پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 397484
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
میشل عون / سید حسن نصرالله

حوزه / جلسه پارلمان امروز برای انتخاب ریاست جمهوری با حضور تمامی ۱۲۷ نماینده مجلس و بدون غایب برگزار و در نهایت میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از العالم، جلسه پارلمان امروز برای انتخاب ریاست جمهوری با حضور تمامی 127 نماینده مجلس و بدون غایب برگزار شد.

این درحالی است که وی برای رسیدن به ریاست جمهوری، نیازمند حداقل 86 رأی بود.

36 نماینده در مرحله نخست رأی گیری برگه سفید و یا ممتنع دادند، و 6 رأی نیز باطل شد. یک رأی نیز به یکی دیگر از نمایندگان به نام زوین داده شد.

با کشیده شدن رأی گیری به دور دوم، میشل عون برای رئیس جمهور شدن تنها به 65 رأی نیازمند بود.

پس از رأی گیری و شمارش آرا، میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان با کسب اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

میشل عون کیست؟

میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان می‌باشد. وی در سال 1955 وارد ارتش شد و در 23 ژوئیه 1984 به فرماندهی ارتش رسید.

عون قبل از فرماندهی ارتش، در 14 دسامبر 1970، معاون فرمانده هنگ اول توپخانه شد و در 1970 به سمت معاونت فرماندهی گردان اول توپخانه رسید. وی در 23 آگوست 1976 فرمانده توپخانه ارتش لبنان شد و در 14 آگوست 1982 به عنوان رئیس ستاد نیروهای ارتش به فعالیتهای خود ادامه داد. در 14 آگوست 1982 مسؤولیت حفظ امنیت بیروت به عون سپرده شد.

میشل عون در 23 ژوئیه 1984 فرمانده ارتش شد.

میشل عون در دوران خدمت خود در ارتش، دوره هایی را در داخل لبنان و همچنین فرانسه و آمریکا گذراند.

* تشکیل کابینه نظامی

وی همچنین در پایان دوران جنگ داخلی در لبنان، از سوی امین جمیل رئیس جمهور وقت لبنان به عنوان نخست وزیر، مأمور تشکیل کابینه نظامی شد.

عون درحالی مأمور تشکیل کابینه نظامی شد که هنوز فرماندۀ ارتش لبنان بود.

پس از تشکیل دولت نظامی، جمیل قدرت را به او سپرد تا به مقابله با دولت مدنی به ریاست "سلیم الحص" بپردازد. وزرای مسلمان چند ساعت پس از تشکیل کابینه استعفا کردند، و بدین ترتیب لبنان برای نخستین بار به صورت همزمان با 2 دولت مواجه شد.

میشل عون، همزمان با نخست وزیری، پستهای وزارت دفاع و همچنین وزارت اطلاع رسانی را نیز برعهده داشت، درحالیکه همچنان جایگاه و درجه نظامی خود در ارتش را حفظ کرده بود.

در 4 اکتبر 1988، پستهای وزارت امورخارجه، وزارت آموزش ملی و هنرهای زیبا و سرپرستی وزارت کشور را عهده دار شد.

* توافقنامه "طائف" و تبعید میشل عون به فرانسه

در آگوست 1989 با میانجی گری عربستان توافقنامه طائف برای پایان به جنگ داخلی لبنان امضا شد. ولی میشل عون با این توافقنامه به دلیل مشخص نشدن وضعیت حضور نیروهای سوریه در لبنان و راهکار خروج آنها، مخالفت کرد. پس از جدالی سنگین وی سرانجام در 13 اکتبر 1990 با توافق لبنانی ها و سوری ها از کاخ بعبدا اخراج شد و به سفارت فرانسه در بیروت رفت و پس از مدتی با توافق صورت گرفته در 28 آگوست 1991 به فرانسه تبعید شد.

میشل عون در 7 مه 2005 به کشورش بازگشت و با استقبال بسیاری از هوادارانش مواجه شد.

وی پس از آن در رقابتهای انتخابات پارلمان 2005 شرکت کرد و با گروهی متشکل از 21 نماینده وارد پارلمان شد و دومین فراکسیون پرجمعیت را تشکیل داد.

* توافق با حزب اللهمیشل عون

میشل عون در 6 فوریه 2006 یادداشت تفاهمی را با حزب الله لبنان در کلیسای مار مخایل امضا کرد.

* کنفرانس دوحه و تشکیل دولت وحدت ملی

عون در کنفرانس دوحه شرکت کرد. این کنفرانس در 21 مه 2008 تشکیل و به امضای توافقنامه ای برای تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه اقشار مختلف لبنانی منجر شد.

* روابط نزدیک عون با دولت سوریه

پس از خروج ارتش سوریه از لبنان، وی روابط بسیار خوب و نزدیکی را با دولت سوریه از سرگرفت و در 3 دسامبر 2008 با سفر به سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

* زندگی خصوصی میشل عون

همسر میشل عون "نادیه عون" نام دارد. آنها سه دختر به نامهای میرای، کلودین و شانتال (همسر جبران باسیل) دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha