جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مستبصر مسیحی

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: در دنیا یهودیت دین تبلیغی نیست ولی مسیحیت در حوزه های تبلیغی علاوه بر فعالیت بیشتر از اسلام ، ما را رقیب اصلی خود می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر علی الشیخ شب گذشته در نشست علمی « عاشورا از نگاه اندیشمندان مسیحی » در دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور در قم برگزار شد اظهارداشت: در مسیحیت سه فرقه اصلی کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان وجود دارد و قدیمی ترین و قوی ترین آن ها در مسئله تبلیغ کاتولیک است، در مرتبه بعدی ارتدوکس است و پروتستان یا تبلیغ ندارد و یا به صورت حداقلی به مسأله تبلیغ اهتمام می ورزد.

این مستبصر ادامه داد: کاتولیک یک نظام بسیار دقیق و قوی در زمینه تبلیغ دارد و از پروتستان در این زمنیه قوی تر است و مشروعیت تبشیر در مسیحیت بر طبق آیات آخر انجیل «متّا» است که حضرت عیسی قبل از آسمان رفتن به حواریون در مورد تبشیر سفارش کرد و تبشیر در بین مسیحیت امر واجبی است و مسیحی ها اگر نتوانند تبشیر کنند به کلیسا ها پول می دهند تا به وسیله کشیش ها مسیحیت تبلیغ شود.

وی بیان داشت: زمانی که من می خواستم از مسیحیت کاتولیک به سمت اسلام بیایم به من گفتند چه چیزی را در اسلام می بینی که در مسیحیت ندیده ای؟ به منظر من اسلام دو ویژگی دارد البته ادیان دیگر هم دارند ولی نه به این صورت یکی مساله « عقلانیت » ودیگری  « معنویت » است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه فزود: برای من خیلی موثر بود عقلانیت و معنویت که در اسلام است، آنچه در این خصوص در اسلام وجود دارد نصف آن هم در سایر ادیان نیست.

این کارشناس ادیان ابراهیمی ادامه داد: وقتی که مسلمان شدم به من گفتند حالا میخواهی شیعه شوی یا سنی ؟ خدا را گواه می گیرم 23 سال در عراق و بغداد درس می خواندم و رفقای مسلمان من با اسامی حسن، حسین، عباس، علی بودند ولی هرگز چنین واژه ای به گوش من نخورده بود که شیعه، سنی چیست و کدامند؟

علی الشیخ بیان داشت: بعد پرسیدم شیعه چه می گوید در پاسخ بهم گفتند که شیعه معتقد است پیامبر بعد از خود جانشینی انتخاب کردند ولی اهل سنت به این مساله اعتقادی ندارد. من چون مسیحی کاتولیک بودم می دانستم که همه پیامبران علی الخصوص پیامبران اولوالعزم جانشین دارند و حتی بعد ها کتابی با عنوان « جانشینان پیامبر» نوشته ام، لذا گفتم من الان شیعه می شوم تا درس بخوانم و اطلاعات خودم را بیشتر کنم اگر چنین نبود من تغییر مذهب می دهم که بحمدلله 24 سال است مسلمان و شیعه شده ام هم مذاهب کلامی، هم فقهی هم اصولی را خوانده و بحث کرده ام و بارها گفته ام اگر مذهبی پیدا کنم که از مکتب اهل بیت(ع) به اسلام نزدیک تر باشد فردای آن روز به آن مکتب می پیوندم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ما اعتقاد می کنیم و مسائلی را پیرامون شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) بیان می کنیم مانند جرج جرداق مسیحی که کتب ارزشمندی را درباره شخصیت امام علی(ع) به رشته تحریر در آورده، اما وقتی ازش می پرسند شما که عاشق امام علی هستید چرا مسلمان نمی شوید، پاسخ می دهد که من اعتقادی به تشیع و اسلام ندارم .

الشیخ در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: واقعه روز عاشورا و مرثیه سرایی در این روز برای همگان شناخته شده است چنانکه علمای مسیحیت از دیرباز تا کنون این روز را محترم می شمارند بطوریکه سالهای گذشته من در بصره بودم که روز کریسمس با روز عاشورا یکی شد، لذا علمای مسیحی در اطلاعیه اعلام کردند ما با توجه به تقارن کریسمس و عاشورا مراسم جشنی برگزار نخواهیم کرد، و این کار ارزشمندی بود.

وی خاطرنشان کرد: حتی خواهران من که کاتولیک هستند روز عاشورا وقتی کنار آنها باشند از من می خواهند قیمه امام حسین(ع) را برایشان ببرم.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: آیا واقعا حضور مسیحیان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) اعتقاد است؟ خیر، آنان از روی احترام حضور پیدا می کنند چرا که اگر اعتقاد داشتند باید مسلمان می شدند، لذا احترام می گذارند و امر بسیار پسندیده ای هم است.

الشیخ با اشاره به اینکه امروز مسیحیان جهان نگاه خوبی نسبت به پیامبر و اسلام ندارند، تصریح کرد: متاسفانه آنچه از پیامبر(ص) و اسلام در دنیا تبلیغ شده است از سوی غیر از شیعیان بوده است و نوعی نگاه تنفر را ایجاد کرده لذا اگر اهل بیت علیها السلام و در راس آن حضرت رسول اکرم (ص) را معرفی کنیم بدون تردید آثار ارزشمندی را برجای خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: امروز بسیاری از علمای مسیحیت از سنگینی مصیبت امام حسین(ع) ناراحت هستند و می دانند که امام حسین (ع) برای احیای دین الهی جان خود و خانواده اش را فدا کرد تا چهره ظلم را نشان دهد چرا که معتقدند اگر برای قدرت و جاه و مقام بود هرگز خانواده خود را به دشت بلا نمی برد.

استاد جامعه المصطفی (ص) اظهارداشت: مساله امام حسین(ع) در نگاه همه کسانی که انصاف، عدالت، حق خواه و با وجدان پاک هستند یک مساله خاص است، کسی که بعد از 24 سال به من بگوید داستان امام حسین (ع) داستانی عالی است و قلب های انسان های آزاده را تسخیر می کند.

خاطر نشان می شود دکتر علی الشیخ که در سال 1964 میلادی در خانواده ای مسیحی کاتولیک در بغداد متولد شد و سالها بعد در اثر تحقیق و تتبع در اسلام به تشیع گروید هم اکنون از اساتید جامعه المصطفی العالمیه است و در رشته های مسیحیت، تاریخ ادیان، فلسفه و روش تحقیق به تدریس اشتغال دارد.

 از جمله آثار وی نیز می توان به «هبه السماء؛ رحلتی من المسیحیه الی الاسلام» که با عنوان «تولد نو» به فارسی نیز ترجمه شده، «الصحیح من انجیل المسیح»، «لاهوت المسیح فی المسیحیه و الاسلام»، «دروس فی القرآن و العهدین»، «دروس تخصصیه فی المسیحیه» و سرانجام «تاریخ فلسفه غرب از قرون وسطی به بعد» اشاره کرد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha