جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی

حوزه/ این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از نخستین شخصیت هایی بود که به وحدت میان فرق و مسلمین اهتمام داشت، گفت: آیات عظام بروجردی و مرعشی نجفی به تقریب و وحدت اهتمام داشتند تا دشمنی ها کاسته و خون کمتری ریخته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی نیا شامگاه پنجشنبه در مراسم بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی مرعشی نجفی که در حسینیه این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اینکه کلمه فقیه در روایات اهلبیت(ع) بسیار ذکر شده است، اظهار داشت: در تفسیر و شرح کلمه فقیه بیانات زیادی از اهلبیت(ع) وارد شده که نیازمند توجه است. 

وی با اشاره به اینکه در شرح کلمه فقیه تفاسیر گوناگونی مطرح شده است، ابراز داشت: آیا فقط با خواندن دروس طولی حوزه می توان فقیه شد یا مسائلی دیگر نیز لازم است؟

این استاد حوزه علمیه افزود: بدون تردید باید مقدمات را نظیر صرف و نحو و بلاغت را بخوانیم زیرا در فهم قرآن و احادیث به ما مدد می رساند اما صرف فراگیری مقدمات برای فقیه شدن کافی نیست.   

استاد فاطمی نیا با اشاره به اینکه براساس تمام احادیث فقیه به مفهوم دین شناس است، اظهار داشت: ما باید بدانیم بعد از فراگیری علوم طولی و مقدمات، اهلبیت(ع) از ما چه می خواهند.

وی به تبیین سه عامل فقیه شدن براساس حدیث رسول اکرم(ص) اشاره داشت و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام می فرماید «فقیه به تمام معنا، فقیه نمی شود تا اینکه حب و بغض او فقط برای خدا باشد؛ همچنین اگر آیه قرآن را می خواند، بطن آیه را هم متوجه شود و به محاسبه نفس خود اهتمام داشته باشد».

*قرآن فقط به ظواهر نیست

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه قرآن فقط به ظواهر نیست، اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) می فرماید «قرآن ظاهری زیبا و باطنی عمیق دارد»؛ اگر کسی اندکی درایت داشته باشد، زیباتر از قرآن پیدا نمی کند و باطنش عمیق است.

استاد فاطمی نیا افزود: بنابراین با توجه به احادیث، فقیه وقتی فقیه می شود که علاوه بر دروسی که همه طلاب می خوانند، محرمیت با خدا و معارف پیدا کند و متخلق به اخلاق الله باشد.

*محرمیت بزرگان با خداوند

وی با بیان اینکه بزرگان و مراجع تقلید محرمیت با خدا و معارف داشتند اما ابراز نمی کردند، گفت: آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی مرعشی نجفی خوارق عادات داشتند اما کسی نمی دانست؛ فقیه وقتی به آن رتبه می رسد که پاکیزه باشد و محرم اهلبیت(ع) باشد و اسلام شناس می شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی اسلام شناس برجسته ای بود، ابراز داشت: خوارق عادات از ایشان زیاد مشاهده شده است.

*اهتمام به تقریب مذاهب

استاد فاطمی نیا با بیان اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از نخستین شخصیت هایی بود که به وحدت میان فرق و مسلمین اهتمام داشت، اظهار داشت: این مسئله در اندیشه آیت الله العظمی بروجردی نیز متبلور بود؛ وحدت میان مسلمین بدین معنا نیست که از اهل تسنن شویم.

*هدف از تقریب مذاهب

وی با تاکید بر اینکه آیات عظام بروجردی و مرعشی نجفی ذوب در ولایت بودند و عمری برای اهلبیت(ع) گریه می کردند، ابراز داشت: این دو مرجع بزرگ شیعه به تقریب و وحدت اهتمام داشتند تا دشمنی ها کاسته و خون کمتری ریخته شود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد نافهم چنین انسان های بزرگی را متهم کنند، گفت: آیت الله العظمی مرعشی نجفی فقط به اطراف خود نگاه نمی کرد بلکه کل دنیا را مشاهده می کرد؛ عیب برخی افراد این است که فقط اطراف خود را نگاه می کنند در حالی که یک فقیه باید دنیا را مشاهده کند.

استاد فاطمی نیا در ادامه با اشاره به شعار تلخی که در گذشته مطرح می شد، ابراز داشت: متاسفانه در گذشته به دلیل غفلت از خدماتی که در ایران به علم می شد شعار می دادند «مصر می نویسد، لبنان چاپ می کند و عراق می خواند» در حالی که علوم عالمان ایران را اصلا متوجه نمی شدند؛ البته منشا این شعارها به کوتاهی ما نیز مرتبط بود.

وی همچنین به ارسال نامه مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به همراه یک جلد صحیفه سجادیه به مرحوم طنطاوی مفسر بزرگ جهان اهل سنت اشاره داشت و افزود: مرحوم طنطاوی در پاسخ به نامه حضرت آیت الله مرعشی نوشته بود «به راستی از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گران بهای جاوید که از میراث های نبوت و اهلبیت است دست نیافته بودیم و هرچه در آن مطالعه کردم آن را از گفتار مخلوق برتر و از کلام خالق پایین تر می یابم».

این استاد اخلاق حوزه افزود: همچنین شیخ محمد عبده مفتی اسبق مصر و شارح نهج البلاغه در مقدمه این کتاب عظیم می نویسد« بر من مقدر بود نهج البلاغه را مشاهده کنم و این کتاب من را آرام و غصه ها را خارج کرد».

*گویا افتراء در زمان ما حلال شده است!

استاد فاطمی نیا در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بنده اهل مصیبت خواندن مکشوف نیستم، ابراز داشت: در زمان ما افتراء به سادگی بیان می شود و ظاهرا در زمان ما حلال شده است!؛ لعنت بر بنده اگر گفته باشم مصیبت خوانده نشود؛ ما طلبه هستیم و در مصیبت خوانی بزرگ شدیم اما بزرگان می گویند یک پرده در مصیبت نگاه داریم.

وی تصریح کرد: هنگامی که خدمت بزرگان می رسیدیم تاکید می کردند اگر بی پرده مصیبت بگوییم اهلبیت(ع) ناراحت می شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند اگر مداح مصیبت غلیط بخواند، اهلبیت(ع) خوشحال می شوند، اظهار داشت: متاسفانه برخی مداحان در مصیبت خواندن با مجلس اهلبیت(ع) بازی می کنند.

*لزوم حفظ حرمت جایگاه امام زمان(عج)

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان با تاکید بر اینکه اشعار و مجالس اهلبیت(ع) باید با وقار برگزار شود، گفت: حرمت نام و جایگاه بلند امام زمان(عج) در مجالس اهلبیت(ع) باید رعایت شود.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha