چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اربعین

حوزه/ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین‌ از افزایش سه برابری فعالیتهای فرهنگی معرفتی در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی امشب در دیدار اعضای فرهنگی و آموزشی ستاد  اربعین با آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به برگزاری مراسمات مذهبی در مسیر راهپیمایی اربعین به عنوان برنامه‌ای که سال گذشته بسیار مورد استقبال زائران ایرانی قرار گرفت، اظهارداشت: این برنامه‌ها در سال 92 در محدوده‌ای معین اجرا شد و در سال 93 و 94 گستردگی بیشتری پیدا کرد، طوری که سال گذشته 70 مراسم مذهبی در شهرهای نجف و کربلا و همچنین در طول مسیر راهپیمایی برگزار شد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره شکل‌گیری شورای برگزاری مراسمات اربعین افزود: با توجه به تجارب سالهای گذشته و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر معرفت‌افزایی در راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌ها و موسسات مختلف فرهنگی صورت گرفت و در نتیجه شورای برگزاری مراسمات اربعین در کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین شکل گرفت.

وی با بیان اینکه مسئولیت این قرارگاه را هیئت رزمندگان اسلام بر عهده دارد، بیان داشت: هیئت رزمندگان هیئتی با سابقه، موفق و دارای امکانات و شبکه‌های گسترده در سطح کشور است و تمام آن چیزی که برای یک هیئت مذهبی مطلوب درنظر داشتیم، در این هیئت وجود داشت، اما با توجه به اجتماع عظیم مردمی در اربعین نیازهای بیشتری احساس می‌شود.

 رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین‌ با اشاره به افزایش برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و معرفتی در اربعین امسال گفت: با برنامه‌ریزی هایی که صورت گرفته است، افزایش سه برابری فعالیتها را شاهد خواهیم بود، به عنوان مثال، امسال 40 نقطه برای برگزاری مراسمات مذهبی در فضای اربعین انتخاب شده است، این در حالی است که سال گذشته 14 نقطه برای برگزاری مراسم انتخاب شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین  احمدی اظهارداشت: تمام هدف استفاده از ظرفیت مردم برای ارتقای معارف دینی، بسط معنویت و آگاهی بخشی‌های لازم است، در همین راستا طی جلساتی که با مسئولان کمیته فرهنگی عراق داشته‌ایم، سیاستها، راهبردها و اهداف بررسی و تصویب شده است.

وی بیان داشت: به منظور برگزاری و خدمت رسانی هر چه باشکوه تر آیین پیاده روی اربعین حسینی بیش از 60 نهاد و سازمان در ایران و عراق عهده دار این خدمت رسانی هستند.

 رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین‌ در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با عضویت 16 دستگاه فرهنگی کشور از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، جامعه المصطفی، حوزه علمیه قم، حوزه علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، دفتر تبلیغات ، سازمان تبلیغات و ...تشکیل‌ شده است.

وی با بیان اینکه نقایص و کاستی های ساله گذشته را جبران کرده ایم، ادامه داد: امسال برنامه‌های سخنرانی و عزاداری را سه برابر سال گذشته کرده ایم و این برنامه‌ها را در مسیرهای منتهی به کربلا و نجف اشرف در موکب های مشخص که تعداد آنها 40 نقطه در نجف، کربلا و راه نجف به کربلا است، به اجرا خواهیم گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی از بکارگیری خطبا و مداحان معروف ایران و عراق در این رویداد عظیم مذهبی خبر داد و افزود: کمیته فرهنگی ستاد اربعین در اقدامی علاوه بر بهره از خطبا و مداحان عراقی میزبان 12 خطیب توانا و 12 مداح برجسته کشور در طول مسیر ویژه ایام اربعین حسینی می باشد.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های انجام شده این کمیته تولید محصولات فرهنگی مرتبط با اربعین می باشد بطوریکه  در راستای فرهنگ‌سازی و بصیرت افزایی زوّار اربعین حسینی، تولیدات فرهنگی خوبی را با همکاری فضلای حوزه برای زیارت اربعین آماده کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی گفت: این تولیدات در ایام اربعین از شبکه های مختلف رسانه ملی پخش خواهد شد با این تفاوت که  امسال برنامه‌های رسانه ملی به‌جای نگاه ترویجی، نگاه تبیینی خواهد داشت و جنبه معرفتی این سفر معنوی افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهارداشت: برنامه‌ریزی‌شده که هر استان کشور زیرساخت‌های دائمی را برای ایام اربعین در عراق ایجاد کند بطوریکه امسال بر توقف کوتاه‌مدت زائرین ایرانی در کربلا تأکید می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی ادامه داد: سال گذشته یک‌میلیون زائر ایرانی به شهرهای کاظمین و سامرا رفتند امسال نیز مراسم های معنوی قرائت زیارت عاشورا، دعای ندبه و سایر ادعیه به صورت مستقیم با حضور خیل کثیر عاشقان حسینی در این حرمین مطهر برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین از بهمن‌ ماه سال گذشته با تشکیل 14 کارگروه تخصصی از جمله نماز، روحانیت، رسانه و فضای مجازی و تولید محصولات فرهنگی آغاز شد.

 رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین‌گفت: به کمک ائمه جماعات مساجد طرحی به نام یاوران معنوی اربعین را آماده کردیم بطوریکه  در این طرح ائمه جماعات بر بحث زیارتی بودن سفر اربعین، تقویت مرجعیت دینی، احترام به حاکمیت دولت عراق و تکریم مردم این کشور تأکید می‌کنند، همچنین بحث مردمی بودن زیارت اربعین را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha