پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم برگزاری مسابقات بین المللی حوزه های علمیه و روحانیون شیعه جهان تاکید کرد و از برداشتن گام های اولیه در این مسیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کاشان، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه های علمیه سراسر کشور، در آستان مقدس علی بن محمد باقر(ع) مشهد اردهال گفت: برگزاری این مسابقات وزین و نورانی در کنار این امامزاده عظیم الشان، جای سپاس و شکر دارد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: علما و بزرگان حوزه راه را برای حرکت ما باز کردند و امام راحل نیز راهگشای نور وهدایت های قرآنی در عصر ما بودند و شهدا نیز این مسیر را پیش روی همه گشودند.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی دارای ویژگی هایی است که از جمله آن می توان به پیدایش بر محور نص قرآنی اشاره کرد و به همین دلیل است که از تمدن اسلامی به تمدن نص محور و قرآن مدار یاد شده است و همه تحولات نورانی بر اساس این سرویش غیبی سامان یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اسلام کهشکانی است که بر اساس قرآن تنظیم، تدوین و تدبیر شده است؛ تمدن الهی در طول تاریخ از آدم تا حضرت خاتم(ص) بر اساس مصحف های الهی می چرخد و در این عرصه قرآن عالی ترین کتاب است و تمام مصحف های پیشین برگ هایی از معارف قرآن هستند؛ تمام حقایق الهی و آسمانی در آیینه قرآن متجلی شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: همان گونه که انبیای پیشین و اوصیای آنها شاگردان پیامبر خاتم(ص) هستند، همه کتاب های آنها نیز شعاعی از معارف قرآن است.

وی افزود: همان گونه که در روایات معتبر بیان شده، قرآن حاوی همه مصحف ها و در بردارنده همه آن چیزی است که حدیث آمده است؛ یعنی تمام سنت پیامبر(ص) و ائمه(ع) به وجود جمعی در قرآن انباشته است، البته این سخن به این معنی نیست که با تفسیر ظاهری به آن سنن راه می یابیم، بلکه قرآن دارای باطنی است که لایه های بی نهایت درآن نهفته است و مفسرانی در شأن ائمه(ع) دارد و با این شأن، قرآن بر حدیث نیز مهیمن است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: داستان حقیقی آن است که قرآن نه تنها بر همه حقایق تشریعی گذشته و آینده هیمنه دارد، بلکه طبق روایات معتبر، بر همه عالم تکوین وجهان نیز هیمنه و سیطره دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در آیینه قرآن همه حقایق عالم و جهان تکوین جمع شده است ولی راه یابی به آن از مسیر ائمه اطهار(ع) است.

وی با بیان این که قرآن حاوی همه عوالم غیب و شهود است و صرفا به تجلیات دنیوی تشریع و تکوین منحصر نیست، افزود: اگر انسان گام به گام این جایگاه را مرور کند به اهمیت کلام وحی پی خواهد برد؛ قرآن جلوه گاه علم بی پایان خداوند است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حوزه های علمیه، پیام آوران قرآن هستند، ولی در کنار این عظمت، باید این نکته را بیان کرد که قرآن کتاب انسان سازی است؛ کسانی که این عوالم خبر ندارند نیز قرآن کریم راهگشا است و راه را به آنها نشان می دهد.

مدیر حوزه های علمیه اظهارکرد: حوزه باید پیام آور سخنان نو و دائمی برای بشر باشد؛ چنانچه امام علی(ع) در نهج البلاغه 100 توصیف از قرآن ارائه کرده اند و حوزویان باید این معارف را فراگرفته و به دیگران منتقل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: انقلاب اسلامی، پیام آور اندیشه های قرآنی بود؛ از حوزه های علمیه این پیام زندگی بخش قرآن به ایران و جهان منتشر شد؛ پس از انقلاب اسلامی و به ویژه در دوره زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی گام های بزرگی در احیای قرآن برداشته شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در قلمروی آموزشی در حوزه و دانشگاه، تولید علم و پژوهش و آثار علمی، در عرصه مجلات و ترجمه و... گام های بزرگی برداشته شد.

وی اضافه کرد: البته نباید از نظر دور داشت که انجیل به بیش از 1000 زبان ولهجه ترجمه شده، ولی ترجمه قرآن تازه به بیش از 100 زبان رسیده است؛ امروزه بسیاری از مردم جهان تشنه شنیدن معارف قرآن به زبان ولهجه خود هستند، ولی این امر فعلا میسر نشده است.

آیت الله اعرافی افزود: شورای توسعه قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چند سال پیش راه اندازی و سندهایی تولید شد که پشتوانه فعالیت های قرآنی در کشور شد؛ از همین رهگذار موسسات گسترده مردمی قرآنی نیز در کشور شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: ایران اسلامی امروز در بین کشورهای جهان در عرصه قرآنی یا اول است یا در مسیر اول شدن در جهان اسلام است و امروزه ایرانیان جایگاه اول را در عرصه های علمی و پژوهشی قرآن دارند.

وی بیان کرد: حوزه های علمیه در ارتباط قرآن و حدیث باید متمایز با مراکز دیگر باشد؛ وقتی از مسابقات قرآنی درحوزه یاد می کنیم باید این مسابقات با رنگ و لعابی متمایز از مسابقات دیگر داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: باید با افق های بازتر و عمیق تر قله های رفیع تری را هدف بگیریم که این ماموریت وظیفه طلاب و اساتید است که باید خودشان این مسیر را به پیش سوق دهند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طلاب همیشه باید پیش آهنگ حرکت های قرآنی در محیط و شعاع حوزه های علمیه باشند ودر این زمینه جامعه را نیز راهبری کنند.

وی افزود: امروز 300 درس و کلاس و جلسه تفسیر قرآنی در حوزه علمیه قم برگزار می شود؛ حرکت قرآنی در حوزه های علمیه رو به جلو ولی ناکافی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ورودی های حوزه باید از همان ابتدا آگاهی های اولیه و نخستین قرآنی را داشته باشند؛ تجوید قرآن که در نماز نیز تجلی پیدا می کند بسیار مهم است و در این جهت باید ضعف ها برطرف شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: نکته بعد اینکه طلاب باید زبان عربی را در خود تقویت کنند و اگر کم کاری شود، اتصال ما با جهان اسلام کم خواهد شد.

آیت الله اعرافی به دور از الزام بیجا باید حفظ قرآن را در حوزه ترویج داد و در این بین روی حفظ موضوعی نیز به شکل جدی فعالیت شود.

وی افزود: طلاب باید در دوره عمومی آموزشی خود یک دوره تفسیری را مطالعه کنند؛ در سطوح بالاتر نیز به سمتی حرکت کنیم که تفسیر، در حوزه های علمیه با شعب مختلف آن، جایگاه رفیعی داشته باشد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: المیزان جایگاه علمی قرآنی ما را در جهان اسلام بالا برد و باید تفاسیری در طراز المیزان در حوزه های علمیه نگاشته شود؛ درست است که تفاسیر زیادی پس از المیزان نوشته شده است، ولی باید یک گام جلوتر برداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در سالهای اخیر در مراکز حوزوی و جامعه المصطفی(ص) تلاش شد که تفاسیر موضوعی پیرامون علوم انسانی و اجتماعی و سبک زندگی نگاشته شود، زیرا قرآن باید به متن زندگی مردم وارد شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: در زمینه ترجمه قرآن به زبان های دیگر نیز باید فعالیت بیشتری انجام شود؛ البته نباید منکر تلاش هایی که در گذشته انجام شده باشیم.

وی گفت: توسعه دانشنامه ها و موسوعه ها و پروژه های جدید در عرصه قرآن پژوهی باید انجام شود؛ تفسیر باید به متن دروس خارج نیز وارد شود که این افق ها، افق های پیش رو است که باید در این عرصه گام برداریم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اخیرا، با همکاری نهادهایی چون اوقاف و حوزوی تلاش شد که با محوریت حوزه های علمیه و مشارکت نهادهای قرآنی وحوزوی مسابقات جامع قرآنی در عرصه روحنایت شیعه در جهان اسلام راه اندازی شود که امیدواریم این مسابقات مشترک جامع برگزار شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: 20 دوره مسابقه بین المللی قرآن در جامعه المصطفی(ص) برگزار شده است، ولی باید با نگاه روحانیت در عرصه کلان بین المللی شاهد برگزاری یک مسابقات عظیم باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همه این مباحث باید مبنای حرکت سند جامع قرآن حوزه های علمیه گردد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha