جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمين غفارفام

حوزه/ استاد حوزه علمیه مشهد عنوان کرد: هدف اصلی دین، هدایت و راهنمایی انسان به سوی سعادت ابدی است؛ اما برخی از رذیله های اخلاقی، همواره بر سر راه دینداری انسان کمین کرده اند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمين غفارفام، استاد حوزه علمیه مشهد، در جمع طلاب مدرسه موسی بن جعفر (ع) مشهد، دینداری را بزرگ ترین سرمایه انسان معرفی و اظهار کرد: حسد یکی از مهم ترین آفت های دینداری است که گاهی حاصل یک عمر تلاش و بندگی انسان را تباه می کند.

وی با تأکید بر اهمیت تعظیم استاد در برکت یافتن علم انسان، عنوان کرد: افرادی که در جریان زندگی طلبگی خود به جایی رسیده اند، اصولی را برای خود ملکه قرار داده و به آن ها پایبند بوده اند و احترام به استاد یکی از این اصول است.

حجت الاسلام والمسلمين غفارفام در مورد اهمیت حفظ ایمان و غافل نبودن از مکر شیطان، گفت: راه حفظ ایمان، تعظیم خداوند است و این مهم با عمل کردن به دستورات الهی محقق می شود.

وی همچنین با بیان این که لذت زندگی دنیا در گرو نیکی و احسان به والدین است، ابراز کرد: بالا رفتن سطوح علمی طلاب باید منجر به تواضع بیشتر آنان در برابر والدین شان شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت رعایت اخلاق اجتماعی در برخورد با مردم از سوی طلاب، افزود: گاهی برخی از اعمال مباح برای طلبه ناشایست تلقی شده و بنابراین طلاب باید دیدگاه عرف نسبت به جوانب مختلف رفتارهای خود را بسنجند.

حجت الاسلام والمسلمين غفارفام با بیان این که غضب، شعبه ای از جنون است، گفت: بسیاری از اعمال شایسته انسان به واسطه یک عصبانیت بی جا از بین می رود و این مسئله مراقبه و خودسازی مستمر انسان را ضروری می سازد.

وي ترک کردن موقعیت و تغییر حالت را از راهکارهای غلبه بر خشم دانست و اظهار کرد: نتیجه بروز رفتارهای ناخوشایند در هنگام عصبانیت و غضب، از بین رفتن جایگاه انسان و افتادن از چشم مردم است.

حجت الاسلام والمسلمين غفارفام با استناد به روایت «اَلحَیاءُ وَ الاِیمان مَقرُونانِ فی قَرنٍ فَاِذا ذَهَبَ اَحَدَهُما تَبَعهُ صاحِبهُ؛ حیا و ایمان با هم بر یک شاخه قرار گرفته اند، پس هرگاه یکی از آن دو برود، دیگری نیز از او تبعیت می کند.» (بحارالانوار، ج 78، ص 309)، خاطرنشان کرد: طمع عامل تباهی حیا است و بنابراین هر چه عزت نفس انسان بیشتر باشد، آقایی او بیشتر و حیاء او محفوظ تر خواهد بود.

وی در پایان با بیان این که پایداری در انجام عمل از انجام عمل دشوارتر است، گفت: عمل صالح میوه درخت ایمان و عامل نجات انسان است، اما آفت هایی مثل غیبت، اعمال صالح انسان را تهدید می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha