دهد.

رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي، بارگاه مطهر امام علي بن موسي الرضا(عليه‌السلام) را ظرفيت عظيم فرهنگي جهان اسلام برشمرد و اظهار كرد: جایگاه و سهم مضجع منور رضوی در عرصه فرهنگ اسلامي همواره ممتاز و مهم بوده و اکنون تدابیر تولیت آستان قدس رضوی و رویکرد جديدي كه منجر به تاسیس سازمان فرهنگی در آستان قدس رضوي شده است،‌ حكايت از تکمیل، تحکیم و ارتقای اين نقش فرهنگی در آينده دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به سر فصل‌هايي اشاره كرد كه بايد در راس اقدامات و فعاليت‌هاي سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي قرار گيرد.

حجت الاسلام گنابادي نژاد بر توجه به ظرفیت زائر و زیارت و تکمیل چرخه خدمات و فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز و مرتبط با زائر و زیارت تاكيد كرد و گفت: بهره مندی، گسترش و انسجام فعالیت‌های متنوع و گسترده قرآنی با ایجاد یک قطب قرآنی در کشور و رفع نیازهای زائران در سطح جهان اسلام مد نظر سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي خواهد بود.

وي ادامه داد: گسترش کمی و کیفی فرهنگ، معرفی آثار وقف و نذر و تلاش براي ایجاد و افزایش موقوفات جديد، توجه به موضوع مهم کتاب، کتابخانه و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت مرکز نفیس و غنی کتابخانه مرکزی، تنظیم برنامه‌اي جامع و نقشه‌‌اي راهبردي برای بهره‌مندی بیشتر از میراث گران¬سنگ عترت اعم از روایات، سیره و معارف ائمه اطهار(علیهم‌السلام)، تکمیل و ارتقای خدمت به زائران و مجاوران محروم و مستضعف با ضمیمه شدن خدمات فرهنگی، فعال شدن با افق تاثیرگذاری بر مخاطب میلیونی زائران در بخش‌های هنر و رسانه از ديگر برنامه‌هاي سازمان فرهنگي خواهد بود.

رئيس سازمان فرهنگي آستان قدس رضوي در پايان با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهاي گسترده و متنوع پيش روي سازمان فرهنگي، لازمه تحقق اين اهداف را مديريت جهادي و انقلابي معرفي و خاطرنشان كرد: قطعا تحقق این اهداف کار آسانی نیست و آنچه در نظر من بیش از ساختار، اساسنامه، بودجه و امکانات براي وقوع اين هدف‌ها اهمیت دارد؛ الگوي مديريت جهادي است که امروز مقام معظم رهبری نسبت به آن تاكيد دارند و تحقق آن مي‌تواند راهگشاي ما در بسياري از عرصه‌ها باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha