جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 399056
۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کتاب جهاد اقتصادی از منظر قرآن

حوزه/ کتاب "جهاد اقتصادی از منظر قرآن" به قلم آقای محمد عابدی تحقیقی از گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده هفدهمین کتاب گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه، با هدف نشان دادن آموزه ‌های قرآن کریم و به خصوص جهاد اقتصادی در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

این کتاب در چهار بخش با عناوینی چون، چیستی، اهداف و مبانی جهاد اقتصادی؛ ضرورت ‌ها و آثار جهاد اقتصادی؛ موانع جهاد اقتصادی و مروری بر برخی بایسته ‌های جهاد اقتصادی تدوین شده است.

جوامع بشری همواره در دوره ‌های متفاوت، تهدیدها و چالش ‌های گوناگونی پیش‌ رو داشته ‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده ‌اند. تهدیدهای نظامی، چالش ‌های سیاسی، تهاجم‌ و شبیخون ‌های فرهنگی و البته در دوره ‌هایی تهدیدهای اقتصادی، مهم ترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدیدها در عصر پیامبر(ص) را بیان می ‌کند.

مولف در بخشی از مقدمۀ کتاب خود چنین نوشته است:

"در مورد چالش ‌های فراروی جامعه اسلامی در هر دوره، پرسش این است که آیا می ‌توان این دوره‌ ها را در قرآن بازیابی کرد و به طور مشخص تهدیدهای اقتصادی را نشان داد؟ مهم تر این ‌که پاسخ مشخص قرآن به این چالش‌ های اقتصادی چیست و جهاد اقتصادی چه جایگاهی در این میان دارد؟ آیا می ‌توان پاسخ ‌های اقتصادی قرآن به مخاطرات اقتصادی را معرفی کرد؟ آیا رابطه ‌ای بین انواع جهادها در قرآن کریم وجود دارد؟ آیا ضرورت ‌هایی برای جهاد اقتصادی در قرآن کریم مطرح می ‌شود؟ آیا موانع و آسیب ‌های جهاد اقتصادی در قرآن قابل بازیابی ‌اند؟ آیا قرآن معارفی درباره اصول و الزامات جهاد اقتصادی مطرح می‌ کند؟

توجه دادن به این پرسش ‌ها دست‌ کم می‌ تواند افق‌ های روشنی پیش‌ روی مدیران و فرماندهان جهاد اقتصادی بگشاید و آنان را به اهداف خود مؤمن و به تحقق وعده پیروزی الهی در جهاد اقتصادی امیدوار سازد.

کتاب "جهاد اقتصادی از منظر قرآن" با قيمت 21،000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha