جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حیا

حوزه / استاد گفتمان دینی آسیب های اجتماعی روابط دختر و پسر در مانه و سملقان گفت: روابط ضروری میان دختر و پسر باید بر اساس اصل «حیا» باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ازخراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدجعفرنیر، در نشست گفتمان آسیب های اجتماعی روابط دختر و پسر در شهر  مانه و سملقان ویژه دانش آموزان اظهار داشت: روابط دختر و پسر، دارای آفت‏ها و آسیب‏های روانی و اجتماعی جبران‌ناپذیری است که یک نمونه آن، باعث افت تحصیلی و سرکوب شدن استعدادها می شود.

وی با بیان اینکه مسئله مربوط به آسیب های اجتماعی از دیرباز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است، افزود: منظور ما از رابطه و دوستی دختر و پسر، رابطه‏ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنهانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به هم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می‏شود.

این کارشناس فرهنگی، به روابط دختر و پسر از نگاه قرآن کریم با اشاره به داستان حضرت موسی«ع» و دختران شعیب اظهار داشت: پیام مهم این داستان این است که در یک رابطه ضروری و حداقلی میان دختر و پسر، بایستی رفتار، نگاه، پوشش و گفتار آن دو، بر اساس اصل «حیا» باشد.

وی همچنین در خصوص تفاوت های بین حیا و شرم بیان داشت: حیا، «کنترل ارادی رفتار، به منظور حفظ حریم بین خود و دیگران است و شرم، یک نوع ناتوانی در اظهار وجود و ابراز خود است.

حجت الاسلام نیر ادامه داد: روابط دختر و پسر، دارای آفت‏ها و آسیب‏های روانی و اجتماعی جبران‌ناپذیری است که یک نمونه آن، باعث افت تحصیلی وسرکوب شدن استعدادها می شود،این گونه روابط، باعث می‏شوند که دو طرف تمام فکر و توجه و تمرکز خود را صرف دیدارها و ملاقات‏های حضوری و تلفنی خود کنند و این بزرگ‏ترین مانع برای رشد و ترقی علمی است؛ زیرا تحصیل دانش، نیازمند تمرکز نیروهای فکری و روحی است.

بر پایه این گزارش، گفتمان دینی آسیب های اجتماعی روابط دختر و پسر به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان در دبیرستان قدس شهر قاضی برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha