جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان

حوزه/ مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، وابسته به بنیاد علمی- فرهنگی هاد در رویکردی نو و ویژه، به ارائه مباحث مشاوره ای علمی و تربیتی گسترده با شیوه های نوین بین طلاب می پردازد.

حجت الاسلام سید محسن مرتضوی، مدیر کانون مشاوره مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به فعالیت های مشاوره ای انجام گرفته در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، اظهار کرد: ماهیت حوزه علمیه بر تعلیم و تعلم با هدف تربیت و خودسازی است که این مهم رویکرد کلان مسئولان این مدرسه علمیه نیز به شمار می رود.

وی افزود: برای دسترسی آسان هدف تربیت در کنار تعلیم، مشاوره های متنوعی به طلاب و خانواده های آنها داده می شود که در نوع خود در بین حوزه های علمیه، کم نظیر به شمار می رود.

* حضور پررنگ مشاوران در مدره

مدیر کانون مشاوره مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، با اشاره به حضور مستمر مشاوران اصفهانی یا مقیم قم، بنیاد هاد در بین طلاب، اظهار کرد: مشاوران مقیم قم این بنیاد، حداقل حضور ماهانه ای در بین طلاب دارند. بدین ترتیب که در هر هفته، شاهد حضور حداقل یک نفر از مشاوران ما در استان قم در بین طلاب این مدرسه برای مشاوره های دقیق و به هنگام هستیم.

این کارشناس حوزه تربیتی با بیان این که مشاوران این مدرسه، افزون بر مشاوره فردی، در حجرات و تجمع عمومی و خصوصی طلاب نیز حضور پیدا می کنند که تاکنون این موضوع اثر به سزا و مطلوبی در بین طلاب داشته است، ادامه داد: کانون مشاوره این مدرسه، تأکید بسیاری بر ارائه مشاوره به صورت روزانه به طلاب متقاضی دارد. این موضوع سبب شده است که طلاب دیگر مدارس علمیه استان اصفهان نیز به این مدرسه مراجعه کنند تا از خدمات مشاوره ای ما بهره برند.

* انتشار محتوای مشاوره ها به صورت اثر علمی

وی با تأکید بر بایگانی و ذخیره سازی صوتی و تا اندازه ممکن به صورت نوشتاری جلسات مشاوره عمومی، اظهار کرد: بسیاری از این محتواهای مشاوره ای، به صورت مقالاتی آماده می گردد تا در مجلاتی مانند "راه رشد"، مجله داخلی مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) منتشر گردد و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

حجت الاسلام مرتضوی، اقدام ارزشمند دیگر مسئولان این مدرسه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: با شروع فصل تعطیلی تابستانه، با هر یک از طلاب به صورت خصوصی مشاوره تحصیلی و تربیتی به عمل می آید تا در فضایی صمیمی دغدغه های هر یک از طلاب تبیین و تا اندازه امکان مرتفع گردد.

* مشاوره فردی و گروهی طلاب

این کارشناس مشاوره اضافه کرد: مسئولان مدرسه این اهتمام و جدیت را دارند که یک شب در هفته را در حجرات طلاب حضور یابند تا از نزدیک و بدون واسطه با طلاب تعامل و سخن داشته باشند.

مدیر کانون مشاوره این مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصقهان، طرح رشد طلاب، ویژه طلبه پایه های یکم تا ششم را مورد توجه قرار داد و بیان نمود: هدف از طرح رشد، انس بیشتر طلاب با چهره هایی است که تجربیات بیشتری در حوزه دارند که این همان رمز موفقیت علمای سلف در انس بسیار و الگوگیری از استادان خویش به شمار می رود.

وی ادامه داد: در این طرح، تعداد مشخصی از طلاب به استادی معرفی می شوند تا در صورت صلاحدید و اختیار کامل خود، مسائل و مشکلات تحصیلی، تربیتی و شخصی خود را با ایشان مطرح کنند و از ایشان تقاضای مشاوره کنند.

حجت الاسلام مرتضوی افزود: برای نمونه، گروهی از طلاب که درگیر مشکلات مالی یا خانوادگی اثرگذار در کمیت و کیفیت تحصیل بودند را در این طرح شناسایی نموده و به معاونت آموزش معرفی شدند تا چالش و دغدغه های تحصیلی آنها را تا اندازه ممکن تسهیل نمایند.

* دقت در تربیت و مشاوره به طلاب پایه نخست

وی با ابراز این که طلاب پایه اول در رأس توجه ما هستند، خاطرنشان کرد: کل طلبه های پایه اول را چکاب اخلاقی- خانوادگی نمودیم تا با شناخت دقیق از روحیات و ویژگی های شخصی آنها، موجب پیشرفتشان در حوزه علمیه گردیم.

مدیر کانون مشاوره مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان ادامه داد: از طرح های دیگر انجام شده در این مدرشه، جلسات ویژه مشاوره ای برای هر یک از پایه های تحصیلی در مدرسه است تا با توجه به وضعیت تحصیلی و تربیتی در هر یک از پایه ها، نکات مورد نظر به آن دسته از طلاب ارائه گردد.

* مهارت افزایی مشاوران، دغدغه ای جدی

وی، با اشاره به برگزاری سلسله کارگاه های مهارت افزایی ویژه مشاوران مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج)، ابراز داشت: با توجه اهمیت مقوله مشاوره و بازخورد آن در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج)، مشاوران این مدرسه نیز با استفاده از تجربیات مشاوران به نامی مانند «حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی»، استاد مشاور و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، به روز می شوند تا توان مضاعفی برای حضور در مجموعه مدارس بنیاد هاد پیدا کنند.

* راه اندازی صندوق همراز

حجت الاسلام  مرتضوی، حفظ و تکریم شخصیت جوان را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: تشکیل صندوق "همراز" نیز از دیگر اقدامات دست اندرکاران این مدرسه برای تکریم شخصیت طلاب جوان است تا بتوانند بدون هیچ دغدغه ای انتقاد یا چالش حضور خود در مدرسه را با اسم رمز بنویسند تا بدون واسطه به دست مدیر مدرسه برسد و بعد از چندی پاسخ آن را با همان اسم رمز از ایشان دریافت دارند.

وی حضور چند ساعته مدیر مدرسه در بین طلاب با هدف پرسش و پاسخ را نیز در جهت طرح تکریم طلاب دانست و بیان کرد: در یک روز از هر ماه، کلاس های مدرسه تعطیل می گردند تا کارشناس مجربی در بین طلاب مجرد و متأهل مدرسه حضور یابند و مشکلات و مسائل گریبانگیر آنها را بشوند و برای برطرف سازی یا تعدیل آن چاره سازند.

* برگزاری 1226 جلسه مشاوره عمومی و خصوصی

مدیر کانون مشاوره مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، با اشاره به برگزاری 1226 جلسه مشاوره عمومی و خصوصی در ترم تحصیلی گذشته، ادامه داد: برای ایجاد و تقویت حس اعتماد در نگاه طلاب به استاد، سوابق تحصیلی و تدریس استادان خود را در تابلوی اعلانات مدرسه نصب کردیم تا طلاب، با شناخت بیشتری استادان خویش را تکریم سازند.

* نقش ارائه مشاوره به خانواده ها

وی همکاری با مرکز مشاوره حوزه در برگزاری برنامه های تربیتی و برگزاری مشاوره حضوری و تلفنی همسران طلاب با حضور مشاور خانم مجرب را از دیگر فعالیت های این کانون مشاوره برشمرد و اضافه نمود: اردوهای آموزشی و تفریحی ویژه طلاب متأهل برگزار می شود که در کنار برگزاری کلاس های آموزشی و تفریحی، بسته های فرهنگی نیز به خانواده های آنها اهدا می گردد.

*برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی ویژه خانواده ها

این کارشناس مشاوره، اهمیت همراهی خانواده طلاب با طلبه را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی ویژه خانواده ها و سلسه نشست های تربیت خانواده  با موضوع تربیت فرزند، روابط زناشویی و مدیریت خانواده و اعزام افراد ممتاز این دوره ها به مشهد مقدس از برنامه های کانون مشاوره این مدرسه برای همراهی خانواده ها با طلاب در پیشبرد اهداف علمی و اخلاقی آنهاست.

مدیر کانون مشاوره مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، با اشاره به برگزاری جلسات ارتباط و توجیهی با والدین طلاب، اظهار کرد: این جلسات ارتباط تنگاتنگی با موفقیت در پیمودن مسیر علمی- اخلاقی طلاب دارد و به خصوص در رابطه با طلابی که تازه به فضای حوزه های علمیه وارد شده اند، بسیار ضروری است که با همکاری و همیاری خانواده های آنها، فضا برای تعلیم و تربیت آنها در حوزه و خارج از آن آماده گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha