پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حاج علی اکبری

حوزه/ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: یکی از اصلی ترین راه های حل و کاهش معضلات جامعه توجه جدی به مساله احیای نقش مساجد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد علی اکبری عصر امروز در دیدار با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه ضمن ارایه گزارشی از برنامه های مهم این مرکز اظهار داشت: با توجه به نقش بسیار مهم مساجد در شکل گیری تمدن اسلامی و به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی لازم است که ما هر چه بیشتر و بهتر در مسیر احیای مساجد و تقویت آن ها به ویژه با محوریت ائمه جماعات گام برداریم.

وی با اشاره به تاکیدات خاص امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به مساجد گفت: حضرت امام (ره) در فرمایشی مهم و ماندگار فرمود،  مسجد سنگر است و سنگرها را باید حفظ کرد.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، همچنین با بیان این که احیای مساجد و توجه به نقش مهم آن ها در کاهش و مقابله با معضلات و آسیب های اجتماعی بسیار موثر است، خاطرنشان کرد: بی شک اگر در طول سال های اخیر توجه بیشتری به مساجد می داشتیم الان وضع به مراتب بهتری در عرصه های فرهنگی و اجتماعی داشتیم به خصوص در پایتخت که این مشکلات بیشتر به چشم می آید.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ما به خصوص در کلان شهر تهران با کمبود جدی مساجد روبرو هستیم، گفت: در حال حاضر تهران به شهری تبدیل شده که به علت نداشتن انسجام و شاکله دینی با مشکل هویتی روبروست و این در حالی است که ما با تقویت مساجد در آن و توسعه مسجد می توانیم به مقابله با آسیب ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی و غیره آن بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری بیان داشت: همچنین در بسیاری از شهرها و شهرک ها که توسعه یافته اند و از حیث جمعیتی رشد داشته اند، چون به مسجد و توسعه آن توجه جدی نشده با این قبیل مشکلات روبرو هستیم.

وی با تاکید بر این که محور توسعه فرهنگی و اجتماعی محلات و مناطق باید مسجد باشد، افزود:مساجد باید نقش و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و اداره تربیتی محلات را ایفا کنند، چه آن بنا بر آموزه های دینی ما ، تربیت مومن در مساجد امکان پذیر است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این که نقش مردم در اداره مسجد و نیز توسعه و ساخت آن باید توجه قرار گیرد، گفت: باید در وهله نخست یک مدل مدیریتی درباره مساجد در نظام داشته باشیم که ما در این خصوص در حال دست یابی به یک مدل مدیریتی هستیم که البته بیشتر ناظر به اداره مسجد است تا ساخت و ساز آن.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در این طرح کلان راهبردهایی چون توانمندسازی ائمه جماعات ، مقولات آموزشی ، سازماندهی مطلوب و بهره گیری حداکثری از توان ائمه جماعات و هیئت امنا در اداره هر چه بهتر مساجد، توانمندسازی فکری و مهارتی از طریق آموزش با محوریت آموزش های عمومی و تخصصی و اختصاصی مدنظر است، البته در حیطه آموزش با کمک حوزه علمیه و برخی مراکز تخصصی حوزه این آموزش ها به ائمه جماعات ارایه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha