جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به اینکه شیعه قائل به ولایت تکوینی است، گفت: ولایت الهی پس از ائمه(ع) به فقیه جامع الشرایط منتقل می گردد و به تعبیر امام خمینی(ره) برای فقیه عادل همه اختیارات معصوم(ع) الا در مواردی، معیّن شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی، پیش از ظهر امروز در همایش علمی - آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، در تهران، اظهار داشت: قرار گرفتن در شجره طیبه ولایت الهی و برائت از غیر خدا برای ورود به بحث تولی و تبری، نقطه آغاز و تعریف واژه ولایت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: واژه ولایت 232 بار در قرآن کریم به کار رفته، علامه امینی(ره) در جلد اول الغدیر 27 مبنا برای واژه ولایت ذکر کرده و نمونه هایی از معانی رب، مالک، ولی، محب، پیرو و ولی نعمت برای آن آورده است.

وی خاطر نشان کرد: بین فرد و مولا و ولی او رابطه ای ذاتی، قراردادی و اعتباری وجود دارد، عناصر ترکیبی در ولایت دو عنصر گسستن و پیوستن هستند و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند، کاربردی ترین بحث گذشته و حال همین مسئله بوده و همه نظامات الهی و طاغوتی با آن سروکار دارند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که علت سقوط و شکست انقلاب های توحیدی تحول و تغییر در نحوه پیوستن و گسستن است، ابراز داشت: در قرآن کریم تعبیری نسبت به بحث گسستن و پیوستن داریم که در آن اشاره شده درون انسان دو قلب قرار ندادیم، یک قلب است که یا جای خداست یا غیر خدا. در خارج از وجود انسان هم حق و باطل، عدل و ظلم، حزب الله و حزب شیطان داریم که انعکاس آن در درون ما متجلی می شود، بنابراین گرایش انسان یا به نور است یا ظلمت، لذا حد وسط نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با بیان این که از خطراتی که خواص گرفتار آن می شوند این است که نه به دنبال حق بروند و نه به دنبال باطل، افزود: مرتبه ولایت شامل مرتبه اعتقادی و گسستن از غیر خدا و پیوستن و ایمان به «الله» است، یعنی ولایت ذاتاً از آنِ باری تعالی است و او حاکم، فاعل و خالق ماست؛ ولایت تکوینی و تشریعی متعلق به ذات الهی است که بخشی از آن به پیامبران و ائمه اطهار(ع) رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شیعه قائل به ولایت تکوینی است، گفت: پیامبر(ص) حق مدیریت، حاکمیت و آمریت دارد و این با نظریه پایه ریزان دموکراسی غرب متفاوت است. توماس هابْز، مونتسکیو و ژان ژاک روسو اگر امروز سر از قبر در آورند، فاتحه دموکراسی را می خوانند، چون در بحث قرارداد اجتماعی می گویند منشاء مشروعیت از کجاست و چه کسی، چرا و با چه مجوزی ولی تعیین می کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: پاسخ ما به این مسئله این است که ذات باری تعالی اجازه فرمان و حاکمیت به پیامبر را می دهد. بحث اختلاف اصلی ما و دنیای غرب به مسئله گسستن و پیوستن باز می گردد. ولایت به ذات الاصاله متعلق به خدا و بخشی از آن به اذن خداوند به پیامبر(ع) و ائمه(ع) منتقل شده و همچنین بخشی از همین ولایت الهی پس از ائمه(ع) به فقیه جامع الشرایط منتقل می گردد، البته اینجا بحث استنباط، استخراج احکام با تکیه بر عقل و اجماع مطرح است، چون به تعبیر امام خمینی(ره) برای فقیه عادل همه اختیارات معصوم(ع)  الا در مواردی، معین شده است.

وی در بیان مراتب ولایت، گفت: اولین مرتبه باور و اعتقاد است و مرتبه دوم پیوند عاطفی و محبت است، عشق به جریان حق و تنفر به باطل مصداق این مرتبه است که باید روی آن خیلی کار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، سقوط انسان ها در طول تاریخ به خاطر محبت به غیر خدا دانست و ادامه داد: دل را باید به جایی بست که پیوند ولایت و محبت الهی در آن باشد.

وی، شجاعت، گذشت و فداکاری، پیوند رفتاری و پیوند عملیاتی و سیاسی را از عوامل محبت الهی خواند و تصریح کرد: اگر کسی محبت خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) را در دل داشته باشد، همچون عشاق و زوار امام حسین(ع) که محبت با حضرت عامل رفتن به سوی امامشان است، خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به نیاز به نهادینه شدن تعبد در جامعه، گفت: متعبدترین انسان ها افرادی بودند که به دنبال امام حسین(ع) بدون هیچ سئوال، تردید و یا انحراف رفته و مسیر را تا انتها می پیمایند.

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: جامعه ای که توسط پیامبر(ص) شکل گرفت و ایشان فرمودند «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، امروز نیز باید محور محبت، گرایش و علایق باشد و همه باید علی(ع) مسیر بپمایند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی در طواف می گوییم شانه در تراز خانه کعبه قرار گیرد، درس ولایت محوری است، یعنی در جامعه طوری حرکت کنید که شانه تان در تراز با رهبری باشد و از مدار خارج نشوید.

انتهای پیام 313/34

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha