جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جعفر طباطبایی مشهد

حوزه / استاد حوزه علمیه مشهد گفت: طلبه اي كه بتواند بدی دیگران را به نیکی پاسخ دهد، می تواند بسیاری از مردم را به سوي دین جذب كند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدجعفر طباطبائی، در جمع طلاب مدرسه علی بن ابیطالب (ع) مشهد ابراز کرد: اگر طلبه بتواند آن قدر خودساخته باشد که بدی دیگران را با نیکی پاسخ دهد، می تواند بسیاری از مردم را به سوي دین جذب كند.

استاد حوزه علمیه مشهد با تأکید بر اهمیت رفتارهای اجتماعی طلاب در میان مردم، گفت: فردی دارای رشد اجتماعی است که در برابر تغییرات جوامع خود را نبازد و اصولش را فراموش نكرده و از سرزنش ها نهراسد.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی با اشاره به روایت «...رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْه‏» (الکافی، ج 1، ص 403)، اظهار کرد: خواندن و شنیدن روایات ائمه (ع) بسیار خوب است، اما آن کسی سود مي كند که بتواند از آن ها استفاده و احادیث را در زندگی خود اجرا کند.

 استاد حوزه علميه مشهد با تبیین تفاوت میان محاسن و مکارم روحی و معنوی انسان، ابراز داشت: دستيابي به مکارم اخلاقی مشکل است، اما کسی که برخی از مکارم اخلاقی را بدست آورده، باید تلاش مضاعفی برای حفظ آن ها انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی اضافه کرد: مکارم اخلاقی به صورت عادی به دست نمی آیند و فرد باید علاوه بر مراقبه شدید، با تضرّع در برابر خداوند، آن را درخواست كند، چرا که گوهرهای اخلاقی را به هر کسی نمی دهند.

نفیس ترین گوهرهای اخلاقی را در خود جمع کنید

این استاد حوزه  اضافه کرد: بر اساس روایات معصومین (ع) و سیره ایشان، ضروری ترین علم ها، فراگیری علم اخلاق است.

وی طلاب را به مطالعه تفاسیر دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) سفارش کرد و افزود: طلبه باید همواره به دنبال مکارم اخلاقی باشد و نفیس ترین گوهرهای اخلاقی و معنوی را در خود جمع کند.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی ادامه داد: انبیاء و ائمه (علیهم السلام) آمدند تا مردم را با نیت، اخلاق و رفتار خوب و نیکو آشنا كرده و فطرت های ایشان را بیدار کنند.

وی افزود: نیت های خود را خالص و همواره در این جهت تلاش کنید زيرا هر چه نیت انسان خالص تر شود، ارزش اعمال او و ارزش خود او بیشتر می شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha