شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 396760
۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
مسجد

حوزه / امروزه مسجدسازی و دعوت مردم به مسجد از ضروریات شده است و شایسته است آنقدر مسجد بسازیم که هر کس در نزدیکی خانه یا محل کار خود چند مسجد مشاهده کند و برای حضور در مسجد بر اساس سلیقه و میل خود یکی را انتخاب نماید.

 سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، درراستای امر مسجد سازی  و فضایل و برکات ساخت آن در جامعه

به بیان نکاتی می پردازد.

قال الباقر علیه السلام: من بنی مسجداً کمفحص قطاة بنی الله له بیتاً فی الجنة.

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس مسجد کوچکی بسازد خداوند در ازای آن، خانه ای در بهشت برایش می سازد (محاسن برقی، ج 1، ص 55)

ساخت مسجد

*جواز ساخت مسجد در هر اندازه و سطح گویای پذیرش معماری مسجد از همه ذوق‌ها و سلیقه‌ها و ظرفیت‌هاست.

*شرایط ساخت مسجد بسیار ساده و آسان و در دسترس است و احکام مسجد به بنیه مسجد برمی گردد نه به بنای آن.

*به سفر رفتن حاکم اسلامی فقط برای کلنگ‌زنی و ساخت مسجد است.

*آن‌قدر مسجد و مسجدسازی مهم است که پیامبر با چند سنگ کوچک و بزرگ مسجد می‌ساختند؛ مسجدی که نه سقفی داشت و نه دیوار و دربی با این‌که تشخیص مسجد از غیر مسجد فقط با حصاری از سنگ بود و اگر ساخت مسجد ضرورت نداشت  پیامبر این همه اصرار نداشت که مسجد باشد وگرچه با چند سنگ ساخته شود.

فضایل و برکات ساخت مسجد و تجهیز آن

*با توجه به نکاتی که تاکنون گفتیم امروزه مسجدسازی و دعوت مردم به مسجد از ضروریات شده است و شایسته است آنقدر مسجد بسازیم که  هر کس در نزدیکی خانه یا محل کار خود چند مسجد مشاهده کند و برای حضور در مسجد بر اساس سلیقه و میل خود یکی را انتخاب کند  و از سوی دیگر حس رقابت در مدیریت و امامت مساجد ایجاد شود.

*اگر مسجد در سبد زندگی مردم قرار گیرد علاوه بر شکر و افزونی نعمت و برکت، مردم شاداب و امیدوار می گردند و از سرگرمی ها و سردرگمی ها رهایی می یابند و امامت و رهبری اهالی مسجد و مقاوم سازی تدین و تشیع بسیار آسان خواهد بود. 

 مسجد‌سازی عبادتی بزرگ و پایدار است و پاداش‌های عظیمی دارد  و از بهترین "باقیات الصّالحات"  به شمار می آید و مصداق بارز "تعاونوا علی البرّ و التّقوی"  است.

بر عموم مسلمانان است که به اندازه لازم مسجد بسازند و نباید نبود مسجد،بی توجهی عمومی به مسجد و بی رغبتی به شعائر دینی تلقی گردد.

تعدد و فراوانی مساجد مایه خشنودی خدا و بهترین خدمت به دوستان خداست و به اهدافی که دین مقدّس اسلام از مسجد دارد، ضربه‌ای وارد نمی‌سازد. مسجد نعمت بزرگی است که باید در دسترس همگان قرار گیرد. شاید مساجد هفت‌گانه مدینه منوّره را دیده باشید که در فاصله کمی از هم بنا شده است.

 بنابراین مساجد حتی اگر نزدیک به هم باشند، هیچ‌یک از آنهامصداق مسجد ضرار نیستند  و هیچ کس حق ندارد به قصد تخریب، تعرضی به آنها داشته باشد. مسجدسازی به هرحال پاداش دارد حتی اگر کوچک باشد و یا کسی در آن عبادت نکند؛ چون مسجد مقدمه برای نماز نیست و خودش با صرف نظر از نماز آثار و برکات فراوانی دارد.

مسجد از بناهایی است که هیچ آفت و زیانی ندارد و همه-اش خیر و برکت است و حتی اگر سوءاستفاده ای از آن بشود، همه در قبال آن مسئولند  ولی بانی و مؤسس آن مسئولیتی ندارد  و برای او همه اش خیر است، به خلاف سایر اماکن مذهبی و موقوفات که ممکن است هم مصداق سنت حسنه  و هم مصداق سنت سیّئه باشد.

ساختمان مسجد، مبلّغ اسلام و آمر به معروف و ناهی از منکر است و نگاه به آن ثواب دارد و در آن و اطراف آن کم-تر گناه می شود.

مساجد مشترک المنافع و پشتیبان یکدیگرند  و اگر تجهیزات و مصالح آنها بلااستفاده باشد، نمی شود آن ها را فروخت و یا از بین برد بلکه بلکه باید از آن ها در مساجد دیگر استفاده کرد.

 فضیلت ساخت مسجد و حضور در آن جامعه را پاک و از آلودگی دور می کند.

بانیان مساجد از پایه‌گذاران سنّت‌های حسنه هستند  و این توفیق بزرگی است که صد البته لیاقت آن را به هر کس ندهند. پس از ساخت مسجد، تعمیر، بازسازی و نگهداری آن‌ بر عهده عموم مردم است.

منبع : موسسه مسجد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha