پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فیلم سینمایی ناسور

«حوزه»/ چند وقت پیش کتابی تحت عنوان «آه» خواندم مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار داد. در ادامه دریافتم این کتاب اقتباسی مدرن از مقتل «نفس المهموم» شیخ عباس قمی است، برای همین این کتاب را نیز خواندم و ایده اصلی «ناسور» در ذهن من شکل گرفت.

«ناسور» انیمیشنی با محوریت عاشورا که در آن سبک جدیدی از پویانمایی را شاهد هستیم. در این فیلم سعی شده در کنار داشته‌های فنی از برداشت‌های کاملا مستند بهره برده شود. برای همین نیز داستان برای مخاطب جذابیت دارد. این نکته را هم به خوبی می‌توان از عکس‌العمل تماشاگران در سالن‌های سینما مشاهده کرد به شدت تحت تاثیر کار قرار گرفته بودند.

با این مقدمه گفت‌و‌گوی خبرگزاری «حوزه»با تهیه‌کننده این فیلم «داریوش دالوند» را بخوانید.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ناسور» با بیان این‌که ایده اصلی ساخت این فیلم را از کتاب «آه» وام گرفته اظهار کرد: چند وقت پیش کتابی تحت عنوان «آه» خواندم مرا بسیار تحت تاثیر خود قرار داد. در ادامه دریافتم این کتاب اقتباسی مدرن از مقتل «نفس المهموم» شیخ عباس قمی است، برای همین این کتاب را نیز خواندم و ایده اصلی «ناسور» در ذهن من شکل گرفت. در آن زمان از خودم پرسیدم چرا کودکان ما نباید با چنین روایت‌هایی آشنا شوند، اتفاقی که می‌تواند به زبان کودکان و در قالب انیمیشن عرضه شود.

*زبان روز هنر برای کودکان انیمیشن است

وی افزود: برای من تاسف‌آور است می‌بینم این روزها کودکان ما با شخصیت‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند‌ که هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی – اسلامی ما ندارند، درصورتیکه در آموزه‌های دینی و ملی ما قهرمانان بسیاری وجود دارند که قادرند الگوی آنها باشد. در این میان آنچه در عاشورا رخ داده، اوج حماسه است می‌بایست از آن بهره بسیار برد. برای مثال حضرت قاسم (ع) که در عاشورا به شهادت رسفیلم سینمایی ناسورید، نوجوانی بود که باید کودکان و نوجوانان ما بهتر وی را بشناسند. این خواسته نیز تنها با زبان انیمیشن ممکن است، چون با توجه به داشته‌های مالی ما امکان فیلمسازی در این حوزه به شکل مطلوبی در کشور فراهم نیست، اما در بحث انیمیشن این توان را داریم که صحنه‌های زیبایی خلق کنیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال چه هدفی را به واسطه ساخت این فیلم دنبال می‌کند؟ گفت: تلاش ما این است، فیلمی نظیر «ناسور» انگیزه‌ای باشد تا کودکان به سمت موضوعات عاشورایی گرایش پیدا کنند. این ارتباط تنها نباید به فیلم خلاصه شود، بلکه آثاری نظیر «ناسور» پله‌های ابتدایی هستند تا در ادامه نوجوانان را به سمتی هدایت کنند که به سمت مقتل خوانی و دیگر کتاب‌های اسلامی هدایت شوند، چون دست آورد این اتفاق، مطمئناً خواهد توانست به رشد تفکرات اسلامی در نسل آینده کمک کند.

*بزرگسالان هم از انیمیشن استقبال می کنند

دالوند تصریح کرد: تولید چنین فیلم‌هایی تنها برای کودکان و نوجوانان دست آورد ندارد، بلکه قشر بزرگسال هم قادر است با این دست تولیدات ارتباط برقرار کند، اتفاقی که در سینمای دنیا نیز رخ می‌دهد. این خواسته اخیرا در کشورمان روی داده و ما دیدیم از انیمیشن «شاهزاده روم» استقبال خوبی از طرف بزرگسالان به عمل آمد. نکته دیگر اینکه وقتی چنین فیلم‌هایی روی پرده می‌رود، تمام خانواده  به سینما می‌آید و همین اتفاق دست‌آورد‌های بسیاری خوبی هم برای خانواده‌ها و هم برای سینما در پی دارد.

*سئوالی که ناسور مطرح می کند

دالوند در ادامه تاکید کرد: این انیمیشن درباره مفهوم انتخاب سخن می‌گوید، یعنی اگر امروز عاشورایی دیگر به وجود آید، ما کدام طرف می‌ایستیم. این سوال بسیاری جدی است که به راحتی از کنار آن نمی‌توان گذشت و باید پیرامون آن با حساسیت بسیار بالایی عمل کرد، چون انتخاب‌هایی که ما هم اکنون انجام می‌دهیم به نوعی عاشورایی بودن ما را مشخص می‌کند. برای درک بهتر به پایبندی به ولایت اشاره می‌کنم که نشان می‌دهد تا چه اندازه به عاشورایی که زیر پرچم آن سینه می‌زنیم باور قلبی داریم.

وی در پاسخ به این سوال برای این فیلم از نهاد یا سازمانی کمک مالی گرفته است؟ بیان کرد: برای تولید «ناسور» از هیچ بخش یا نهادی کمک مالی دریافت نکر‌ده‌ایم، چون از ابتدا با این انگیزه دست به ساخت زدیم که تمام هزینه‌ها شخصی باشد، تا جلوی برخی غرض‌ورزیها را بگیریم، زیرا متاسفانه، اینگونه در کشور باب شده که اگر فیلمی در حوزه مفاهیم اسلامی تولید شود، بلافاصله به آن انگ سفارشی بودن خورده می‌شود، اما درباره این کار کسی قادر نیست چنین انگی به فیلم زند.

*برای ترویج ناسور نیازمند همکاری هستیم

وی یادآور شد: درست است در ساخت «ناسور» از کسی کمک نخواستیم، اما در اکران انتظار داریم از فیلم ما حمایت‌های لازم صورت پذیرد، در این زمینه آموزش و پرورش می‌تواند، اقدامات بسیار خوبی انجام دهد و با پوشش و حمایت از چنین فیلم‌هایی به رونق فیلم‌هایی با مضامین عاشورایی در سینما کمک کند. نکته دیگر که حتما باید به آن اشاره کنم این است ما این فیلم را برای نفع مادی و موفقیت در گیشه تولید نکردیم، اما نمی‌توان انکار کرد موفقیت در گیشه سبب می‌شود سازندگان چنین کارهایی با امید و انگیزه بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.

*می توانیم هالیوود را کنار بزنیم

دالوند در پایان تاکید کرد: شاید سینمای کشورمان به لحاظ تکنیکی و پروداکشن امکان رقابت با هالیوود را نداشته باشد، اما در حوزه انیمیشن ما متخصصان بزرگی داریم که اگر به درستی حمایت شوند کارهای بسیاری خوبی رقم خواهند زد. در این میان، فیلم‌هایی نظیر «ناسور»، «شاهزاده روم» و کارهای مشابه باید حمایت جدی شوند، چون علاوه بر اینکه برای کودکان ما فرهنگ سازی اسلامی می‌کند، می‌تواند مخاطبانی تربیت کند که در آینده برای سینمای دینی حامیان خوبی باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha