شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بصیرت

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: منظور از بصیرت همان فاصله گرفتن از ضعف فکری است، چرا که مهمترین علت حوادث تاریخ ائمه هدی(علیهم السلام) و تاریخ بعد از ائمه و حتی مهمترین علت ادامه غیبت حضرت ولی عصر(عج) همین مسئله ضعف فکری مردم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان حجت الاسلام غلامرضا شاه حسینی، امروز  در نشست اعتقادی با موضوع «سیره سیاسی امام سجاد(ع)» که در مدرسه علمیه کوثر اصفهان برگزار شد، با اشاره به واقعه غدیر وبرخی اتفاقات که بعد از آن به وقوع پیوست گفت : دشمنی با اهل بیت(ع) و شیعیان از زمان واقعه غدیر می باشد، چرا که در قرآن از این روز با عنوان الیوم یئس الذین کفروا یاد شده است.

وی ادامه داد: یکی از پیامهای واقعه غدیر نا امیدی دشمنان می باشد، چرا که با وجود تلاش بسیار برای به شهادت رساندن پیامبر گرامی اسلام، آنها اینگونه می اندیشیدند که بعد از پیامبر می توانند حکومت را در دست خود بگیرند، ولی با جریان غدیر فهمیدند که اسلام دینی تشکیلاتی است و سیاسی است.

وی ابراز داشت: بعد از پیامبر گرامی اسلام، مهمترین عاملی که منجر به وقوع حوادث تاریخی اسلام از قبیل واقعه سقیفه، واقعه عاشورا شد، ضعف فکری مردم و ناآگاهی و بی بصیرتی آنها بود.

حجت الاسلام  شاه حسینی افزود: زمانی که اسلام گسترش پیدا کرد دشمنان دیگر نتوانستند به اسلام حمله کنند و از بیرون به اسلام صدمه بزنند با این حال دشمنی های آنها ادامه داشت و با استفاده از ضعف فکری مردم توانستند توانستند از داخل به اسلام ضربه بزنند.

وی در ادامه با اشاره به بصیرت در فرمایشات مقام معظم رهبری، افزود:  منظور از بصیرت همان فاصله گرفتن از ضعف فکری است، چرا که مهمترین علت حوادث تاریخ ائمه هدی(علیهم السلام) و تاریخ بعد از ائمه و حتی مهمترین علت ادامه غیبت حضرت ولی عصر(عج) همین مسئله ضعف فکری مردم است.

وی در ادامه خطاب به طلاب و مبلغین  افزود: باید نسبت به مطالعه و ارائه بحثهای تاریخی اهتمام ویژه داشته باشید، چرا که دسترسی به مسائل و احکام شرعی از راه های مختلفی امکانپذیر است اما بی خبری از تاریخ اسلام و حوادث آن منجر به وقوع اتفاقاتی می شود که ریشه گرفته از همین بی خبری است .

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مسائلی که نشئت گرفته از بی خبری و ناآگاهی مردم است، غفلت در بیان سیره سیاسی امام سجاد(ع) است.

وی خاطرنشان کرد:  امام سجاد(ع) در تمام مدت عمرشان تنها دو روز بیمار بودند آن هم بنا به مصلحت الهی و به خاطر حفظ اسلام، ولایت و تشیع بوده است در حالی که متاسفانه ایشان در میان مردم  با عنوان امام بیمار شناخته شده اند، در حالی که علاوه براینکه ایشان زندگی سیاسی پر باری داشتند، زمینه ساز بسیاری از برنامه های سالهای بعد از خودشان نیز بودند.

حجت الاسلام  شاه حسینی افزود: به عنوان مثال یکی از علت های موفقیت امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) در تربیت شاگردان موفق و زبده، عملکرد امام سجاد(ع) بوده است و در واقع ایشان آماده کننده شرایط بعد از زمان خود می باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha