پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه مطبوعات

حوزه/ بدون تردید اخلاق مداری، صداقت، شفافیت، قانون مداری، و حرکت بر مدار ارزش های انقلاب از الزامات فعالیت رسانه ای در نظام جمهوری اسلامی است و بر این اساس، "شفافیت و صداقت" به عنوان شعار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، اخلاق مداری، صداقت، شفافیت، قانون مداری، حرکت بر مدار ارزش های انقلابی و ... از الزامات فعالیت رسانه ای در نظام جمهوری اسلامی است و بر این اساس، "شفافیت و صداقت" به عنوان شعار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها انتخاب شده و انتظار می رود با تحقق آن در فضای رسانه ای کشور، بر غنای فرهنگی جامعه افزوده شود.

خبرنگار «حوزه» در راستای تبیین شعار نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات به سراغ تنی چند از صاحب نظران حوزوی رفته و با آنان پیرامون اهمیت صداقت و شفافیت در فضای رسانه ای کشور به گفتگو نشسته که حاصل آن در ادامه می آید.

پرده دری و بی حیایی رسانه ای ممنوع است

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی رهبر، امام جمعه اصفهان در رابطه با صداقت و شفافیت رسانه ای گفت: رسانه باید قبل از هر چیز صادق باشد، صداقت و راستی و راستگویی از اصول اولیه کار رسانه ای است و باید دقت شود که خبر تحریف نشود.

وی ادامه داد: مسولیت و گام بعدی این است که فضای فرهنگی کشور هم در نظر گرفته شود، توقعاتی که جامعه دارد و سوژه هایی که دشمن نتواند از آنها استفاده کند و در جهت خدمت به نظام باشد، در نظر گرفته شود، چرا که ممکن است مطرح کردن بعضی موضوعات تبعات منفی داشته باشد و گفتن آنها لازم باشد.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در حقیقت هر خبری ضرورت نشر ندارد. باید دید مورد ابتلای جامعه چیست و چه خبرهایی با فرهنگ جامعه هماهنگی دارد. مثل خوراکی که قرار است به جامعه دهیم باید دقت کنیم که این خوراک مسموم نباشد، مسموم کردن افکار جامعه بدتر از مسمومیت جسمی آنهاست، چرا که اگر افکار مسموم شود تبعات سنگینی برای جامعه،نظام و دین دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رهبر یادآور شد: درست است که می گوییم صداقت و امانت شرط است، اما هر راستی را هم نمی توان گفت. گاهی خبر باعث پرده دری، بی حیایی، هنجار شکنی و قداست زدایی می شود که باید از نشر آن پرهیز کرد.

مطبوعات از شعار عبور کنند و به عمل برسند

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شفافیت و صداقت، شعار بسیار ارزشمندی است و از کسانی که این شعار را انتخاب کرده اند جای تشکر دارند، ولی بعضی از رسانه ها و مطبوعات شفافیت لازم را ندارند و صداقتی که در نوشتار و گفتار باید داشته باشند، ندارند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل نامیدند، مطبوعات هم باید دست به اقدام و عمل بزنند و به شعار بسنده نکنند و در عمل صداقت و شفافیت داشته باشند.

رسانه ها باید بدون غرض بنویسد

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هم درباره شعار امسال نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: صداقت، به معنی یکی بودن گفتار، نوشتار، کردار و نیات و باورها است. در رسانه باید تلاش کنیم آنچه می نویسیم و اتفاقی را که پوشش می دهیم با تمام جزئیات باشد،

وی با اشاره به این که بیان بخشی از یک واقعیت بدون بیان بخش دیگر آن، خود واقیعت را مخدوش می کند، ابراز داشت: باید از برجسته کردن بخش هایی که دوست داریم و کمرنگ کردن بخش های ناخوشایند بپرهیزیم و هر خبر را با همان وزنی که دارد، نشر دهیم و بدون غرض نسبت به شخص یا گروه و جناح خاصی، صادقانه به نشر اخبار بپردازیم. البته گاهی مصلحت با شفافیت در تعارض قرار می گیرد و ما مصلحت را فدای شفافیت و یا شفافیت را فدای مصلحت می کنیم، لذا باید دید مصلحت چیست و چه مولفه هایی دارد و مرجع تشخیص مصلحت چه کسی یا کسانی هستند

صداقت رسانه ای، تحول آفرین است

حجت الاسلام خواجه کریمی، امام جمعه خوانسار نیز بیان کرد: اگر اساس خبر صدق نباشد، تغییر و تحولاتی که در جامعه ایجاد می کند بر روی فرهنگ مردم آثار منفی زیادی می گذارد. در اسلام تکیه بر خبر صادقانه شده است، چرا که خبر منشا تحولات اجتماعی است.

امام جمعه خوانسار با تاکید بر این که صداقت تاثیر گسترده ای در روند رشد و تکامل اجتماعی دارد، تصریح کرد: اگر خبر صادق باشد، تحولات صادقانه ایجاد می کند و اگر کاذب باشد تحولات غیر صادقانه به وجود می آورد. طبع رسانه، خبر و مطبوعات این است که صادقانه عمل کند.

برخی رسانه ها وظیفه اصلی خود را فراموش کرده اند

حجت الاسلام سید احمد سجادی، مدیر عامل سایت راسخون در این رابطه عنوان کرد:  یکی از وظایف مطبوعات و رسانه های اسلامی این است که صادقانه مطالب را با مردم در میان بگذارند و از باند بازی و گروه بازی بپرهیزند و آنچه اتفاق می افتد و صلاح است مردم بدانند را در اختیار آنان قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر این مهم کمرنگ شده و برخی خبرنگاران وظیفه اصلی خود را فراموش کرده اند و  واقعا تاسف بار است که در مملکت اسلامی آنچه که باید به مردم گفته شود، گفته نمی شود و بیشتر به سیاست زدگی و جناح بازی پرداخته می شود.

مدیر عامل سایت راسخون بر لزوم تحقق صداقت و شفافیت در فضای رسانه ای تاکید کرد و گفت:  بسیار زشت است که  بعد از این همه شهید و ایثار گری، آنچه که به صلاح مردم است را به آنها نگوییم.

رسانه های دینی فرهنگ سازی کنند

حجت الاسلام رسول ملکیان، مسئول روابط عمومی حوزه علمیه اصفهان هم در رابطه با شعار بیست دومین نمایشگاه مطبوعات گفت: رسانه ها در دوران معاصر به حق از ارکان  آزادی  و  دموکراسی به حساب می آیند، البته این بستگی به رعایت اصولی است که از آن جمله  صداقت در گفتار و شفافیت در بیان اخبار می باشد.

وی افزود: رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای در تمام رسانه ها  مطلوب و مقبول می باشد و مطبوعات و رسانه های دینی مثل هفته نامه افق حوزه  و خبرگزاری حوزه می توانند در نهادینه سازی صداقت و شفافیت در فضای رسانه ای بسیار تاثیرگذار باشند.

استقلال رسانه ای؛ لازمه تحقق شفافیت و صداقت

حجت الاسلام محمدرضا صالحیان، مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان اصفهان نیز ابراز کرد: مطبوعات نباید حمایتگر دولت مطلوب خود یا تخریب کننده دولتی که با آن مخالفند، باشند.

وی با تاکید بر ضرورت استقلال رسانه ها، افزود: اگر رسانه هاوابسته باشند، هیچ گاه صداقت و شفافیت محقق نخواهد شد. رسانه ها با تیترها و اخبارشان می توانند مردم را به حقیقت نزدیک یا دور کنند

ضرورت جعل زدایی از جامعه

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرمرشدی، عضو شورای ائمه جماعات اصفهان نیز با بیان این که رسانه ها به عنوان ابزار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و زنده نگه داشتن پیام های ارزشی یک جامعه نقش مهمی بر عهده دارند، ابراز داشت: رسانه ها  می توانند جامعه را از جهل و نا آگاهی نجات دهند.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت اصحاب رسانه، این است که خبر ها و تحلیل های درست را به جامعه عرضه کنند. اگر اصحاب رسانه مطالب را درست بیان کنند، جامعه به سمت شفافیت و آگاهی حرکت خواهد کرد و هر گونه ابهام و چند گانگی در بیان اطلاعات می تواند جامعه را دچار سوء برداشت و سوء تعبیر از حقایق اجتماعی کند.

عضو شورای ائمه جماعات اصفهان افزود:‌ رسانه ها و خبرنگاران به عنوان حلقه ارتباطی بین مردم و مسولین می توانتد منعکس کنتده بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه باشند و به پیشرفت و توسعه کشور در همه ابعاد کمک کنند.

حجت الاسلام میر مرشدی تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه معمولاً از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند که باید دولتمردان و قانون گذاران  برای حل مشکلات معیشتی آنها و بیمه آنان اقدام کنند، از طرفی امنیت شغلی باید برای آنها فراهم باشد تا بتوانند به گسترش آزادی های اجتماعی کمک کنند.

رسانه ها بازار گرمی نکنند

حجت الاسلام دست افکن، مسول روابط عمومی دفتر امام جمعه اصفهان نیز  تصریح کرد: اگر رسانه ها صداقت داشته باشند و حقایق را مطرح کنند، می توانند فرهنگ عمومی جامعه را ارتقاء دهند. در یک کلام می توانم بگویم که خبرنگاری و امر رسانه کار مقدسی است به شرطی که مقید به اخلاق، صداقت و شفافیت باشند و به دنبال بازار گرمی کار خود نباشند.

انتهای پیام ۳۸/۳۱۳

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha