پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام غلامحسین موحدی / تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج)

حوزه/ تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان گفت: موعظه زنگ بیدار باش آدمی از خواب غفلت و سپس به حرکت واداشتن او به سوی هدف های والا و بزرگ است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین موحدی، تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) شهرستان زرقان در نشست بررسی "ضرورت و اهمیت موعظه از دیدگاه روایات" در جمع طلاب و اساتید این مدرسه اظهار داشت: موعظه در فرهنگ و معارف اسلامی جایگاه والایی دارد.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم خود را موعظه معرفی کرده و کتاب نورانی اش را موعظه خوانده است، و لذا قرآن کریم سرشار از موعظه هایی است که جان های خوابیده را بیدار کی کند و غبار فراموشی را از جان ها از بین می برد.

تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان بیان کرد: پند و نصیحت از روش های مهم و موثر در حوزه تعلیم و تربیت به شمار می رود که در قرآن کریم بارها مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی یادآور شد: خداوند در قرآن کریم به پیامبر اسلام(ص) دستور می دهد که از این شیوه  تربیتی برای هدایت و تربیت مردم به سوی پروردگار استفاده کند و در جایی دیگر به موعظه لقمان به فرزندش اشاره می شود که او را از شرک به خدا نهی می کند.

وی در ادامه گفت: براساس روایات گهربار اهل بیت(ع)، موعظه صیقل دهنده دلها و جلادهنده قلوب و نصیحتی شفا بخش است. امام علی(ع) در سفارش به فرزند گرامی اش، امام حسن(ع) می فرماید که "أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ" دلت را یا پند و اندرز زنده بدار. بنابراین، موعظه نقش بسزایی در امر تربیت دارد، زیرا انسان به واسطه ی ارتباط وسیعی که با امور مادی پیرامون خود دارد، به تدریج غبار غفلت بر قلب او می نشیند و با موعظه می توان راه را برای زدودن آن هموار کرد.

تولیت مدرسه اباصالح المهدی(عج) زرقان ادامه داد: در حقیقت موعظه زنگ بیدار باش آدمی از خواب غفلت و سپس به حرکت واداشتن او به سوی هدف های والا و بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) درباره ضرورت و اهمیت موعظه می فرماید که انسان باید هم خودش را موعظه کند و هم در معرض موعظه واقع شود. همه انسانها احتیاج به موعظه دارند؛ هیچ انسانی نیست که محتاج نباشد به وعظ.

استاد حوزه فارس تصریح کرد: سیره علما هم نیز بر این بوده است که پیش از آنکه موعظه کنند به تاسی از حضرت رسول(ص) خود را در معرض موعظه اهل معنا قرار دهند.

وی تاکید کرد: امروزه مبلغین، روحانیون و کسانی که صاحب منبر می باشند باید برای تحقق بخشیدن به همین سنت حسنه قدم بردارند و با بیان هشدارها و سفارش های کوتاه اخلاقی و معنوی برگرفته از روایات اهل بیت(ع)، بیانات، آثار و گفتارهای اخلاقی عالمان فرزانه و اسوه های حقیقی اخلاق در صحنه حضور داشته باشند.

وی در پایانگفت: حوزویان اهل تحقیق و پژوهش باید با تدبر و بررسی عبارت ها و جمله های قصار و ارزشمند شهداء را جمع آوری کنند وبا انتشار آن کمکی در این زمینه نمایند.

انتهای پیام 313/44

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha