پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیداراعضاء چهارمين مجمع اسلامي ـ مسيحي

حوزه/ چه مسلمان و چه مسیحی، باید جامعه را به سوی امنیت و آرامش فرا بخوانیم، پیام انبیاء الهی این است که اول کرامت خود را حفظ کنیم، ثانیاً امنیت جامعه را حفظ کنیم تا توفیق یابیم به آن اصول سه گانه جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی دست یابیم.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در دیداراعضای چهارمين مجمع اسلامي ـ مسيحي، که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد  اظهار داشتند: وظیفه همه ما این است که جهان، انسان و رابطه جهان و انسان را در این سه اصل خلاصه کنیم و آن اصول سه گانه،  جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی است و این اصول سه گانه هم درباره جهان و هم درباره انسان مطرح است.

ایشان ادامه دادند: آن اصول سه گانه درباره انسان عبارتند از انسان شناسی، انسان داری و انسان آرایی؛ ما درباره جهان این سه وظیفه را داریم که بدانیم جهان چیست و چه کسی آن را آفرید و انسان چیست و چه کسی او را آفرید و جهان را چگونه اداره کنیم و انسان را چگونه حفظ  و اداره کنیم.

معظم له اذعان داشتند: فرمود نظام آفرینش بر حق است و باطل نمی پذیرد؛ همانطوری که ساختار بدن انسان باطل نمی پذیرد، اگر کسی غذای مسموم بخورد بالا می آورد، اگر کسی کار بد در جهان کرد عکس العمل بدی به همراه خواهد داشت.

حضرت آیت الله  جوادی آملی حفظ کرامت الهی را از مهمترین وظایف انسان در مقام خلیفه الهی دانستند و اظهار داشتند: سخن قرآن کریم درباره انسان که البته مکمل کلام خدا در کتابهای ادیان قبل از اسلام است این است که کرامت ذاتی انسان نیست بلکه این کرامت برای انسان از آن جهت است که انسان خلیفه و جانشین خداست و چون خدا کریم بالذات است، خلیفه کریم هم از کرامت برخوردار است.

معظم له ابراز داشتند: اگر کسی جانشین کریم شد از کرامت برخوردار است و اگر این خلیفه، مستخلف عنه خود را نشناسد و دستور او را عمل نکند از کریم سرپیچی کرده است و انبیاء آمده اند به ما این اصول را متذکر شوند.

ایشان با اشاره به داستان حضرت داوود و سلیمان علیهم السلام در کتب ادیان الهی بیان داشتند: حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) پیامبران الهی هستند که در تمام کتابهای الهی داستان آنها نقل شده است، در مورد داوود(ع) فرمود آهن سخت و سرد را در دست داوود همانند موم نرم کردیم، داوود(ع) با این قدرت صنعتی شمشیر، تیر ، نیزه و ادوات جنگی نساخت بلکه وسیله دفاعی یعنی زره بافت. از سوی دیگر حضرت سلیمان(ع) آن قدرت را در اختیار داشت که معدن مس برای او مانند آب روان بود. آن حضرت از مس روان، ظرف و وسایل زندگی ساخت و نه سلاح کشتار! این پیام انبیاء الهی است و در این پیام فرقی بین اسلام و مسحیت و سایر نحله های الهی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید داشتند: با یک مقایسه کوتاه بین رهاورد انبیاء و عملکرد استکبار جهانی می بینیم که آمریکا و صهیونیسم دو جنگ جهانی راه اندازی کردند که محصول آنها بیش از هفتاد میلیون کشته بود. امروزه هم که جنگهای نیابتی را اداره می کنند و هم اکنون در یمن و امثال یمن این کشتارهای بی رحمانه ادامه دارد، در حالی که انبیاء الهی با آن همه قدرت علمی و معنوی که در اختیار داشتند تنها صلح و خدمت به بشریت را در پیش گرفتند.

ایشان در پایان گفتند: ما چه مسلمان و چه مسیحی، باید جامعه را به سوی امنیت و آرامش فرا بخوانیم، پیام انبیاء الهی این است که اول کرامت خود را حفظ کنیم، ثانیاً امنیت جامعه را حفظ کنیم تا توفیق یابیم به آن اصول سه گانه جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی دست یابیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha