پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، خواستار توجه خانواده ها و مسئولان آموزشی کشور نسبت به فریضه نماز از دوران دبستان و کودکی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، عصر امروز در جمع اعضای برگزاری ستاد اقامه نماز استان و اجلاس نماز اظهارداشتند: برپایی نمازهای جماعت باید از مدارس ابتدایی آغاز شود، این امر نسبت به دعوت توده مردم در مساجد مهم‌تر است و تاثیرات آن در دانشگاه‌ها به خوبی قابل مشاهده خواهد بود؛ صدا و سیما در راستای ترویج نماز نقش مهمی بر عهده دارد و می‌تواند با تبلیغ غیر مستقیم و استفاده از سریال‌های خود رسالت تبلیغ نماز را دنبال کند.

معظم له افزودند: توجه به مفاهیم نماز نکته دیگری است که باید مورد عنایت قرار بگیرد؛ چرا که نماز باید حلقه اتصالی میان مسلمانان باشد به همین علت باید به روح این فریضه دینی نگاه ویژه داشته باشیم.

ایشان برپایی نماز به صورت جماعت را یکی از شرایط اقامه نماز برشمرد و گفتند: انسان در نماز از تعابیر جمع استفاده می‌کند، چرا که اساس نماز، جماعت است و نماز انفرادی در درجه دوم تعریف می‌شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به برخی از برکات نماز جماعت اشاره کردند و افزودند:همانطور که نسبت به اصل موضوع نماز توجه داریم، باید به مباحث حاشیه‌ای این فریضه دینی توجه داشته باشیم چرا که شرایط اقامه نماز و حاشیه‌های آن انسان را از رشوه‌ها و حق مردم‌خوری‌ها دور نگه می‌دارد.

ایشان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید با استفاده از روش‌های تشویق فرزندان خود را از سنین پایین به سمت نماز هدایت کنند، عنوان کردند: نقش پدر و مادر در موضوع نماز باید پررنگ شود، چرا که والدین با تشویق کودکان می توانند نقش تربیتی بسزایی در سرنوشت فرزندان ایفا کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش تشکیل ستادهای اقامه نماز را یکی از برکات انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کردند: برگزاری اجلاس استانی نماز در قم اقدام قابل تقدیری است و افرادی که در راستای برگزاری این اجلاس تلاش می‌کنند در روز قیامت مورد عنایت خداوند متعال قرار می‌گیرند.

خیمه دین با نماز برپا است

معظم له با بیان اینکه اقامه نماز در آیات و روایات جایگاه والایی دارد، اظهارداشتند: عظمت نماز برای همگان روشن بوده، چراکه خیمه دین با نماز برپا است و بدون این فریضه دینی، نمی‌توان از دیگر آموزه‌های دینی استفاده کرد.

این مرجع تقلید از نماز به عنوان چشمه زلزالی که گناهان را از بین می‌برد، نام بردند و افزودند: این فریضه دینی به عنوان معراج مومن و نردبان ترقی، انسان را از فحشا و منکرات در امان نگه می‌دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با تاکید بر اینکه مجرمان جامعه کمتر نسبت به اقامه نماز اهتمام داشته‌اند، تصریح کردند: اهمیت نماز را باید برای اقشار مختلف جامعه روشن کنیم تا با نگاه به این اهمیت برای ترویج و توسعه آن گام برداشته شود.

انتهای پیام    313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha