شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ذ

حوزه/ حکومت اسلامی هرگز نمی تواند در برابر ناهنجاری ها و به یغما رفتن سرمایه های اصلی مردم یعنی ایمان و اصول اخلاقی بی اعتنا باشد و چون انسان نیازمند محیط امنی است که شرایط هدایت، پرورش استعدادها و شکوفایی کمالات او را فراهم سازد، زمینه سازی چنین محیطی به وسیله حکومت تحقق می یابد.

سمانه پرویان، مولف "کتاب پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی"در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، گفت: انسان موجودی مدنی است که بی نیاز از اجتماع و تشکیل حکومت نمی باشد و با توجه به مبانی و جهان بینی حکومت ها، هدف تشکیل و دامنه وظایف و اختیارات آن ها متفاوت می شود .

نویسنده کتاب با اشاره به نگرش نظریه پردازان سیاسی غرب گفت: در نگرش نظریه پردازان سیاسی غرب آن چه اولویت دارد؛تأمین امنیت، صیانت  ازآزادی ها، فراهم نمودن شرایط برای فعالیت های آزاد اقتصادی و تأمین زندگی مطلوب شهروندان از نظر مادی است .زیرا نظرات متفکرین سیاسی غرب در باب حکومت، محصول نگاه مادی نگر به انسان و جهان است.

وی، درباره نگاه اسلام به عفت و امنیت اجتماعی گفت: در نگرش اسلام هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال حقیقی یعنی قرب الهی است و خداباوری و حق محوری روح حاکم بر سیاست است. این هدف در زندگی اجتماعی انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است.لذا قوای حکومت باید بستر و مقدمات این تکامل را فراهم سازد و از آن جا که انسان دارای دو بعد روحی و معنوی است شایسته است تنظیم حیات و تدبیر زندگی او به گونه ای باشد که بتواند رفتار او را در حوزه فردی و جمعی آن گونه سامان بدهد که سعادت و کمال دنیوی و اخروی او را تضمین نماید.

پرویان، حکومت اسلامی را به عنوان عالی ترین نهاد حفظ منافع و مصالح عمومی بیان کرد و افزود: حکومت اسلامی هرگز نمی تواند در برابر ناهنجاری ها و به یغما رفتن سرمایه های اصلی انسان یعنی ایمان و اصول اخلاقی مردم بی اعتنا باشد و چون انسان نیازمند محیط امنی است که شرایط هدایت، پرورش استعدادها و شکوفایی کمالات او را فراهم سازد، زمینه سازی چنین محیطی به وسیله حکومت تحقق می یابد.

وی عفت عمومی را یکی از مصادیق مهم ارزش های اسلامی عنوان کرد و افزود:  برقراری و پاسداشت عفت عمومی از وظایف حکومت بوده یا برعهده افراد می باشد و اگر حکومت متولی این امر دانسته شد می بایست روشن شود تا چه حد می توان در این زمینه اعمال نفوذ کرد که به آزادی و اراده مردم صدمه ای وارد نشود، علاوه بر اینکه نظم جامعه و آرامش فکری روانی افراد نیز حفظ گردد.

وی ضرورت توجه عفاف و عفت عمومی را یکی دیگر از ضرورت های پرداخت این کتاب به این مسئله است و افزود:با توجه به اهمیت و تاکیدات فراوان بر بحث عفاف و عفت عمومی در آموزه های اسلامی و ارتباط عفت عمومی با فضای جامعه و زندگی اجتماعی افراد و تاثیری که محیط اجتماع در افکار و عقاید افراد می گذارد ضروری به نظر می رسید تا پژوهشی پیرامون عفت عمومی صورت گیرد  تا از یک سو معنا اهمیت ابعاد و گستردگی عفاف روشن شود و از سویی دیگر زمینه سازی و برقراری عفت عمومی تسهیل گردد و وظایف حکومت در این حوزه تبیین شده دلایل مسئولیت داشتن حکومت از نظر فقه و حقوق بیان گردد.

پرویان در ادامه به سرفصل های و موضوعاتی که این کتاب به آن پرداخته است، اشاره کرد و افزود: کتاب در فصل اول به مفهوم شناسی اختصاص یافته و در مقام تبیین عفت عمومی بررسی شده است، در این فصل  نگاهی به واژه عفت در آیات و روایات انداختیم و با بیان و توضیح اهم مصادیقی که برای عفت در نظر گرفته می شود به معنای عفت عمومی دست یافتیم همچنین پیرامون حکومت و سیاست سخن گفتیم و معنای حکومت اسلامی را تبیین نمودیم .

وی در ادامه اظهار داشت: در فصل دوم به بیان ادله مسئولیت داشتن حکومت اسلامی در برقراری عفت عمومی پرداختیم و به صورت دقیق و مبنایی ادله عقلی  و نقلی آن بررسی شده است. ادله عقلی همچون حفظ نظام و تامین مصلحت،تامین حقوق مردم که به سه حق پراخته شده و با عفت عمومی منطبق شده است و ادله نقلی چون ادله دال بر امر به معروف و نهی از منکر و ادله دال بر حدود و اجرای قوانین پرداخته است

نویسنده کتاب" کتاب پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی"با اشاره به اینکه  فصل سوم نگاهی به مواد قانون و حکومت در برقراری عفت عمومی دارد، افزود: در این فصل مسئولیت حکومت در برقراری عفت عمومی را از دیدگاه قانون بررسی مختصری شده است، ، به قانون اساسی قانون مجازات قانون جرایم رایانه ای و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعلامیه اسلامی حقوق بشر بررسی شده است.

وی به نتایجی که می توان از مطالعه این پایان نامه که در قال کتاب منتشر شده است، اشاره کرد و افزود: در جامعه اسلامی که هدف آن سیر الی الله  است،  باید تمامی امور فردی و اجتماعی در این راستا قرار گیرد و از آنجا که حکومت اسلامی قدرتی برتر و  دارای اختیار است، نهادی مناسب و کارآمد در جهت تامین و رسیدن به این هدف والاست؛ تا با برنامه ریزی های جامع یکسو و هماهنگ در این مسیر  گامی موثر بردارد.

مسئول واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) خراسان رضوی بیان داشت: قطعا یک ویژگی اصلی جامعه منتظر، برقراری عفت عمومی به همراه مصادیقش در همه سطوح است. از طرفی عفت عمومی که ارتباطی کامل با جامعه و عموم افراد دارد و مظاهر خارجی آن در جامعه عینیت می یابد، وسیله ای مناسب و نزدیک برای نیل به هدف حکومت اسلامی است، لذا برحکومت اسلامی واجب است، که در راستای برقراری عفت عمومی تلاش کرده و با موانع ایجاد آن مبارزه نماید با توجه به گستردگی ابعاد و مصادیق مختلف عفت عمومی ، برقراری آن در جامعه نیاز به نگاهی جامع هدفمند و فراگیر دارد .

وی تاکید کرد: نباید از مسئولیت خانواده و پدر و مادر در زمینه آموزش و تربیت فرزندان نسبت به آموزۀ مهم عفاف غافل بود چرا که هر چند محیط اجتماع تأثیرگذار بر افراد است، اما چنانچه آموزه های اسلامی در خانواده نهادینه شود قابل تغییر در جامعه نخواهد بود .

لازم به ذکر است "کتاب پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی"به نویسندگی  سمانه پرویان 28 ساله جوان مشهدی که اثر پایان نامه مقطع ارشد دانشگاه شهید مطهری واحد مشهد است ،که این کتاب  را انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با همکاری جبهه فرهنگی حجاب و عفاف ، با شمارگان 1500 جلد در 166 صفحه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha