شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام  و المسلمین مبلغی

حوزه / اتباع ادیان و مذاهب مختلف باید تفاوت های دینی و مذهبی را زمینه ای برای مسابقه با یکدیگر در انجام امور خیر و نیکوکاری قرار دهند که قرآن از آن به «فاستبقوا الخیرات» یاد کرده است.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»از تهران، هیأتی از اندیشمندان اندونزیایی متشکل از  مشاوران و کارشناسان در وزارت امور دینی این کشور با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی با حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار با هیأت از اندیشمندان اندونزیایی، به موضوع ارتباط و تعامل پیروان ادیان و مذاهب پرداخت و سه اصل حاکم بر روابط ادیان و مذاهب از نگاه اسلام را برشمرد.

اکراه ناپذیری دین و مذهب

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان این که اصل اول حاکم بر روابط ادیان و مذاهب، اکراه ناپذیری دینی است، گفت: براساس اصل اکراه ناپذیری در اسلام (که قرآنی است) کسی نباید دیگری را به پذیرش یا ترک یک دین یا مذهب وادار کند. البته هر شخصی که ایمان می آورد و یک دین و مذهبی را قبول می کند باید در برابر خدای خود، مسئول و پاسخگو باشد.

انجام مشترکات رفتاری بر پایه مشترکات دینی

وی بیان داشت: اصل دوم در اسلام  ضرورت عمل مشترک اتباع ادیان الهی  در چارچوب  مشترکات فیمابین خود است؛ به این معنی که سلسله ای از رفتارهای مشترک را در قالب رابطه ای تکمیل کننده بر اساس مشترکات دینی  به انجام برسانند.

تبدیل اختلاف ها به فرصت و عرصه ای برای مسابقه در خیرات

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این که سومین اصل دینی این است که اختلافات و تفاوت های مذاهب و ادیان نباید مجالی برای رویارویی و درگیری باشد، گفت: اتباع ادیان و مذاهب مختلف باید تفاوت های دینی و مذهبی را زمینه ای برای مسابقه با یکدیگر در انجام امور خیر و نیکوکاری قرار دهند که قرآن از آن به «فاستبقوا الخیرات» یاد کرده است. جهت دادن به اختلافات به سمت مسابقه در خیر از این آیه استفاده می شود زیرا خطاب آیه به مسلمانان فقط نیست بلکه به اتباع ادیان (دارندگان شرعه و منهاج) است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان ساخت: مسابقه یک امر انسانی و خیرات هم یک امر قابل فهم برای بشر است؛ نتیجه این می شود که اتباع ادیان هر یک اهدافی دارند که ذیل عنوان خیر جای می گیرند، بنابراین باید بکوشند انواع خیرات را محقق کنند.

وی گفت: از اینجا به دست می آید که ادیان و مذاهب بین دو سنخ مشترکات هستند؛  یکی مشترکات دینی است که رفتارهای مشترک را می طلبد و دیگری "اهداف خیر" است  که می تواند به مثابه حاصل مسابقه ای باشد که معنی دهنده به این مسابقه، تفاوت ها و اختلاف های دینی و مذهبی میان آن هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان هیأت اندونزیایی که در ارتباط با فعالیت و حقوق پیروان ادیان و مذاهب در ایران تحقیقات زیادی انجام داده اند،گفت: ما معتقدیم به کار بردن اصطلاح «اقلیت و اکثریت» برای پیروان مذاهب که به عنوان اجزاء امت اسلامی هستند، صحیح نیست. چرا که هر مذهب جزئی از امت اسلامی است و تقسیم اجزاء امت به اقلیت و اکثریت در اسلام امر غریب و نا آشنایی است. اسلام این اصطلاح را نمی‌پسندد زیرا مایه انشقاق و اختلاف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود دانشگاه مذاهب اسلامی را نمونه بارز و مصداق عینی توجه جمهوری اسلامی ایران به رابطه درست و همزیستانه مذاهب اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی تنها دانشگاهی است  که روی کره خاکی نام مذاهب اسلامی را یدک می‌کشد و نمادی از همزیستی اسلامی است و این حکایت می‌کند که ایران همه مذاهب اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و این صدق نگاه جمهوری اسلامی ایران به روابط شیعه و سنی است که در این دانشگاه تبلور یافته است.

در ابتدای این دیدار  "ابومسلم خولانی" کارشناس مطالعات تطبیقی در وزارت امور دینی نیز در خصوص فعاليت بهاييت در اندونزي اشاره كرد و یکی از دلایل حضور در ايران براي تحقيق در این رابطه دانست و افزود: قبل از حضور در ايران، اطلاعات اندكي از اقليت هاي ايران داشتم اما چيزي كه در این سفر موجب دلگرمي ما شد، اين بود که صحبت‌هاي علما، دولتمردان و مردم با هم تفاوتي نداشت.

وی گفت: از نظر من باعث تاسف است كه در اندونزي اطلاعات نادرست در مورد ايران وجود دارد. اما از اينكه اين فرصت در ايران بيش آمد خدا را شاكریم و موقع برگشت حتما از اين بيشرفت‌ها و تعامل و زندگی خوب پیروان ادیان و مذاهب در ایران گزارش خواهیم داد.

در ادامه جلسه دكتر طاهري نيا مشاور ریاست دانشگاه در امور بین الملل  معرفي دانشگاه بر  پیگیری تفاهم نامه دانشگاه اندونزی و مذاهب اسلامی تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha