پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام دياني

حوزه/ تولیت مدرسه علميه امام محمدباقر(ع) مشهد گفت: هیچ گونه تعلّل و کم کاری در درس و مباحثه از سوی طلاب علوم دینی پذیرفتنی نیست و ظلم به حوزه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمين دیانی در درس اخلاق مدرسه امام محمدباقر(ع) مشهد با بیان این که هدف دنیوی از درس خواندن باید کمک به خلق باشد، ابراز کرد: هیچ گونه تعلّل و کم کاری در درس و مباحثه از سوی طلاب علوم دینی پذیرفتنی نیست و ظلم به حوزه است.
تولیت مدرسه علميه امام محمدباقر(ع) با اشاره به روایت «اِذا قـامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذيذِ مَضْـجَعِهِ وَالنُّعـاسُ فِى عَيْنَـيْهِ لِيُـرْضِىَ رَبَّـهُ جَلَّ وَ عَزَّ بصَـلاةِ لَيْلِهِ، بـاهَى اللّهُ بِهِ مَلائِـكَتَهُ...» (بحار الانوار، ج 87، ص 156)، عنوان کرد: نماز شب و سحرخیزی آن قدر اهمیت دارد که خداوند به خاطر بنده ای که آن را به جا می آورد، به ملائکه مباهات می کند.
وی، طول عمر، نجات از عذاب قبر و وسعت رزق را از آثار نماز شب برشمرد و افزود: خانه ای که در آن نماز شب خوانده می شود هم چون ستاره ای در دل سیاه شب، می درخشد.
حجت الاسلام دیانی خاطرنشان کرد: چه طور کسی که یک بار نماز شب نخوانده است خود را پیرو ائمه (ع) می داند، در حالی که نماز شب آن ها برای یک شب هم ترک نشده است؟
استاد حوزه علمیه مشهد اضافه کرد: دلیل افضلیت عبادت های انسان بر بندگی ملائکه این است که آن ها جسم ندارند و لذت های مادی و جسمانی و همچنین خستگی ناشی از رکوع و سجده های طولانی را درک نکرده اند.
وی با بیان این که اعمال ما باید خالص و برای رضای خدا باشد و این چنین عملی نیازمند همت بالا و اعتقاد راسخ است، گفت: هر مقدار كه روح انسان ارتقاء و تعالی بیشتری پیدا کند، عشق و علاقه او به عبادت، انجام اعمال خیر و تهجّد و شب زنده داری افزایش می یابد.
حجت الاسلام دیانی با نقل روایت «أَبْغَضُ الْخَلْقِ إلى اللّه جِيْفَةٌ بِاللَّيلِ و بطالٌ بِالنَّهار» از امام صادق (ع)، عنوان کرد: بدون وجود برنامه دقیق برای روز و شب، امکان پیشرفت مادی و معنوی انسان ناممکن است و اين در حالي است كه درجا زدن فرد با فلسفه خلقت سازگاری ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha