جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب گفت: منبری ها و مبلغین در ایام ماه محرم، باید به موضوع اصلی کربلا بپردازند و درباره جنبه‌های سیاسی آن صحبت و ریشه‌ها و ابعاد سیاسی عاشورا را تحلیل نمایند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عندلیبی، نشست بصیرتی سیاسی با موضوع "واقعه کربلا و نخبگان سیاسی" ویژه طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب، اظهار داشت: ما اگر مقدمات به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و مسائل سیاسی‌ای که به کربلا منجر شد را ندانیم، واقعاً گریه‌کن اصیلی برای حضرت نخواهیم بود.

وی افزود: به‌جای اینکه ریشه ها و عبرت ها فاجعۀ کربلا در منابر و مجالس تبیین شود، بیشتر نکات اخلاقی فاجعۀ کربلا مطرح می‌شود. این گاهی مردم را سرگشته و منحرف می‌کند. مثلاً اگر ما سیاست را کنار بگذاریم و بگوییم که این دنیاطلبی مردم بود که امام حسین(ع) را به شهادت رساند؛ پس ای مردم! دنیاطلب نباشید، خُب این حرف‌ها، مردم را گیج می‌کند. مگر هر آدم دنیاطلبی آدم می‌کُشد؟ مگر هر آدم دنیاطلبی امام می‌کُشد؟!

استاد حوزه داراب ادامه داد: مگر امام حسین(ع) مخالف دنیای مردم بود؟ نه، امام حسین(ع) راه یاد می‌دهد و می‌فرماید که اگر می‌خواهید دنیای شما آباد شود، راه درستش این است. حضرت امام حسین(ع) در سخنرانی خودش در منا، از لزوم رسیدگی به فقرا و درمانده‌ها و رهایی از تبعیض در جامعه صحبت کرد.

حجت الاسلام عندلیبی گفت: گاهی حرف‌هایی زده می‌شود که مردم را به اشتباه می‌اندازد. مثلاً می‌گویند که امام حسین(ع) برای نماز به شهادت رسید، البته مقصود صحیحی می‌تواند پشت سر این کلام باشد که اگر منظور از نماز، اصل دین باشد، ولی مگر امام حسین(ع) برای نمازِ مردم به معنای خاص کلمه شمشیر کشید؟! ائمه(ع) در مقام عمل اجتماعی، این‌قدر به نماز بها نمی‌دادند که برخی نماز را مساله اصلی می‌کنند.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم امام حسین(ع) به‌خاطر نماز کشته شد، مردم فکر می‌کنند جنگ کربلا، بر سر مناسک عبادی بود! اما واقعش این است که جنگ بر سرِ حکومت و سیاست بود. ما در اوقات دیگر هم می‌توانیم از نماز و روزه و اخلاق برای مردم صحبت کنیم، اما در محرم، باید به موضوع اصلی کربلا بپردازیم و دربارۀ جنبه‌های سیاسی آن صحبت کنیم.

استاد حوزه علمیه فارس گفت: ما اگر از عاشورا صحبت می‌کنیم باید از ریشه‌ها و ابعاد سیاسی عاشورا صحبت کنیم. روضه‌خوان بزرگ کربلا، حضرت زینب(س) در کنار گودی قتلگاه سخنی کاملاً سیاسی بیان کرد: (بِأَبِی مَنْ أَضْحَى عَسْکَرُهُ فِی یَوْمِ الْإِثْنَیْنِ نَهْبا؛ لهوف/133) در حالی که عاشورا در روز جمعه بوده. این «دوشنبه» به ماجرای سقیفه اشاره دارد. یعنی ای مردم! با تحلیل سیاسی به عاشورا نگاه کنید و ریشه‌ها و مقدماتش را ببینید.

وی یادآور شد: خیلی‌ها تصور می‌کنند که اهل کوفه به‌طور ژنتیکی نامرد و بی‌وفا بودند، در حالی‌که علت نامردی اهل کوفه این نبوده است. کوفه یک شهر تازه‌ تأسیس بود و اهل کوفه نخبگان سیاسی آن زمان بودند. و نخبگان سیاسی در هر جامعه‌ای، معمولاً نامرد هستند. ما به نخبگان سیاسی جامعه جسارت نمی‌کنیم، ایشان باید آن‌قدر مردانگی و باوفایی از خودشان نشان دهند تا از این اتهام خلاص شوند. نخبۀ سیاسی جنسش نامردی است مگر اینکه باتقوا باشد و ثابت کرده باشد که نامرد نیست.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب گفت: کسانی که به حسین(ع) می‌گفتند که به کوفه نرو، به‌خاطر ژنِ بی‌وفایی کوفیان نبود، بلکه آنها می‌دانستند که کوفیان اکثراً سرداران و سران سیاسی هستند و روی حرف آنها نمی‌شود حساب کرد، چون آنها نان به نرخ روز خور هستند.

انتهای پیام 313/44

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha