شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد باقر فرزانه

حوزه/ دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه سياست روحاني و طلبه برگرفته از قرآن و نهج البلاغه است نه گرايشات و احزاب سياسي، گفت: اگر طلبه اي دچار حزب گرايي شود، نسبت به تدين و اخلاق اسلامي ضعف خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد،‌ حجت الاسلام و المسلمين محمد باقر فرزانه، امروز در ديدار مسئولان و استادان مدرسه علميه حضرت زهرا(س) قوچان كه به مناسبت بيستمين سال تاسيس اين مدرسه برگزار شد، اخلاق را يكي از شرايط فاضل بودن معرفي و بيان كرد: تدين به دنبال اخلاق مي آيد و متدين زندگي كردن و رابطه انسان با خدا، ‌مردم، طبيعت،‌جامعه و خود، مربوط به اخلاق است.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان، هدف اخلاق را قوي كردن اراده و دوري از گناه معرفي كرد و اراده ضعيف در انسان ها را نتيجه نداشتن اخلاق اسلامي برشمرد و خاطر نشان كرد: يك پزشك ماهر بدون اخلاق مي تواند جراحي كند، اما يك طلبه بدون اخلاق نمي تواند ديگران را هدايت و راهنمايي كند.

وي با تاكيد بر مكارم و فضايل اخلاقي و تربيت طلاب علوم ديني با تكيه بر اخلاق با بيان اين كه ايمان همراه با اخلاق طلبه فاضل مي سازد، مطرح كرد: عقايد، احكام و اخلاق سه بخش اسلام هستند و اگر بخواهيم طلبه هم عقايد و احكام را رعايت كند بايد به لحاظ معنوي تربيت شده و با اخلاق باشد.

‌حجت الاسلام و المسلمين فرزانه بيان كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به علت نداشتن معنويت و اخلاق كافي بيشترين كشته را از لحاظ معنويت انساني داشته ايم.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بيان اين كه در مسئله طلبه بودن تفاوتي ميان طلبه خواهر و برادر نيست، خاطر نشان كرد: طلبه خواهر و برادر يك هدف را دنبال مي كنند و  هر دو يك رسالت دارند.

ارتقا بينش سياسي لازمه حضور در جامعه

رئيس دانشگاه علوم اسلامي رضوي در ادامه حضور در جامعه با ظاهر طلبگي و فاضل بودن را لازمه يك طلبه دانست و با تاكيد بر اينكه طلبه بايد درس را بفهمد، خطاب به اساتيد مدرسه علميه فاطمه  الزهرا(س) قوچان بيان كرد: با ارتقا بصيرت و دانش و آگاهي سياسي در طلاب، سياست طلبگي را كه از قرآن و سنت به دست ما رسيده، آموزش دهيد.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه سياست يك روحاني و طلبه برگرفته از قرآن و نهج البلاغه است نه از گرايشات و احزاب سياسي، افزود: اگر طلبه اي دچار حزب گرايي شود، نسبت به تدين و اخلاق اسلامي ضعف خواهد داشت.

وي مطرح كرد: اگر يك طلبه بينش سياسي پيدا كرد، علاوه بر شناخت جريان ها، شخصيت ها را غربال مي كند و با شناسايي حركت عمومي جامعه، در مقابله با دشمن به وظيفه خود عمل مي كند.

‌حجت الاسلام و المسلمين فرزانه با اشاره به كتاب طلبه آرماني، خطاب به مسئولان مدارس علميه، گفت: فرازها و نكته هاي اين كتاب را براي طلاب تبيين كنيد تا بينش و آگاهي طلبه ها را در سياست ارتقا دهيد.

وي اخلاق، رشد معنويت، آگاهي سياسي و ظاهر طلبگي را لازمه فضل در روحانيت، عنوان و خاطر نشان كرد: يك طلبه وقتي مسير طلبگي را انتخاب كرد بايد در آن حركت كرده و با تحصيل جدي، به مردم و جامعه كمك كند.

نظم و برنامه ريزي مهمترين مساله در طلبگي

امام جمعه موقت مشهد در پايان نظم و برنامه ريزي را مهمترين مسئله در طلبگي دانست و خطاب به اساتيد بيان كرد: عشق به طلبگي را با تنظيم وقت و برنامه درست در طلاب به وجود آوريد.

وي تصريح كرد: ايمان به تنهايي راه و هدف را مشخص مي كند و آنچه به ادامه مسير گرما مي دهد عشق به تحصيل و طلبگي است.

‌گفتني است، مدرسه علميه فاطمه الزهرا(س) قوچان، سال 1375 افتتاح شده است و پس از بيست سال فعاليت آمار تعداد 180 فارغ التحصيل، 95 طلبه مشغول به تحصيل در نظام بلند مدت و سفيران هدايت و 18 استاد را در كارنامه خود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha