پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بصیرت

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت با بیان اینکه عاشورا نتیجۀ یک‌ سلسله فجایع سیاسی بود، گفت: ما باید ریشه‌های سیاسی عاشورا را بشناسیم و اگر بخواهیم به یاری امام زمان(ع) بشتابیم، باید بصیرت سیاسی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد، تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت، امروز  در جمع طلاب و اساتید این مدرسه اظهار داشت:  وقتی از عاشورا صحبت می‌کنیم، باید سیاسی صحبت کنیم؛ چون عاشورا نتیجۀ یک‌سلسله فجایع سیاسی و ناآگاهی در این زمینه بود. ما باید ریشه‌های سیاسی عاشورا را بشناسیم و اگر بخواهیم به درد امام زمان(ع) بخوریم، باید سیاسی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) ریشۀ سیاسی عاشورا را بیان فرمود: می‌دانی کدام روز به شومی روز عاشوراست؟ آن روزی که عده‌ای در کنار خانۀ کعبه با هم پیمان بستند که نگذارند بعد از پیامبر(ص)، حکومت به بنی‌هاشم برسد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نژاد افزود: آیا حسینی بودن یعنی کسی که صبر کند حسین(ع) تنها بماند و خیمه‌اش را آتش بزنند، بعد اقدام کند؟! نه؛ حسینی یعنی کسی که نگذارد مقدمات عاشورا پیش بیاید. اگر دفعۀ بعد، فتنه‌ای برقرار شد ولی این‌بار فتنه‌گرها خیمۀ حسین(ع) را آتش نزدند باید چه کاری انجام دهیم.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت ادامه داد: در این زمینه امام صادق(ع) می‌فرماید در آخرالزمان قومی می‌آیند که امر به معروف و نهی از منکر را واجب نمی‌دانند مگر وقتی مطمئن باشند که  برای منافعشان ضرری ندارد و برخی نهی از منکر در عرصۀ سیاست و مدیریت جامعه را رها می‌کنند در حالی‌که نهی از منکر، بیشتر جنبۀ سیاسی دارد؛ چون منکرهای بزرگ، بیشتر مربوط به ظلم‌های مدیریتی می‌شود، نه ظلم‌های معمولی و کوچک .

حجت الاسلام موسوی نژاد یادآور شد: امام صادق(ع) در ادامه این مبحث آورده است که اینها اگر ببینند نماز و روزه هم به آنها لطمه‌ای می‌زند، آن را کنار می‌گذارند همان‌طور که با شرافت‌ترین فرائض (یعنی نهی از منکر) را کنار گذاشتند. اینها کسانی‌اند که خدا بر آنها غضب می‌کند، وقتی این‌گونه شود، خوبان با عذاب الهی در شهر بدان و کودکان به بلای بزرگترها نابود می‌شوند.

استاد حوزه فارس در پایان به فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: در فتنۀ 88 وقتی فتنه‌گران، خیمۀ  امام حسین(ع) را آتش زدند، مردم به خروش آمده و طومار آنها را در هم پیچیدند. لذا باید بصیرت حسینی داشته باشیم.

انتهای پیام 313/44

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha