جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/عضو جامعه مدرسین به ارتباط نزدیک مردم و آیت الله العظمی مرعشی اشاره داشت و افزود: بنده شاهد بودم در بسیاری از مواقعی که کسبه دچار ورشکستگی می شدند، این مرجع تقلید برای آنها پول قرض و آبروی افراد را حفظ می کرد.

آیت الله محسن فقیهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سالروز ارتحال آیت الله العظمی مرعشی نجفی، اظهار داشت: شخصیت ایشان از ابعاد مختلف مورد تعظیم است.

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از منظر معنوی در درجه بالایی قرار داشت، تصریح کرد: ایشان در تهجد، زهد و تقوا نمونه بودند.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نخستین شخصی بودند که وارد حرم حضرت معصومه(س) می شدند، ابراز داشت: گاهی خادمان حرم که می رفتند درب حرم را باز کنند، ایشان را مشاهده می کردند در انتظار باز شدن درب حرم کریمه اهلبیت(س) هستند.

وی با اشاره به اینکه نماز باشکوهی به امامت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در حرم حضرت معصومه(س) اقامه می شد، اظهار داشت: آنچه از ایشان به یادگار مانده اخلاص، ولایتمداری و رفتار خوب با مردم است.

*تخصص در علم رجال

آیت الله فقیهی با اشاره به تخصص مرحوم آیت الله العظمی مرعشی در زمینه رجال، اظهار داشت: ایشان در زمینه علوم مختلف به خصوص علم انساب تخصص ویژه ای داشتند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نسبت به دنیا بی اعتنا بود، ابراز داشت: ایشان انسان بسیار بااخلاقی بود و مردم شیفته اخلاق و ساده زیستی این مرجع تقلید می شدند.

*ارادت خاص مردم قم به آیت الله العظمی مرعشی

آیت الله فقیهی با تاکید بر اینکه مردم قم ارادت خاصی به آیت الله العظمی مرعشی نجفی داشتند، گفت: هنوز هم با وجود گذشت 26 سال از رحلت ایشان شاهد ابراز علاقه مردم به این مقام مرجعیت هستیم.

*حفظ آبروی مردم

وی به ارتباط نزدیک مردم و آیت الله العظمی مرعشی اشاره داشت و افزود: بنده شاهد بودم در بسیاری از مواقعی که کسبه دچار ورشکستگی می شدند، این مرجع تقلید برای آنها پول قرض و آبروی افراد را حفظ می کرد.

آیت الله فقیهی با بیان اینکه درب منزل حضرت آیت الله مرعشی نجفی به روی مردم باز بود، ابراز داشت: هرکسی که قصد ملاقات با ایشان داشت، به سادگی می توانست ایشان را زیارت کند.

*چرا آیت الله العظمی مرعشی به حج مشرف نشد؟

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی تا پایان دوران حیات خود به حج مشرف نشدند، اظهار داشت: ایشان همواره می گفتند من استطاعت مالی ندارم و از آنجا که طلبه ها نیازمند هستند، هیچگاه مستطیع نمی شوم.

این استاد حوزه افزود: آیت الله العظمی مرعشی نجفی طلبه ها را فرزندان خود می دانست و نسبت به آنها علاقه و محبت خاصی داشت و به اندازه ای که می توانستند به آنها توجه و کمک می کردند.

*عشق به اهل بیت(ع)

وی با اشاره به اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی حقیقتا عاشق اهلبیت(ع) بود، اظهار داشت: در وصیت نامه سراسر درس ایشان شاهد ارادت ویژه به ائمه معصومین(ع) به خصوص حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) هستیم.

*همراهی با انقلاب

این عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه آیت الله العظمی مرعشی از ابتدای نهضت همراه با انقلاب بود، ابراز داشت: ما هیچ حرف و سخنی در باب مخالفت با انقلاب از ایشان نشنیدیم و در رابطه با انقلاب کوتاهی نکردند؛ ایشان اطلاعیه ها را امضاء می کردند و نسبت به انقلابیون محبت داشتند.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت الله مرعشی نجفی به امام خمینی(ره) علاقه خاصی داشتند، گفت: ایشان از جمله افرادی بودند که واقعا به انقلاب، اسلام و طلاب و فضلای حوزه خدمت کردند.

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه کتابخانه و مدارس آیت الله العظمی مرعشی یادگار ماندگاری از این مرجع تقلید است، ابراز داشت: کتابخانه ایشان از بهترین کتابخانه های جهان اسلام است و کتاب های خطی قدیمی دارد و مورد استفاده اهل علم می باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما باید این شخصیت جامع و کامل را مورد الگوی خود قرار دهیم تا در زندگی اثرات مثبت از خود به یادگار بگذاریم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha